donderdag 15 september 2011

Vlot ritje; persoonlijk record

Omdat ik afgelopen dinsdag maar iets van 9 kilometer gefietst heb door de gescheurde achterbrug 'miste' ik wat kilometers. Vandaag was het mooi weer dus heb ik er maar wat kilometers bij getrapt.
In plaats van rechtstreeks naar Zwolle te fietsen ben ik via Kampen gereden. Dat heft het gemiste stuk woon-werk-verkeer weer aardig op.

De rit naar Kampen verliep behoorlijk vlot. Mijn gemiddelde lag vanaf het werk ergens rond de 30 km/h. Maar die is in de loop van de rit gestegen. Op het stuk van Kampen naar Zwolle kreeg ik het idee om de fietssnelweg maar eens ècht te testen. Vandaar dat ik mijn fietscomputer gereset heb op het moment dat ik bij de verkeerslichten stil stond van de Zwolseweg/Meester JLM Niersallee. De teller begon te lopen op het moment dat ik op trok bij groen licht.
Het gemiddelde (na de reset dus!) zag ik rap omhoog lopen. Op een gegeven moment zag ik een met hooi volgeladen tractor rijden. Die reed langzamer dan mijn 45 km/h dus heb ik nog wat harder doorgetrapt. Met 50 km/h op de teller kwam ik hem enorm vlot voorbij.
Na enige tijd zag ik 42,3 km/h gemiddeld op de teller staan. Ik heb getracht er 42,5 van te maken.... en ach, 43 behoorde mogelijk ook wel tot de mogelijkheden.
Na 7,3 kilometer fietsen reed ik Westenholte binnen met een gemiddelde van.....
jawel, 43,28 km/h (hij schiet net naar 43,27). M'n normale snelheid lag met 41 km/h op dat moment wat lager maar dat had te maken met het feit dat ik ook een foto wilde schieten van m'n gemiddelde.

Vanaf daar loopt de route nog door tot thuis. Uiteindelijk heb ik vanaf de eerder genoemde verkeerslichten 9,5 kilometer gefietst en ben geëindigd met een gereden gemiddelde van:


39,32 km/h gemiddeld dus over 9,5 km afstand. Daarvoor heb ik ook al iets van 16 kilometer gefietst met een gemiddelde van zeker meer dan 30 km/h maar hoeveel precies weet ik helaas niet meer.

Maar goed, dat stuk 'fietssnelweg' mag met recht fietssnelweg genoemd worden. Alleen soms wel jammer dat  je obstakels als tractors op je pad tegenkomt. Een rasecht 'fietspad' is het dus absoluut niet. Meer een ventweg die in de voorrang is gezet. Maar hij rijdt er niet minder vlot om..... zolang je zo'n tractor maar voorbij kan steken (helaas geen filmpje; thuis aanagekomen bleek het geheugenkaartje al eerder deze rit vol te zitten).

Wat betreft de achterbrug: m'n fiets rijdt weer heerlijk. Ik vond hem de laatste tijd wat dweilerig in bochten maar dat is niet zo vreemd met een achterbrug die serieus defect begint te raken. Maar vandaag was het duidelijk voelbaar want Quemo stuurt weer heerlijk strak.

5 opmerkingen:

  1. Fijn he die fietssnelweg. Jammer van het stuk tussen de stoplichten bij de kerk in s-Heerenbroek en het benzinestation. Als dat nou ook eens verbeterd zou worden.

    Mijn ww route is Zwolle-Zuid-Kampen. Het gedeelte tussen Kampen en Westenholte is voor mij de helft daar heb ik meestal een mooi gemiddelde. Daarna zakt het richting Zuid in als een baksteen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, het stuk langs Westenholte is op zich best mooi... maar eigenlijk niet echt lang genoeg.

    Heb je wel eens overwogen om je route te verleggen? Ik neem aan dat je bij de Oude IJsselbrug over de dijk gaat en dat je ook door Spoolde komt.
    Ik heb jaren die route genomen richting de Oude IJsselbrug maar ga tegenwoordig door Zwolle zelf; dat rijdt heel wat vlotter vind ik.
    In jouw geval zou ik eens proberen om vanuit Kampen via de nieuwe Westenholterbrug, dan over het Zwolle-IJsselkanaal, vervolgens Kamperpad richting Veerallee. Dan tussen Carolus/Kwikfit door en rechtsaf. Vervolgens linksaf de weg oversteken naar de (ik meen) Oude Willemsvaart.
    Ik rijd een nog andere route. Maar met deze route heb je heel wat meer stukken waar je langer stevig door kan rijden.

    Maar fietssnelweg, inderdaad, daarvan mogen ze wel heel wat meer aanleggen. Dan wordt het helemaal een eitje om sommige routes te rijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De route die je opnoemt over het Kamperpad etc is mijn route als er geen scholieren zijn. Als ik smorgens om acht uur die route neem kom ik hordes scholieren tegen. Meestal zijn die smorgens nog niet helemaal wakker en dan is je accu leeg van het toeteren en je gemiddelde snelheid helemaal een drama

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tja, dat gaat hem dan niet worden. Hoewel het probleem van de accu snel opgelost is; gewoon andere toeter nemen. Mijn toeter houdt het wel een uurtje of wat nonstop uit op één acculading.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb een toeter op luchtdrup (met fietspomp) en dat werkt perfect. De elektrische zuigt je batterij inderdaag leeg. (zie mijn bickyenzijnfietsen.blogspot.com, sorry voor de reclame Quemo)
    Maar een grote dingdong 8cm bel in mijn mango heeft een beter resultaat op fietsers.

    BeantwoordenVerwijderen