donderdag 29 september 2011

Enquête en snorfiets zonder last van SIS

Vanmorgen toen ik van de IJsselbrug omlaag reed richting Hattemerbroek, zag ik vlak voor de verkeerslichten wat volk met gele hesjes staan. De eerste passeerde ik. De mensen hadden niet aangegeven dat ze me zouden willen spreken maar een meter of 15 verderop stopte ik toch maar bij de 2e omdat ik mijn nieuwsgierigheid niet kon bedwingen. Ik vroeg waarom ze hier stonden. Het bleek om een enquête te gaan over de Hanzeboog en Oude IJsselbrug (er is ook een enquête afgenomen bij de Hanzeboog) . Daar wil ik best aan meewerken maar waarom staan ze dan bij de Oude IJsselbrug? Wel, de vragen gingen over of ik vaak over de Oude IJsselbrug kwam en waarom ik de Hanzeboog niet gebruikte. Voor mij simpelweg omdat het voor mij een onhandige omweg is. Daarbij komt dat ik de brug ook te smal vind voor grotere stromen fietsen. Veel schoolgaande jeugd uit Hattem komt over de Hanzeboog en persoonlijk rijd ik daar toch wat minder graag tegenin op die (daarvoor) betrekkelijk smalle brug. Verder werd me gevraagd of ik eventueel deel wilde nemen aan een platform. En jawel, dat wil ik wel.

Op de teruweg naar huis heb ik het vanmiddag rustig aan gedaan. Gewoon rustig pendelen, geen noemenswaardige kracht zetten want ik had een afspraak. Ik had voldoende tijd, ik wilde niet bezweet aankomen en het was mooi weer dus toch maar eens een keer relaxed gefietst. De teller stond op 30 maar liep toch nog door omhoog naar zo'n 35 km/h. In de verte reed een snorfiets die duidelijk wel harder dan 25 reed maar wat verder niet zo'n opgefokt 'jeng-jeng'-ding was. Vreemdgenoeg kreeg ik eens géén last van SIS.

Ik liep langzaam in en toen ik op zodanige afstand was dat ik op het punt stond om in te halen, heb ik even de claxon gebruikt. De man op snorfiets schrok er behoorlijk van. Dat had ik niet verwacht want ik heb een enorme tijd in z'n spiegels gereden. Maar goed, man schrok dus en ging opzij. Ik haalde in en grapte dat hij (m'n fiets) niet bijt. De man zei nog niets maar dat verstond ik niet; m'n oren waren gevuld met muziek
Ik had na het inhalen toch even de neiging om toch wat vlotter door te rijden en reed alsnog betrekkelijk ontspannen met 40 verder.

Bij de verkeerslichten onder aan de Oude IJsselbrug kwam de man weer naast me staan en knoopte een praatje aan. Hij begon met de opmerking dat dat best lekker doorrijdt (wijzend naar m'n fiets). Of dat puur door die stroomlijn kwam. Wel vaker knopen mensen een praatje aan maar dan komen de standaard vragen waarbij ik het idee krijg dat ze wel nieuwsgierig zijn maar niet helemaal weten wat ze ermee aan moeten. Deze man stelde direct al een veel gerichtere vraag. Na die vraag kwamen ook vragen of dat zwaar reed etc. Ik heb duidelijk gemaakt dat het inderdaad de stroomlijn is die voor de grotere snelheid zorgt en dat het rijden op zich licht gaat maar dat je daarvoor wel eerst op gang moet komen en dat dat dus wel meer energie vergt.

Al met al een leuk, ontspannen en positief gesprek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten