zaterdag 8 september 2012

Toertocht van het Velomobile Seminar

Vandaag was de toertocht van het Velomobile Seminar in Dronten. Vanmorgen ben ik aangehaakt bij 5 andere velomobilisten op weg naar Dronten.

In Dronten aangekomen was het al een behoorlijke drukte.

Na een praatje van de Burgemeester, de telling (geen recordaantal maar toch bijna 80 velomobielen als ik me niet vergis) en een praatje van de (ik meen) burgemeester, zijn we op pad gegaan richting Kampen. Na Kampen ging het door naar Schokland. Op Schokland hebben we van een lunch mogen genieten, waarna we nog een uur rond mochten wandelen en het museum bekijken. Nou ben ik niet zo van de musea dus heb ik gezellig met andere velomobilisten gekletst.



De route ging daarna door naar Urk. Maar bij Nagele werd onze tocht bruut 'verstoord'. Je hebt altijd baas boven baas. Ook al ben je met 80 velomobielen, tegen een gelijk aantal vrachtwagens kan je niet op. Blijkbaar was er vandaag ook een toertocht voor mensen met een verstandelijke handicap; zij mochten met de vrachtwagens meerijden. Wij moesten de stroom vrachtwagens kruisen en dat is natuurlijk geen goed idee. We hebben daarom de stoet trucs afgewacht.

In Urk (tja.... of OP Urk natuurlijk) hebben we weer een lekkere versnapering gehad. En natuurlijk wordt ook daar weer flink wat afgekletst.


Na Urk ging de route terug naar Dronten via de Ketelbrug. Nu werd de stoet opgesplitst in 2 groepen; de 'snelle' groep die zo'n 30 km/h zou rijden en de langzame groep die met 22 tot 25 km/h zou rijden.
Ook al is m'n conditie niet daverend, ik heb toch gekozen voor de snelle groep want ik had nog energie zat.

Bij de Ketelbrug reed ik André Arjan V. in z'n elektrisch ondersteunde Orca voorbij. Ik zei hem dat ik hem tegen de helling op wel weer zou zien. Ik was in de veronderstelling dat hij met z'n constante 27 km/h mij wel in zou halen maar dat was niet het geval. Wel kwam een flink eind op de helling ineens een andere Orca me voorbij rijden.... nee niet rijden maar voorbij STUIVEN. Ik was blij met m'n 22 km/h die ik  nog op de teller had maar vergeleken met die witte Orca leek ik wel stil te staan. Het betrof Johan V. in een Orca die eveneens elektrisch ondersteund was maar met 27 km/h? Echt niet!

Vastbesloten om Johan weer in te halen heb ik meer vermogen in het omhoog trappen gestopt dan eigenlijk prettig is maar omdat de brug enorm hoog is, is het omlaag rijden een mooi vooruitzicht.
Eenmaal over het hoogste punt heen heb ik de tourkap op de fiets gelegd om door te trappen naar 68 km/h. Onderaan de brug wist ik de 60 km/h nog een forse tijd vast te houden. Na een forse tijd en honderden meters (voor m'n gevoel meer dan een kilometer) wist ik eindelijk Johan in te halen. Johan moest later toch bekennen dat zijn Orca niet op 27 km/h begrensd was maar op 45 km/h.
Als ik dagelijks die Ketelbrug zou moeten rijden, zou ik mogelijk ook wel voor een elektrisch ondersteunde Orca gaan want wat een klerebrug.......

Terug in Dronten hebben de velomobilisten nog weer flink wat gelegenheid gehad om lekker te ouwehoeren. Op een gegeven moment was het tijd om naar binnen te gaan voor de maaltijd. Eerst aan de bar nog even een heerlijk groot, koud glas bier gehaald.
De maaltijd bestond uit 2 Pasta's waarvan de ene vegetarisch was. Verder was er zuurkool met apart spekjes en worst. Ik heb genoten van de zuurkool met spekjes en worst.

Na de maaltijd gaf een velomobilist aan dat hij vertrok naar Almelo. Dat is over Zwolle dus ben ik met hem meegereden.

Na 140 kilometers met prachtig weer en veel plezier ben ik thuis gekomen.
Heerlijk dagje.

3 opmerkingen:

  1. Hoi Wilfred,

    Niet ik maar Arjan reed in de zwarte Orca. Dat Arjan jou de ketelbrug op niet voorbij kwam is omdat de ondersteuning vanaf 20 km/h steeds minder gaat ondersteunen en bij 27,5 km/h volledig stopt met ondersteunen. Daarbij is Arjan wegens zijn woon-werk afstand van 30 mtr. niet meer zo getraind om afstanden te fietsen en om dan met de snelle groep mee te komen moet je nog redelijk door trappen. Mijn ouders hebben zowel een rij programma welke tot 27,5 km/h ondersteund (welke ze standaard gebruiken) als ook een rij programma welke tot 25 km/h volledig ondersteund en dan af gaat bouwen tot 45 km/h. Het laatste rij programma is puur voor testdoeleinden en mijn ouders hebben hem tegen de ketelbrug op inderdaad even in geschakeld, en ja dan moet je wel erg veel in huis hebben om daar mee mee te komen. Daarnaast zijn Johan en Hendrika veel beter gatraind dan Arjan omdat ze geregeld tochtjes van meer dan 100 km fietsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Allereerst: Sorry, ik heb wéér jullie namen door elkaar gehaald. Ik weet welk 'gezicht' er in de Orca reed en ik heb een 'ezelsbruggetje' om jullie uit elkaar te houden maar dan moet ik daar wel gebruik van maken bij het typen (vanwege een vriendje uit m'n basisschooljeugd zit om de één of andere reden donker haar aan de naam André geplakt bij mij en dat wil er maar niet uit).

    Ondanks de ondersteuning die stopt bij 27,5 km/h had ik toch verwacht dat je broer me voorbij zou komen rijden want die 27,7 haalde ik niet meer op het moment dat je vader me met dubbele snelheid voorbij kwam knallen.

    Maar die teststand ondersteunt dus afbouwend naar 0 bij 45 km/h. Dan hebben ze inderdaad alsnog een beste conditie. Duidelijk is in ieder geval dat die ondersteuning in combinatie met die conditie beter is dan de mijne (zonder ondersteuning).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die Ketelbrug heeft mij gewoon gesloopt!

    Bij het vertrek in Urk had ik te laat mee gekregen dat er in twee groepen gereden zou worden, snel en minder snel.
    Ik zat dus in de snelle groep...
    Ik dacht, ik rij gewoon mee en zie wel waar het schip strand. Op mijn teller ging het op een gegeven moment 36 Km/u.
    ongeveer 500 meter voor de Ketelbrug kreeg ik al aardig last van mijn bilspieren, toen kon ik het al niet meer bij houden, bijna iedereen ging mij voorbij.
    Halverwege de brug lag mijn snelheid geloof ik op 23 Km/u, eindelijk boven kon ik de groep al niet meer inhalen ondanks een snelle afdaling met een top van bijna 60.
    Samen met een paar achterblijvers heb ik de rit naar de camping met een kruissnelheid van 32 volbracht... conclusie, meer fietsen!

    Ondanks dat zware laatste stuk heb ik genoten van de mooie tocht, voor herhaling vatbaar.

    BeantwoordenVerwijderen