vrijdag 13 februari 2009

Maiden Voyage

Ja, je leest het goed. De eerste rit. Maar? Zaterdag 14 februari enzo?



Nee, wijziging in de plannen. 'Logistiek' wat het handiger om vandaag de fiets op te halen. Dus heb ik naar Velomobiel.nl gebeld om te vragen of mijn fiets gereed was. Dat bleek het geval. Vervolgens heb ik gevraagd of ik vandaag de fiets op kon halen. Dat kon, dus heeft Marrianne mij in Dronten gedropt.

Voordat ze naar huis ging, heeft ze eerst de maagdelijke fiets bekeken. De kleur oranje is toch even anders uitgepakt dan verwacht. Maar die ervaring heb ik al eerder gehad, met de Versatile.

De fiets is iets minder knal oranje dat ik voor ogen had. Buiten dat, heeft de lak wel een heel apart effect over zich. Er zitten verschillende tinten oranje in. Net hoe je erop kijkt, is het wat lichter of donkerder van kleur. Verder leek hij ook een wat groenige glans over zich te hebben in het kunstlicht van de werkplaats.



Theo wist me te vertellen dat de spuiter deze kleur nóóit weer wil spuiten op fietsen. Dat vond ik wat vreemd want ik dacht een eenvoudig te spuiten kleur te hebben gekozen. Een kleur 'zonder voorkleur', dus een metallic lak die direct dekkend is en waar alleen nog maar een laklaag overheen hoefde. Blijkbaar is er ergens iets verkeerd gegaan bij het kiezen van de kleuren. De kleur die er nu op zit, heeft eerst een oranje RAL onderkleur. Daar overheen zit een wat goudkleurige metalliclaag en daar weer overheen de blanke lak (voor zover ik begrepen heb).
Maar in het spuitproces bleek de boel niet goed dekkend en ontstond er een 'wolkeffect'. Dus moest de fiets nóg een keer gespoten worden. De spuiter heeft aangegeven niet weer een Quest in die kleur te spuiten. Heb ik dus een origineel exemplaar. Slechts één in deze kleur :-)
Met de tweede spuitbeurt is de fiets direct een kilogram extra zwaar. Maar ach..... de schrijver van dit bericht/eigenaar van de fiets is absoluut geen grammenjager. Geen punt dus. Ik heb de fiets nog niet in het volle zonlicht gezien en ben daar wel erg benieuwd naar.
Duidelijk is wel dat hij lang niet zo knal oranje is als de retroreflecterende sticker op de achterkant.

Op mijn verzoek (op aanraden van Paulus) is het stuur iets korter gemaakt zodat deze niet onder de rand kan blijven haken zoals de andere Quests hebben. De reden hiervoor is dat ik nog een stuurbeugel wil monteren waar ik het stuur in kan klemmen.
Helaas was Alligt dicht dus heb ik de beugel nog niet. Dat wordt dus nog even behelpen.

Verder heeft de fiets her en der wat gaten. Geplande gaten uiteraard want daar moet de verlichting nog komen die ik zelf ga aanbrengen.

Maar goed. Bij Velomobiel.nl ben ik eerst in de fiets gaan zitten om te zien hoe de afstelling is. Hoewel ik net geen 1,78 meter ben en vrij korte benen heb (waar rekening mee gehouden is bij het afstellen) bleek de fiets nog wel bijgesteld te moeten worden. Allereerst zat ik voor m'n gevoel véél te hoog in de fiets. Dus heeft Ymte de zitting een centimeter of 2 lager gezet. Weer geprobeerd maar naar m'n zin nog te hoog. Dus nog een centimeter lager. Dat leek beter maar ik twijfelde nog. Eerst maar ervaring opdoen en dan eventueel nog verder stellen.
De afstand tussen trappers en zitting leek aardig goed. Dus daar heb ik verder niets aan laten verstellen.

Het Questdekje heb ik thuis zelf gedeeltelijk onder handen genomen. Bij VM.nl zijn er de klittenbandjes aan gezet.

