donderdag 11 april 2013

Lelijk miezerweer (en meer)

Lelijk miezerweer..... maar man, wat rijdt dat lekker. De fiets loopt soepeltjes. Snelheden van tegen de 40 en soms er overheen beginnen weer vaker voor te komen.
En er waren waarachtig 2 racefietsers die in dezelfde richting gingen als ik. De eerste sloeg helaas al vrij vlot af, even nadat ik hem had ingehaald. De ander reed tegen de brug op toch duidelijk langzamer dan ik. Helaas geen geRIS, geVBS of wat dan ook. Maar ze zijn er weer!

Wel jammer met dit natte weer is dat de rem weer heftiger begint te happen. Vandaag wel héél heftig. Normaal remmen was er niet meer bij helaas.
Thuis heb ik de spaken maar eens bevoeld met een beetje een vermoeden in m'n hoofd. En dat vermoeden werd bevestigd: gebroken spaak! Dat heb ik al tijden niet meer meegemaakt. Dat wordt dus toch maar weer m'n fiets onder handen nemen. Het warmere weer begint ook te komen dus helemaal goed. De ketting ook maar even onder handen nemen. En laat ik m'n banden eens oppompen want dat heb ik al weken niet meer gedaan.

Alleen morgen nog zien fatsoenlijk op het werk te komen en weer thuis. Heel anticiperend rijden dus om de remmen zo min mogelijk te hoeven gebruiken.

4 opmerkingen:

  1. Mijn rem hapte gisteren en vandaag ook de eerste paar keer remmen. Altijd als het regenachtig is doet mijn linkerrem dat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedenk bij het richten van je wiel dat dat soms beter kan door spaken te ontspannen dan op te draaien...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Mark:
      Zwaar irritant..... dat weet ik wel.

      @Mick:
      Naar aanleiding van je eerdere commentaar dat mogelijk mijn 'snaarstrakke' spaakspanning de oorzaak zou zijn, heb ik besloten om dat commentaar en het commentaar hierboven flink ter harte te nemen.

      Ik heb de gebroken spaak vervangen (de nippelkop is eraf gebroken) en ALLE spaken volledig los gedraaid om vervolgens m'n hele wiel dus vanaf het begin weer op spanning te brengen. Eerst nippel eraf, dan 10 slagen geven en dat bij alle spaken. Daarna weer allemaal een slag extra en weer een slag extra, toen aan het richten gegaan.
      Hoogteslag zit er nagenoeg niet in terwijl ik die niet eens gecorrigeerd heb.

      Maar na eerst lossen van alle spaken tot een 'slap' wieltje, heb ik ook even bekeken of de rem nog hapte; het lijkt erop van niet dus...... het lijkt erop dat je het helemaal bij het juiste eind hebt!

      Verwijderen
  3. Een ovale trommel wordt niet meer ovaal als het nat is........of wel?
    Dan kun je mi. uitsluiten dat het happen van de rem komt door te strakke spaken.

    BeantwoordenVerwijderen