donderdag 3 januari 2013

Toch aangenaam knutselen aan het achterlicht

Vandaag heb ik mijn achterlicht onder handen genomen. Er moest een set nieuwe LEDs ingebouwd worden omdat één LED het begeven had.
Dit is een vervelend klusje. Met name dat de top eraf moet maakt dit karwei nogal naar. Je bent er een forse tijd zoet mee en dat 2x want de top moet eraf maar naderhand ook weer erop. En als je dan geen verwarmde garage hebt, is het helemaal onaangenaam, ondanks de 'voorjaarstemperaturden' die we nu, in de winter, hebben.

Maar gelukkig woont niet veel verderop nog een velomobilist: Quesjer. Een jaar of wat geleden heb ik met hem fiets Quesjer1 voorzien van elektronica. Quesjer1 is inmiddels vervangen door Quesjer2 maar Quesjer1 is nog niet verkocht. De fiets had 2 mankementen: richtingaanwijzer links en remlicht deden het niet meer.

Ik kreeg aangeboden om bij Quesjer samen met hem aan de slag te gaan. Zowel Quemo als Quesjer1 konden dan even onder handen genomen worden in een heerlijk verwarmde ruimte. Ik heb geen seconde hoeven nadenken over dat aanbod.

Vanmorgen heb ik wat spullen bij elkaar geraapt en ben naar Quesjer gegaan om samen met hem de fietsen onder handen te nemen.
Eerst hebben we Quesjer1 en Quemo van de toppen ontdaan.

Vervolgens zijn de defecte LEDs van Quemo vervangen
 Terwijl de kit aan het drogen was, hebben we Quesjer1 gescalpeerd. In het proces werden helaas ook de draden van de nog werkende kant van de richtingaanwijzers beschadigd, waardoor Quesjer1 nog wat meer onderhoud kon krijgen.

De kapot gesneden bedrading was snel gevonden en gerepareerd. Toen kwam het zoekwerk naar de oorzaak van de andere defecte richtingaanwijzers. Bij omzetten van de schakelaar begon de clignoteur wel z'n werk te doen. En omdat clignoteur, schakelaar, stuurelektronica en de 2 LEDs in serie staan, kon dat bijna maar één ding betekenen....... ik zit me nu achteraf te bedenken dat de zoemer vast parallel staat aan de LEDs en stuurelektronica, waardoor de clignoteur dus ook daardoor kon werken. Hier dacht ik op dat moment zelf niet aan en zocht de oorzaak dus in de serie die ik eerder noemde. De voorste LED heb ik gemeten, die gaf zelfs licht toen ik de multimeter daarvoor gebruikte. De achterste gaf geen licht bij doormeten.
Omdat ik deels dezelfde elektronica heb gebruikt in mijn fiets als Quesjer in de zijne, wist ik dat één LED kortsluiten geen probleem kon zijn. En jawel, bij kortsluiten van de achterste LED begon de voorste weer netjes te werken. Deze oorzaak was dus snel gevonden en ook snel verholpen. Nieuwe LED erin en klaar.

Toen het remlicht. Achterlicht werkte wel maar remlichtfunctie niet. Tja, waar zit de oorzaak? Ik ben maar begonnen bij een herkenbaar punt: de remschakelaar. En op het moment dat ik de schakelaar vastpakte zag ik het remlicht ineens wat oplichten. Grote kans dus dat ik direct al de oorzaak te pakken had. En jawel: kabelbreuk bij de schakelaar. En ook dat is een probleem wat snel gevonden en verholpen was.

Had ik dat maar elke keer dat de oorzaak van een probleem zo snel gevonden en verholpen was.

Quesjer1 deed weer wat hij moest doen. Tijd dus om Quemo weer dicht te maken. Na gesmeer met siliconenkit en wederom wat geklooi met de boutjes en moertjes (waar Quesjer héél wat meer bedreven in is dan ik, dat is duidelijk) zat de top weer op Quemo en kon ik m'n spullen bij elkaar rapen en naar huis gaan.