Het sluiten van het dekje valt me nog niet mee. Bij de Versatile ben ik wel kleine kiertjes gewend maar het dekje lijkt minder mooi aan te sluiten op de voorste 'hoeken' dan ik dacht. Ik begin nu te begrijpen waarom Questrijder Wim S. nog twee extra klittenbandjes op die plekken heeft zitten. Dat ga ik dus ook doen.

Toen ik klaar was om te vertrekken, heb ik de fiets ingeladen. Dat is wel even héél erg wennen. Bij de Versatile ben ik gewend dat ik vrij grote dingen zonder problemen in de fiets wegdruk. Dat is bij de 26" Quest toch wel even anders. Misschien (ik weet het niet en betwijfel het een beetje) is de Quest mogelijk groter maar praktischer zeker niet op dat punt. Dat wist ik vantevoren. Nu moet ik voor mezelf nog even kijken hoe ik het precies ga aanpakken. Alle spullen moeten nu nog hun eigen plekje krijgen.

Mijn mobieltje heeft met klittenband een plek op de rechter wielkast gekregen. Waarom? Omdat ik nog geen fietscomputer erin heb zitten, ook die heb ik los laten leveren; een ander model dan standaard. Er wordt normaal een CatEye geleverd maar die bevalt mij niet. Ik ben een Sigmafan. Daarom heb ik een Sigma BC1606L met kadansmeter gevraagd. Deze heeft de mogelijkheid om de kilometerstanden in te voeren na een batterijwissel, tenminste, dat heeft zijn voorganger, de BC1600. De 1606 heeft dat maar zelfs een geheugen. En ook verlichting. Niet dat ik dat zal gebruiken vermoedelijk omdat ik een LEDje erop laat schijnen.

Maar goed, mijn mobieltje heb ik gemonteerd om hem als GPS en snelheidsmeter te gebruiken.

Eenmaal gereed, ben ik vertrokken naar huis. Het is weer even wennen om te schakelen met derailleur. Goed, met de Fujin heb ik dat ook maar die gebruik ik niet zo gek veel. Maar een probleem is het zeker niet.
Het instappen is trouwens wel verdraaid lastig met zo'n bungelend stuur.

Verder ben ik vertrokken zonder matje in de fiets. Ik heb een Ventisit besteld alleen was die nog niet binnen. Dus die wordt nageleverd. Ik mocht wel met een Rainbowmatje naar huis maar die heb ik daar gelaten. 30 kilometer fietsen zonder matje moest kunnen dacht ik. Achteraf gezien misschien toch niet zo handig. Ik heb voor het eerst weer iets van een houten kont gevoeld. En een punt in m'n rug wat iets teveel druk heeft gehad. Gelukkig kan ik het zitje van m'n Fujin trekken en die voorlopig in de Quest gebruiken. Geen nood aan de man dus.

Bij het vertrek was direct weer duidelijk dat de Quest gewoonweg een stuk sneller is dan de Versatile. Bij gelijke inspanning reed ik al snel een paar kilometer per uur harder. Onderweg, op rechte stukken, reed ik snelheden de ik in de zomer gewend ben met de Versatile bij lekker doortrappen maar die momenteel met de Versatile een stuk lager liggen met dit koudere weer.

Het stuurgedrag is ook anders. De Versatile wordt wel eens nerveus genoemd. Toch wil ik zeker niet zeggen dat de Versatile nerveuzer is dan de Quest. De vering van de Quest reageert heel anders. Ik heb de indruk dat de Quest wat meer de neiging heeft om te 'wiebelen' met trappen en sturen. Het is een questie/kwestie van wennen.

Qua geluid hoor je ook verschillende dingen. De Versatile zou een herriebak zijn? De fiets klinkt anders en de Rohloffnaaf van de Versatile wil in sommige versnellingen een duidelijk geratel laten horen maar de aandrijving van de Quest lijk ik toch overwegend meer te horen dan die van de Versatile.

Van Theo kreeg ik te horen dat de ketting eens elke 1000 kilometer of eens elke maand gesmeerd moet worden. Met de Versatile de ketting smeren? De voorste ketting heeft in 24000 kilomter nog geen druppeltje vet ontvangen. Ik zie wel hoe het met de Quest gaat.

