donderdag 11 juni 2009

Snelheidperikelen

Vanmorgen was er wat vreemds aan de hand met m'n snelheid. Ik rijd met een leuk vaartje, maak een bocht naar rechts en halverwege de bocht reed ik ineens maar 7 km/h om direct na de bocht ineens 25 km/h te rijden.
M'n fietscomputer gaf dus weer eens niet de juiste snelheid aan. De oorzaak was me wel duidelijk: de afstand tussen magneet en sensor van m'n fietscomputer was te groot geworden. Dat resulteert eerst in te lage getallen bij bochten naar rechts.

Maar dat euvel is snel opgelost. Het magneetje was een kwartslag gedraaid om de spaak. Dus rechtdraaien was voldoende om weer de juiste snelheid weer te geven.

Vanmiddag was dat ook wel prettig want ik was aardig op dreef. 45 km/h op de Zuiderzeestraatweg in Hattemerbroek. Daarna begon ik wat last van verzuring te krijgen en ben ik met 35 km/h richting de IJsselbrug gereden. Daar kwam een vrouw met kind achter me staan. Ze reden op een snorfiets.

Toen het eenmaal groen werd, moest en zou ik dat ding voorblijven. De eerste meters waren gemakkelijk want vlot kwam het ding niet op gang. Maar toen ze naderden en ik nog maar 25 km/h op de teller had, begon de aanval van SVS flink te verergeren. Dus ben ik harder gaan rijden. Met 30 km/h tegen de brug op bleef ze net achter me rijden. Toen we eenmaal omlaag reden, bleven ze, ondanks de 40 km/h op m'n teller, toch aan me vast kleven. Toch vreemd omdat die dingen maar 25 km/h mogen rijden volgens de wet. Maar goed, op de fietsstraat ben ik ze kwijt geraakt, ze verdwenen in m'n achteruitkijkspiegels.

Maar toen ik het Ecodrome voorbij was, zag ik ze weer in m'n achteruitkijkspiegels opdoemen. Helaas moest ik flink afremmen in verband met verkeer bij een autogarage. Het gevolg was dat ze direct achter me kwamen te rijden. Bij het spoor moesten we wachten. Toen we konden doorrijden, kon ik weer even uitlopen maar niet voor lang.... verkeerslichten op rood. Daar sloeg de vrouw met kind rechtsaf. Ze toeterde nog even. Ik gok dat dat een toetertje van goedkeuring was en heb vriendelijk terug getuterd.

De rest van de rit ging ook betrekkelijk vlot.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten