woensdag 25 februari 2009

Op verzoek: microgolfsensor

Een bezoeker stuurde me een mailtje rechtstreeks omdat Blogger weer niet mee wilde werken bij het plaatsen van een reactie. (Flink balen trouwens. De oorzaak is mij ook onbekend)

De reactie bevatte de volgende vraag:
Deze 'microgolf sensor' weet je daar iets meer van?
Is het niet een infraroodsensor (reagerend op bewegingen door warmte
genererende personen) zoals waarmee ook buitenverlichting wordt aangestuurd?

De microgolfsensor is echt iets anders dan een infraroodsensor. Een infraroodsensor reageert inderdaad op abrupte temperatuurverschillen. Maar dat wordt bij mijn weten niet toegepast op auto/motoralarmen.

Wel wordt gebruik gemaakt van de ultrasone sensoren. Die werken met zéér hoog geluid (te hoog voor een mens om te horen). Ik heb de werking niet nagezocht maar ik gok dat het gewoon een kwestie is van een pulsje uitzenden, dan de weerkaatsing ontvangen met een microfoontje. De tijd tussen zenden en ontvangen is bepalend voor de afstand tussen de sensor/microfoon en objecten. Dat object kan bijvoorbeeld de hoofdsteun van de auto zijn. Komt er iets tussen, dan zal het geluid éérder weerkaatsen en dus ook éérder weer ontvangen worden. Dus wordt er een tijdverschil geregistreerd wat korter is. Kortom: tijd voor alarm.

Maar de microgolfsensor, wat is dat dan? In het engels is het een 'microwave sensor'. Microwave is tevens de engelse term voor een ding wat wij 'magnetron' noemen. Een microgolf is een elektromagnetische golf met een hoge frequentie. Het mooie hiervan is dat het door voorwerpen heen kan gaan (behalve metalen). Dus kan ook de buitenkant van de Quest beschermd worden. Het is me niet allemaal duidelijk. Zo reageert de microgolfsensor niet op blaadjes die de fiets in dwarrelen (doet een ultrasone sensor wel). De aanwezigheid van een persoon merkt hij wel op. Of het nou te maken heeft met absorberen van de microgolven of reflecteren van de golven, ik weet het zo niet.

1 opmerking:

  1. Dan snap ik het beter. Ik ken die utrasoon-sensoren ook wel van digitale afstandmeters. Die hebben alleen wel 'n flink 'verstrooingsveld', dat is voor 'n alarm alleen maar goed natuurlijk...
    De 'machtwoordverifikatie' wordt nu weer goed weergeven trouwens (?!)

    BeantwoordenVerwijderen