woensdag 7 december 2011

DINGDONG

Naar aanleiding van mijn mindere ervaringen wat betreft de robuustheid van de aluminium/kunststof belletjes en de reacties op mijn vorige bericht, heb ik besloten om toch nog maar eens goed te kijken naar de ruimte die de bel heeft in mijn fiets.

Omdat ik bang was dat mijn hak (is al vaker gebeurd) tegen de bel zou komen, ben ik ingeklikt, heb mijn voet zo dicht mogelijk bij het kleine belletje gehouden en de hak zoveel mogelijk naar binnen gedraaid om te zien hoeveel afstand ik had tussen bel en hak. Daar zat nog heel wat ruimte tussen; genoeg waarschijnlijk om het verschil in dikte tussen standaard bel en 'dingdong'-bel te overtreffen. Ik heb daarom, als is het maar om het in ieder geval te proberen, een dingdongbel gekocht. Ik had keuze uit 2 groottes. Beide exemplaren zijn groter dan het 'normale formaat' dingdongbelletje op het fietsje van mijn dochter. De grootste wel heel groot maar heerlijk luid en een wat lager geluid dan de kleinere variant.

Ik heb wat gemeten en hoop dat de grootste moet kunnen en die dus meegenomen.

Het stoere 'bijtjesbelletje' heeft plaatsgemaakt voor de lompe dingdongbel. Bellen doet hij goed. Nu nog hopen dat ik niet teveel met m'n hakken er tegenaan kom en ook niet tijdens in/uitstappen.

8 opmerkingen:

  1. In mijn Quest zit sinds september ook zo'n grote Ding Dong, en ik heb hem zo gemonteerd: klik. Heb hem nog nooit met de hakken gevoeld, en het geluid is lekker hard naar buiten toe. Het touwtje loopt vanuit de belhendel (nu rechts) direct naar het stuurhandvat (geknoopt aan de gripshift-uitloop).

    Groet Marc

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Marc,

    Helaas doet je linkje het niet. Ik ben namelijk razend benieuwd.
    Toen ik de bel vanavond monteerde, zag ik dat het 'nokje' waar je de bel op kan schroeven, niet geheel onder het midden van het frame zit maar een tikkie naar links. De bel aan de rechter kant zal dus meer ruimte voor de hak opleveren. Maarja...... daar zit geen oogje waar het touwtje doorheen moet.
    Vanzelfsprekend zal de bel bij jou met het hendeltje naar beneden zitten. Maar bedenk ik me ineens: het hendeltje zit ook meer richting de zitting; mogelijk gebruik jij daarom helemaal geen oogje onderaan de stuurkolom omdat de bel anders niet met het touwtje te bedienen valt?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goede keus! Krijg je geen spijt van.
    In al mijn velomobielen heb ik altijd Ding-dong bellen gehad. Deze wordt echt wel opgemerkt. Ook als hij in de fiets weggestopt zit.
    Ik speel er altijd een beetje mee. Bij scholieren ruim van te voren uitdrukkelijk bellen. Even pauze. Hun reactie observeren. Snelheid beslist niet terugnemen. Daarna vlak achter hun nog een herhaalde indringende ding-dong. Als de groep groot is blijf ik bellen tot ik er bijna voorbij ben.
    Helaas is dat gewoon nodig. Dat de achterste ruimte geeft wil niet zeggen dat de voorste dat ook gaat doen. Daarna sluit het gat weer.
    En vooral meegillen als meiden het uitproesten!

    Bij oudere fietsers (ahum...) Ding ik een keer op redelijke afstand. Daarna Dong ik pas vlak achter ze. Dan snelheid terug en rustig afwachten tot ze ruimte geven en rustig ruim inhalen. Vooral groeten, bedanken en langzaam voorbij rijden.

    Ik heb sandalen die zijn erg breed, maar kom zelden tegen de bel aan. Hij kan bovendien tegen een stootje en de ronde vorm geeft mee.
    Wel kan hij bij veelvuldig aanstrijken losdraaien. Afhankelijk aan welke kant je hem hangt. (ik heb hem links)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat oogjes probleem heb ik ook. Dat is simpel op te lossen met een extra touwtje van het het midden van het trektouw naar het frame toe. Dan gaat de trekkracht ook om een hoekkie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oops, Google Plus is niet altijd handig ;-). Deze link zou het wel moeten doen.

    Ik gebruik het oogje inderdaad niet meer omdat de hendel dan niet meer te bedienen valt. Maar zonder oogje gaat het ook prima. Op de foto zie je dat het witte touwtje nu aan de rechterkant direct naar boven loopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ga het vandaag ondervinden.

    @Marc: heb je ook nog een foto vanaf de rechterkant geschoten zodat ik kan zien hoe bij jou het touwtje loopt vanaf het duimhendeltje?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een foto van de rechterkant staat hier, dan kun je een beetje zien hoe het is vastgemaakt (ik heb een gaatje door het hendeltje geboord om het touwtje aan vast te knopen. Bovenaan het stuur heb ik het touwtje bijna strak gespannen zodat ik, om te bellen, het touwtje niet vsat hoef te pakken maar hem alleen zover hoef te spannen dat-ie gaat bellen. Werkt wat mij betreft perfect.

    Als je nog vragen hebt dan trek je maar aan de bel ;-) Ben benieuwd hoe jouw oplossing wordt!

    Groet Marc

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tot dusver heb ik de bel op de normale manier geplaatst. Het gaat nèt goed tijdens het trappen. Met in/uitstappen moet ik wel even uitkijken. Maar ik wil toch zien of ik hem aan de andere kant van het nokje kan monteren en dan niet dwars zoals jij.

    Tot dusver werkt wat ik nu heb. Bij een eventueel nieuwe velomobiel zou ik dan denk ik vragen het nokje helemaal rechts onder het frame te lassen zodat de bel aan de linker kant minder uitsteekt. Maar goed, die plannen zijn er wel maar plannen om een nieuwe velomobiel aan te schaffen is er nog niet. Dit wordt dus een plannetje voor op de plank.

    BeantwoordenVerwijderen