Tja, vaak de waarheid als een koe wat mij betreft. In het bot Nederlands: blijf met je (klus)poten af van dingen die het doen. Toch heb ik het deze keer even over een andere boeg gegooid.
Het begon allemaal hier
Een mooie stuurklem die ik afgekeken heb van een bouwsel van Velomobiel.nl in Quesjer,
Van Quesjer heb ik nooit vernomen dat hij er problemen mee had. Ik helaas wel. In mijn mooie zelf gepopnagelde houder heb ik een kunststof klem van Alligt gemonteerd:
Maar helaas, na enige tijd werd de klem wat slapper en had hij de kracht niet meer om het stuur omhoog te houden. Vandaar de bout door de klem om de klem strakker te kunnen maken.
Maar helaas, na enige tijd moest hij weer verder aangedraaid worden en uiteindelijk:
Tijd voor een nieuwe klem dus. Inmiddels heb ik meerdere klemmen gebroken.
De laatste klem is nog niet kapot maar de kracht begint er weer uit te raken. Strakker draaien is een mogelijkheid maar ik weet nu wel hoe dat weer af gaat lopen. Nog niet kapot maar dat gaat vast weer gebeuren.
Helaas, bij Alligt hebben ze deze klem niet meer. Een nieuwere variant heeft andere afmetingen. Ik zou dan dus ook de houder moeten aanpassen. Als ik dan toch aan het klussen ga, kan ik net zo goed het anders aanpakken.
Als (inmiddels) rasechte magnetofiel heb ik dit besteld:
Een magneet met gat voor een bout met verzonken kop. Ook heb ik ijzeren plaatjes besteld waar de magneet zich aan kan hechten.
Maar hoe gaan wij dat monteren? Poging 1 om het kunststof klemmetje na te maken:
Ziet er netjes uit? Vind ik niet. Zo op de foto valt het nog mee maar in werkelijkheid zijn er maar weinig rechte hoeken te ontdekken. Opgebouwd uit een U-profiel van 4x4, 2 stukjes buis van 1,5x1,5 en nog een vierkante buis van (ik meen) 2,5x2,5 die ik tot U-profiel heb gezaagd. Verder nog wat popnagels. Maar dat kan veel eenvoudiger. Weg met die korte stukjes buis. Gewoon de afmetingen van de 4x4 U-profiel nuttig gebruiken
Poging 2 en 3 lijken op elkaar. Maar dit is poging 3. Stuurklem Versie 2:
Op de de stuurstang zie je het ijzeren plaatje gelijmd met 2-componenten metaallijm. Ik hoop dat die lijm sterk genoeg is om het plaatje aan het stuur vast te houden want de magneet is oersterk. Eerst geduld hebben dus en machtig goed laten drogen voordat ik het stuur rechtop zet.
Wederom een mooi stukje huisvlijt (al zeg ik het zelf). Wellicht dat de boormachine nog in het stuur moet om een M4 bout erdoorheen te rammen mocht de lijm niet sterk genoeg blijken. Maar dat is een zorg voor later. Ik zie wel.
Die stuurklemmen zitten ook in de alleweder dus kun je ze waarschijnlijk ook bij Alligt los kopen
BeantwoordenVerwijderenIk heb ze bij Alligt vandaan. Alleen is het model gewijzigd. De laatste exemplaren met 'mijn' afmetingen heb ik een flinke tijd geleden al gekocht (3 stuks). De nieuwe klemmen die Alligt nu heeft, passen niet zomaar in mijn gepopnagelde houder.
BeantwoordenVerwijderenAls het niet vast blijft zitten zou je ook het plaatje van een kastslotje met tai-ribs kunnen proberen vast te zetten: http://www.gerritse.nl/Hang-_en_sluitwerk/Meubelbeslag__Hettich_/Meubel-_en_magneetsloten/331068/snapslot_inlatend_opschroevend/
BeantwoordenVerwijderenEn waarom heb ik daar nou niet aan gedacht..... snuggere henkie die ik ben.
BeantwoordenVerwijderenMaar het stuur blijft hangen.