woensdag 11 september 2013

Gloeidende.... gloeiende..... duizend bommen en granaten!

Vandaag heb ik de top van m'n fiets gehaald om de centraaldoos in de staart weer vast te maken aan de body en de stekker er weer in te prikken zodat ik weer fatsoenlijk achterlicht heb. De top van m'n fiets halen is niet m'n favoriete bezigheid, laat dat duidelijk zijn.

Even wat 2-componentenlijm en een lijmtang, dan gaat het wel weer goed komen.


Direct de schade aan de neus maar eens vanbinnen bekeken. dat is best een enorm stuk wat beschadigd is.


 Maar goed, de top kon er weer op. Heb je op 4 boutjes na de top er weer op zitten, kom je tot de ontdekking dat........ Nja, het zal duidelijk zijn.


Dus alle zorgvuldig vastgedraaide boutjes weer verwijderd en het probleem opgelost.

5 opmerkingen:

  1. Ik zie dat al zo mij zelf overkomen met dat soort werkzaamheden....

    Die top eraf halen doe jij vaker....dat wordt kennelijk makkelijker als je dat vaker doet ? Kun je dus wel hij alle boutjes ?

    En wat van de afdichting kit ertussen maar plak je dat ook nog af met tape zoals de orginele Questen of doe je dat met kit ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het wordt makkelijker als je het vaker doet (vandaag was trouwens wel extreem ;) )
      Maar ik heb verschillende dingen geprobeerd. Op de workmate: te hoog. Dan op 3 stoelen. nog te hoog. Op de 'lift', gemaakt van 2 fietsliften, balken in de weg en het beweegt teveel.

      Maar nu heb ik het. Het is zo simpel en zo eenvoudig..... De lastigste boutjes zijn voor in de neus. De mannen van VM.nl doen het met de Quest op een op hoogte verstelbare bank. Ze zitten gewoon op een stoel, Quest staat gewoon rechtop en ze presteren het om met hun lange armen gewoon via de voetgaten naar binnen te gaan terwijl ze voor de Quest zitten. Dat lukt mij dus niet.
      Maar ik heb bij de Aldi of Lidl gewoon 4 van die assteunen gekocht die voor auto's bedoeld zijn. Ze zijn in hoogte verstelbaar en handzaam en stabiel genoeg. Ik heb er gewoon 2 onder het dwarsprofiel van de voorveerpoten gezet en dan de assteunen in de laagste stand. Ik kan dan fatsoenlijk onder de fiets liggen en met m'n armen omhoog ook fatsoenlijk bij de boutjes komen.

      Verder heb ik wel de nodige ratels. Een ringratelsleutel van Proxxon die ik op de rand leg met één gat om het moertje. Met een stevige magneet houd ik het andere uiteinde van de sleutel op z'n plek door de magneet aan de buitenkant van de body te houden zodat de sleutel tegen de body getrokken wordt en zo op z'n plaats blijft. Verder gebruik ik een rateltje met imbus van Victorinox.

      In de staart is ook lastig, daar heb ik een Proxxon ratel voor dopsleutels. Normaal ratelen ze alleen heen en weer. Maar omdat je in de staart maar weinig ruimte hebt om heen en weer te gaan, is dat niet handig. De Proxxon kan ook nog eens het handvat draaien; je hebt dus in wezen een haakse schroevendraaier. En dat werkt dus wel mooi.

      Tape heb ik er niet op zitten. Tussen de 2 lagen heb ik wel een dun strookje siliconenkit zitten.

      Verwijderen
  2. idd heel herkenbaar. Ik zet de voorwielen op een hondje en kan dan er onderliggend met mijn armen bij. Ik zet trouwens alleen de dragende delen vast met boutjes dus twee voor, 2 zijkant waar je makkelijk bij kunt en de kleerhanger op 3 punten. Alle andere zet ik met tiewraps vast gaat al meer dan een jaar goed en scheelt een hoop gepruts. Bij mij zit er het rubber tussen van VM-onderdelen.nl scheelt ook weer gepruts met kit dat overal aan komt.

    BeantwoordenVerwijderen