De stuuruitslag.... tja, duidelijk verschil natuurlijk. Bij een groot deel van de route merk je geen verschil. Maar bij sommige bochten toch wel. Ondanks het ruimer nemen van de bochten, heb ik toch wel een paar keer een wiel tegen een wielkast gehoord. Dat gebeurt bij de Versatile veel minder en eigenlijk alleen bij lage snelheden en extreem strak sturen. Maar ook hier een questie/kwestie van wennen.

Onderweg begon de accuspanning van mijn mobieltje wat laag te worden. Gelukkig heb ik een batterijlader met 4 batterijen meegenomen. De snellader voor 4 NiMH 1,2V AA batterijen heeft ook de mogelijkheid om USB-apparaten te voeden. Dus in plaats van energie in de batterijen te pompen, kan ik met het ding ook energie eruit halen en dat aan een USB-apparaat geven. Dus ben ik gestopt om het ding uit de tas te halen en aan m'n mobieltje te prikken.

De rit is verder lekker soepel verlopen. Geen dramatische dingen.
in 's Heerenbroek zag ik een witte Quest op me afkomen. Dat was Swanette T. volgens mij. Vlak bij huis werd ik gebeld door Marrianne met de vraag waar ik was. Bijna thuis dus.

Inmiddels was het al vrij donker. Maar verlichting zit nog niet op de fiets. Dus ben ik met een defensieve rijstijl verder gereden.

Thuis aangekomen bleek ik 28,2 kilometer gefietst te hebben. Ik ben 1 uur en 4 minuten onderweg geweest, inclusief de stop om mijn mobieltje van externe voeding te voorzien. Dit maakt een totaal gemiddelde van 26,4 km/h. Niet hard maar als je bedenkt dat 1) mijn conditie beroerd is, 2) ik rustig heb gedaan om de fiets te leren kennen, 3) het vrij druk was en ik soms langer heb moeten wachten bij een oversteek en 4) ik onderweg gestopt ben voor m'n mobieltje, dan is dit gemiddelde niet beroerd. Met de Versatile had ik het zeker niet sneller gedaan.



Thuis aangekomen had ik een tamelijk natte rug, een rug die ik nog wel ken van de Alleweder maar niet echt van de Versatile. Goed, ik had er nu geen ventilerend matje onder me liggen dus ook minder ventilatie. Toch denk ik dat het Versatilezitje hier wel de betere is.
Ik heb het reserve Versatilezitje in de Quest geprobeerd te plaatsen. Maar dat gaat vermoedelijk op niets uitdraaien. Het zitje is aan de bovenkant te breed om nog de zitting omhoog te kunnen klappen als deze in de Quest gemonteerd is. Dus helaas, geen Versatilezitting in de Quest vermoedelijk.
De Quest heb ik in de garage gezet. Dat viel dus inderdaad tegen. Er staan normaal 2 ligfietsen, 2 velomobielen, een step, een kinderfietsje en een kinderkar in de garage. Daar gaat een Quest niet meer bij passen. Dus heb ik de kinderkar in moeten klappen. Dan kan de Quest er wel bij. Maar royaal ruimte heb je dan zeker niet meer over. De ruimte is gewoon echt te klein om nog een 3e velomobiel te plaatsen. De reden dus om toch de Versatile van de hand te moeten doen.

Vannacht zullen we zien wie mijn Versatile (vermoedelijk) gaat overnemen. Ik ben benieuwd.

Verder nog even een kladje voor mezelf.
De bedrading van de Quest wordt door VM.nl vastgekit met Bison Polymax.`

[edit 20-9-2013]
De lak is van RM:
lak MY 076-68 oranje pearl met voorkleur
[/edit]

3 opmerkingen:

  1. Ik hoorde vandaag dat nummer weer en moest dus gelijk weer aan je Quest denken:"...daar loopt 't water van je mond in en het vet van langs je kin..."(Maar dat komt wel weer goed denk ik).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ken(de) het hele nummer niet, had er nooit van gehoord. Dus ben ik maar eens aan het googlen gegaan en met 'joetjoep' beluisterd. Niet echt mijn smaak. Sommige jazz vind ik best mooi maar dit niet echt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooimooi! Veel leuke kilominders gewenst :-)

    BeantwoordenVerwijderen