8 opmerkingen:

  1. Is het eraf halen en terugplaatsen van de top erg lastig? Ik ben bang dat mijn mango er ook aan moet geloven om de knipperlichten en bedrading te vervangen tzt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erop/eraf vind ik even lastig. Je moet een hele vracht boutjes/moertjes loshalen. Heel wat zitten op goed bereikbare plaatsen maar een paar, die voor in de neus en 2 in de staart zijn een crime. probleem is dus dat je er gewoon slecht bij kan komen.

    Ik heb er speciaal een speciale ratelsleutel voor gekocht:

    PROXXON 23082

    Het ziet eruit als een normale ratelsleutel met als belangrijke verschil dat je het handvat niet alleen heen en weer kan bewegen maar ook het handvat om z'n eigen as kan draaien alsof het een schroevendraaier is. In de staart van de fiets is dat wat mij beterft een 'must' want je hebt te weinig ruimte om fatsoenlijk heen en weer te ratelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ohja, vergeet niet het boutje achter je hoofd; net aan de onderkant van het schuimblokje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij mij ging het scalperen van de Mango redelijk snel voor de 1e keer.

    Leg de fiets op de zijkant en verwijder eerst de moeilijke schroeven voor in de neus en achter de stoel. Vervolgens fiets rechtop en de makkelijke schroeven aan de zijkant van het instapgat verwijderen.

    Ik gebruik een stanley verstelbare ratel-schroevendraaier;
    http://www.stanleytools.com/
    62-574 - 20-Piece Multibit Ratcheting Screwdriver Set

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat zijn ook mooie ratelschroevendraaiers alleen is dat in de staart weer minder makkelijk. Mijn Proxxon kan je dus op dezelfde manier draaien als de jouwe maar dan wel haaks op de bout, wat wel zo praktisch is op die plek.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De twee boutjes in de neus die door het frame heen gaan zijn inderdaad "lastig". Voor de rest vind ik het eigenlijk wel meevallen helemaal als ik mijn bosch ixo mag gebruiken. Zeg maar een klein accuschroefmachinetje, waardoor je alleen maar de ixo op het boutje hoeft te plaatsen en een ringsleutel op het moertje, knopje indrukken en gaan met dat boutje :).

    Maar je schrijft dat Quesjer er meer bedreven in is, nog handigheidjes (geleerd) voor die twee boutjes in de neus? Heb zelf de laatste keer verzonnen dat er misschien maar extra lange boutjes in moeten, waardoor het frame iets mag hangen zonder dat dat problemen geeft om de ringen en moertjes op te leggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Handigheidjes, ervaring maar ook langere armen willen erg goed helpen.

    Op sommige plekken wil een elektrische schroevendraaier vast wel prettig zijn ja. Die Ixo hebben we ook op het werk; leuk ding die hier inderdaad vast z'n nut zal bewijzen.

    In de neus extra lange boutjes heb ik ook wel aan gedacht. Maar dan moet je de boutjes wel van de bovenkant door de gaatjes in de bovenkap krijgen. Ik weet niet of dat gaat lukken. Omgekeerd kan natuurlijk wel; boutjes vanaf de onderkant erdoor drukken maar dan zit je aan de bovenkant; dan is het boutje al snel te lang om nog onder de bovenkap te passen.

    Ik heb ooit met veel moeite de boutjes op hun plek gekregen maar had wel vantevoren kit gesmeerd tussen het aluminium en glasvezel, waardoor aluminium en glasvezel nu netjes op elkaar blijven zitten als ik de boel weer los draai.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het neusframe aan de glasvezelbodem plakken is inderdaad wel een mogelijkheid. "Even snel toepassen" zal er niet bij zijn, maar als ik eraan denk wanneer ik de top er weer vanaf licht zal ik het ook eens proberen.

      Verwijderen