maandag 23 februari 2009

Eindelijk weer gefietst. Eindelijk FIETSgeneuzel

Hèhè.... eindelijk geen (goed, bijna geen) elektronicageneuzel meer maar gewoon lekker dom ouwehoeren over gereden ritjes.

Vandaag was de laatste vakantiedag. Die heb ik gebruikt om verschillende dingen te doen. Alle dingen hadden te maken met de Quest.

Allereerst ben ik op pad gegaan naar Dronten om mijn zittingmatje op te halen.
Omdat de eerste rit, zonder matje, me niet zo goed bevallen is, zo direct op het harde stoeltje, heb ik de zitting van m'n Fujin gehaald en die tijdelijk op het Questzitje geplaatst.
Het werd al vrij duidelijk dat dat matje eigenlijk te dik is voor de stand van de stoel zoals die nu staat.
In Dronten heb ik daarom gevraagd om het zitje nog verder omlaag te zetten. Ik ben begonnen bij het 7e gaatje maar dat is verplaatst naar de uiterste stand; zo laag mogelijk.
De zitting kwam hierdoor wat verder naar voren dus moesten de trappers ook een tikkeltje naar voren gezet worden. Jan merkte de siliconenkit in de naad op en gaf me een vochtig doekje uit een dispenser. Daarmee kon ik probleemloos alle gemorste siliconenresten verwijderen. Dat scheelt me een hele boel poetswerk thuis zònder zo'n doekje.

Ik heb bij VM.nl direct een fietscomputerverlichting meegenomen. Degene die ik heb, is wat lam en geeft niet goed licht op m'n fietscomputer. Dus wil ik een andere. VM.nl levert ze met een mooi spiegeltje er omheen. Dat zwikkie ga ik eerdaags even van een snoer voorzien.

Verder is me op de heenweg gebleken dat de indicatieLEDs van de richtingaanwijzer niet voldoende zijn om me attent te maken op het eventuele aan hebben staan van de richtingaanwijzers. Ik ben daarom vandaag ook bij de elektronicaboer geweest om nog even een zoemertje te halen. Thuis had ik nog wel een paar diodes liggen en een stukje printplaat. En daarmee heb je voldoende om één zoemertje te gebruiken voor de twee kanten van de richtingaanwijzers. Ik heb het ding vanavond in het linker dashboardkastje gebouwd. Standaard wordt hij bij de Quest aan de buitenkant van een dashboardkastje geleverd, maar ik heb hem in het doosje gestopt in de hoop dat ik nog genoeg van het gezoem zou horen maar verder niet een 'puist' aan de buitenkant van het doosje zou hebben. Gelukkig is het geluid nog altijd hard zat, ook al zit het in een dicht doosje.

Maar goed, de elektronicaboer was de laatste stop. VM.nl is de tweede geweest.
Voordat ik bij VM.nl kwam, was ik eerst bij de spuiter gestopt om daar even te vragen over het hoe en wat van m'n lak. De lak is erg mooi maar ook 400 euro duurder dan gedacht. Ik wilde een gemakkelijk over te spuiten metallic oranje lak zonder parelmoer (die laatste maakt overspuiten lastig). Hoe en wat er allemaal gebeurd is, weet ik niet precies. Maar in ieder geval is de lak die ik er op heb zitten een lak mèt voorkleur terwijl aangeraden werd een zonder te nemen. Ik ben geen spuiter en heb er de ballen verstand van.
Wel weet ik dat ik de lak mooi vind. Er zit wat diepe-effect in. Dat komt door de voorkleur, zo meen ik te hebben begrepen.

Goed, na de spuiter kwam Velomobiel.nl, daarna door naar De Kleine Reklame in Zwolle. Het bestickerbedrijf waar ik ooit m'n Alleweder heb laten bestickeren en waar ook Quesjer (Quest 212) voorzien is van Esher-motief. De mannen daar leveren goed werk, tenminste in ieder geval bij de 2 velomobielen die ik heb gezien met bestickering van hun.
Bij De Kleine kwam ik binnen met aan m'n bovenlijf alleen ene dun, korte mouwen loopshirt. De man vroeg verbaasd of ik zó in m'n fiets zat en of het niet te koud was. Nou, nee dus. Ik heb op de heenweg m'n trui aan gehad maar dat was me te warm. Op de terugweg heb ik die dus uit gedaan.

Verder heb ik een impressiefoto en een vectorbestand achtergelaten met het patroon wat op m'n fiets moet komen. Direct heeft de man die me heeft geholpen, wat foto's geschoten van de fiets en wat maten opgenomen zoals lengte, hoogte, breedte van de kap, etc.

Terwijl ik daar binnen was, is m'n alarm een paar keer afgegaan. De microgolfsensor staat nu nog op maximaal bereik. Dat is blijkbaar wat te sterk. Dus die moet ik nog bijregelen.

Eerdaags krijg ik een telefoontje van De Kleine om verdere afspraken te maken over het bestickeren. Ik ben bang dat ik er niet bij kan zijn tenzij ik het in de volgende vakantie laat doen. Maar dat is me te ver weg. Ik wil m'n fiets nou wel eens helemaal klaar hebben. Dan kan ik ook eindelijk goed gaan puzzelen welke kleuren m'n weblog gaat krijgen.
Om maar even terug te komen op een reactie op m'n vorige bericht: nee, ik ga m'n fiets niet groen overzpuiten ;-) Maar de kans bestaat dat mijn weblog toch groen blijft maar wat oranje accenten gaat krijgen. Maar misschien ook net omgekeerd. Als m'n weblog helemaal klaar is, na de bestickering, dan zal misschien wel duidelijk zijn waarom ook groen niet verkeerd is, ondanks de oranje kleur. En nee, ga nou niet naar het uiterlijk zitten gokken op basis van het groene. Er komt géén groene bestickering op m'n fiets.

Na het bezoekje aan De Kleine ben ik dus naar de elektronicaboer gegaan, toen naar huis. Vervolgens de kinderen (lopend) opgehaald, gegeten, kinderen naar bed gebracht, linker dashboardkastje voorzien van zoemer en tot slot het schrijven van deze blog, waar ik nu dus mee bezig ben.

Maar omdat ik nu weer gefietst heb, kan ik ook weer wat schrijven over gereden snelheden etc.

78 kilometer gefietst vandaag. Naar Dronten toe was met een gemiddelde van iets meer dan 29 km/h. Thuis aangekomen is de gemiddelde snelheid wat teruggenomen en geëindigd op ongeveer 27,5 km/h. Dat krijg je met die stadsritjes.

Mijn To-Do lijstje was nog niet volledig de vorige keer. Het zal ook niet, ik raak niet uitgeklust. Wat staat me nog meer te doen (als aanvulling op het lijstje):
Ondermeer (laat ik maar geen uitspraken meer doen als 'dan heb alles wel genoemd', want dat lijkt dus niet echt altijd uit te komen bij deze klusser) het dakje van een haakje voorzien want het dakje is me er vandaag een paar keer bijna vandoor gegaan.

Verder nog interessante dingen? Tja, dat de Quest duidelijk sneller is dan de Versatile. Maar dat had ik al eens eerder gezegd dacht ik.

[kleine update]

Helemaal vergeten. Het bovenste LEDje van het standlicht op m'n dashboardkastje werkte niet goed. Die heb ik vanavond direct gecontroleerd. Ik ben gewoon vergeten het draadje vast te solderen. Dus maakte hij soms wel contact, soms matig en soms niet. Dus die heb ik ook direct even aangestipt met de soldeerbout. Problem solved.

2 opmerkingen:

  1. heb je soms een fototje van die fietscomputerverlichting ?

    grtz Bjorn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb een nieuw item aangemaakt met verlichting en ook de fietscomputerverlichting.

    BeantwoordenVerwijderen