zondag 1 februari 2009

Accu-indicatoren gereed

Vandaag ben ik ook weer aan het solderen geslagen. De accu-indicatoren zitten in elkaar:


Ik ben maar weinig origineel want het is bijna hetzelfde als met de Versatile. Maar goed, als het bevalt, waarom zou je het dan anders doen?

Wel heb ik de schakelaar om de accu-indicatoren uit te schakelen, laten vervallen. De praktijk heeft geleerd dat ik de accu-indicatoren àltijd aan heb staan. De knop voor wisselen tussen DOT en BAR mode heb ik er nog wel op zitten. Die gebruik ik wel. Doorgaans staat hij op 'DOT' maar als ik iets nauwkeuriger wil zien hoe het ervoor staat, dan is het prettig als hij in BAR mode staat.

Verder heb ik deze keer natuurlijk een sleutelschakelaar zelf moeten aanbrengen want die zit niet in de Quest, terwijl dat bij de Versatile wel het geval is. Ook nieuw is een ander laadpunt. De 12V aansluiting zit er nu uiteraard ook weer in maar de goudkleurige TULP aansluiting ga ik gebruiken om m'n fiets aan de lader te hangen.

Wat ontbreekt aan deze doos zijn de 2 aansluitpunten voor LEDs. In de Versatile heb ik die eigenlijk nooit gebruikt. Vandaar dat ik die heb laten vervallen. Goed, niet helemaal want er zit er één in het andere doosje. Daar zit standaard de fietscomputerverlichting ingeprikt. Maar daar kan ik desgewenst ook een LED met langer snoer in prikken.

Ohja, kleine notitie voor mezelf. De 2 accu-indicatoren heb ik ingesteld op 10V als ondergrens en 12V als bovengrens.

Dan nog even een foto van m'n prutswerk van gisteren:


Dat ziet er wel geordend uit dacht ik zo.

Helemaal linksonder zit de schakelaar voor het achterlicht met daarnaast 3 rode LEDs. 1 LED brandt zodra ik de fiets op contact zet. Ook m'n achterlicht gaat dan met 20 mA branden. Met de schakelaar kan ik hem ook nog op 50 mA (normaalstand) en 100 mA (mistlichtstand) zetten.

Boven de achterlichtschakelaar zit de schakelaar voor de markeringslichten. Het verhaal hierbij is bijna hetzelfde. Alleen betreft het nu 20 mA, 100 mA en 350 mA.
Het leuke is dat de LEDs ook reageren op de schakelaar van het seinlicht aan het stuur (tenminste, dat is de bedoeling maar testen kan ik dat nog niet).

Rechtsboven (van de 4 schakelaars in een vierkant) is voor de InoLED. Daaronder zit een groen LEDje welke ook gaat branden zodra de InoLED ingeschakeld wordt.

Rechtsonder zit de schakelaar voor het alarmlicht. Daaronder zitten 3 LEDs. 2 gelen met een rode in het midden. Sommige Questrijders hebben een zoemertje in de fiets laten zetten omdat ze soms vergeten de richtingaanwijzers uit te zetten. Met de Versatile bestaat dat probleem niet omdat je je duim op de knoppen moet houden. Bij de Quest heb je een aan/uit/aan schakelaar daarvoor, en daarbij bestaat die kans dus wel.
Een zoemertje zit ik niet op te wachten. Een paar LEDjes die aangeven dat de richtingaanwijzers aan staan vind ik een stuk prettiger. Dus daarvoor de 2 gele LEDs. De rode gaat samen met de twee gele LEDs knipperen zodra ik het alarmlicht (met de schakelaar) inschakel.

Tot slot nog rechtsboven, de schakelaar voor de fietscomputerverlichting.

4 opmerkingen:

  1. Hoi Wilfred!

    Het ziet er allemaal allemachtig prachtig en professioneel uit. Al lezende vind ik het erg doordacht in elkaar zitten en het is goed te merken dat je je ruime ervaring met je Versatile hebt gebruikt om e.e.a. naar een nog hoger niveau van volmaaktheid te tillen.

    Vraagje van iemand die helemaal niks van dergelijke zaken afweet: hoe zorg je ervoor dat al die bekabeling netjes aan de binnenkant van de Quest wordt gerouteerd en vastgemaakt?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bekabeling gaat met kit tegen de onderkant van de rand aan de bovenkant van de onderbak (Volg je hem nog?)
    Dat doet Velomobiel zelf bij hun fietsen, ik denk dat ik dat maar ga opvolgen.

    Ik heb bij mijn Versatile gebruik gemaakt van klittenband. Dat werkt ook best aardig. Gewoon breed klittenband over de lengte van de fiets tegen de binnenkant kleven, dan de kabel er tegenaan houden en vervolgens niet-zelfklevend-klittenband er weer overheen zodat de kabel er netjes tussen blijft steken.

    Maar goed, deze keer gaat het dus kit worden.

    Mocht een lezer trouwens ervaring hebben met verschillende soorten kit, wat kan ik het beste nemen? Siliconen? Acrylaat? Duur merk? Goedkoop merk?

    Ik gok dat het siliconen gaat worden want de top moet ook nog op de onderbak gekit worden. Daarvoor had ik siliconenkit in gedachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een heel goed houdende kit is polymeerkit die ik wel gebruikt heb om antilekstroken in de buitenband vast te zetten.Ik kwam er toen achter dat 'eigen merk' kit (maar was 't die vd Praxis of Gamma?)beter bleef zitten dan de -duurdere- van Bison.
    Ik zou evenwel eerst n's met 'n kokertje siliconenkit beginnen van minder dan 2 euro 't stuk vd Action of zo.
    Zelf werk ik graag met 't lijmpistool, dat hardt sneller uit maar dan moet je 't meer hebben van de pasvorm, want de hechting...
    Ook denk ik dat je misschien kramp in je arm krijgt bij gebruik van zo'n thermisch pistooltje over de complete fietslengte?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Polymeerkit. Hm, geen ervaring mee. Het mag overigens ook nog wel weer los kunnen als het nodig is uiteraard ;-)

    Binnenkort is er een actie bij de Lidl volgens mij met siliconenkit. Daar dan maar een tube halen.

    Lijmpistool vind ik een minder goed idee (hoewel het mooi spul is, ik denk dat ik sommige elektronicadingen in de doosjes vast ga lijmen voor mee stevigheid tegen trillen). Net wat je zegt: de hechting is lang niet altijd even geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen