dinsdag 12 januari 2010

Sneeuw, fietspad en snelheid

Inmiddels is het anderhalve week geleden dat ik een stevig griepje heb gehad. Ik vermoed dat zowel temperatuur als het griepje een negatieve invloed hebben op mijn snelheid. Waar ik normaal ergens tussen de 35 en 40 km/h (of meer) wegtrap, mag ik nu blij zijn met beduidend lagere snelheden van zo'n 10 km/h minder.

Omdat m'n snelheid lager ligt, neem ik de laatste paar koude weken niet de rijbaan maar het fietspad in Hattemerbroek en Wezep. Het nieuwe met split bedekte fietspad is gewoonweg niet prettig. Zodra ik erop kom, zakt m'n snelheid met een paar km/h. Het comfort wordt minder want ik voel duidelijk meer trillingen in m'n fiets. En de hoeveelheid geluid in m'n fiets neemt daarbij ook toe.

Vandaag ben ik in Wezep toch maar weer eens de rijbaan op gegaan. M'n snelheid nam direct zeker 5 km/h toe. De gemeente Oldebroek kan me wat met hun commentaar. Split op fietspaden is gewoon regelrechte ellende en zonde van een mooi glad asfaltfietspad en zonde van het geld.

Verder is mij vanuit de Fietsersbond gevraagd om wat foto's te schieten van plekken op mijn woon-werk-route waar niet goed (genoeg) sneeuw geruimd wordt op fietspaden. En dan hebben we het natuurlijk niet over kleine achteraffietspaadjes maar over fietspaden waar veel fietsverkeer langs komt.



Veerallee, spoorwegovergang. Ziet er niet zo heel dramatisch uit in eerste instantie. Je hebt hier toch ruimte zat om eventueel de rijbaan te nemen? Maar de praktijk? Auto's gebruiken beide rijbanen. Ik heb afgelopen week al meegemaakt dat een grote vrachtwagen van de TNT rakelings langs me reed omdat hij rechts aan wilde houden langs de streep vanwege een auto die links van hem reed. Er blijft dan voor fietsers erg weinig ruimte over kan ik je vertellen.

In de andere richting een beetje hetzelfde verhaal:



Dan de afslag naar de Westerlaan:



Geen gevaar van gemotoriseerd verkeer maar ik denk dat het plaatje genoeg zegt.

De fietspaden langs de slagbomen onder aan de Twistvlietbrug:




Ik heb hier als fietser geen last van. Ik ga daar gewoon onder de slagbomen door. Maar andere fietsers hebben hier weinig ruimte om normaal te kunnen rijden.

Verder had ik nog twee plekken op m'n route waar het gisteren nog slecht was. Op de rotonde bij de Leenbakker lag op één plek een enorme vracht sneeuw over de volledige breedte van de fietsstrook. Maar dat is vandaag geveegd. Hetzelfde geldt voor de opstelstrook van de verkeerslichten bij de Spoolderbergweg als je richting de Oude IJsselbrug gaat. Daar lag ook een forse vracht sneeuw. Als het licht op groen ging, was het nog een hele klus om daar weg te komen. Maar zoals gezegd, ook daar was het vandaag geveegd. Geen foto dus.

De gemeente Zwolle flink de best om ook fietsers een goede doorgang te bieden. Maar soms gaat het op sommige plekken toch niet helemaal goed. Met name rotondes zouden wel wat meer aandacht kunnen krijgen. Daar wordt op fietstroken nogal eens 'gedumpt' wat van de rijbaan komt.
Veel recht om te klagen hebben fietsers denk ik niet. Zoals gezegd Zwolle doet z'n best.

2 opmerkingen:

  1. Dat is hier in Zaanstad wel anders. alleen maar slecht

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou dolgraag weer n's op de roets springen maar momenteel ben je zelfs met de gewone rechtopfiets nog beter af: Dan kun je tenminste makkelijk de weg van je voorwiel zien tussen de sneeuwduinen !

    BeantwoordenVerwijderen