woensdag 14 september 2011

Achterbrug gerepareerd en racekappen

Gistermiddag, toen ik Quemo in Dronten dropte, kreeg ik te horen dat ik hem vandaag om 12:00h al wel kon ophalen. Nou kon ik nog niet op dat moment dus ben ik later in de middag naar Dronten gegaan.
Zoals gezegd, stond Quemo netjes op z'n wieltjes met een gerepareerde achterbrug.

Ik ben naar boven gegaan om de rekening te halen maar ik trof geen Ymte aan. Wel waren de overige mannen van Velomobiel.nl aanwezig maar ook Wim Schermer. Ik kon het niet nalaten om even te vragen of hij een racekap bij zich had en jawel, dat was het geval. Meer daarover straks.

Eerst nog even wat over de achterbrug. Uiteraard was ik razend benieuwd wat nou de oorzaak was. Naar aanleiding van mijn vorige bericht kwam een vraag van EuroQuest naar de oorzaak. Toen ben ik dus aan het zoeken gegaan naar een foto van de achterbrug. Ik stuitte op de website van Wim Schermer bij een bericht van april 2008. In het begin van de 26" Quest kwam een gebroken achterbrug wat vaker voor, daarom hebben ze vanaf toen de achterbruggen verstevigd. Mijn fiets is van februari 2009 en heeft dus al de verstevigde achterbrug. Desondanks is mijn achterbrug toch gebroken. Oorzaak? De eerste vraag die ik van de mannen van VM.nl kreeg was hoeveel ik op het kleinste blad reed. Het kleinste blad gebruik ik dus bijna nooit. Alleen in uitzonderlijke gevallen (steile hellingen) wil ik hem wel eens naar z'n kleinste voorblad schakelen maar dat is wel zo enorm weinig dat het verwaarloosbaar is.
De reden van de vraag was de krachten die kunnen ontstaan als je op het kleinste blad rijdt. Ze hadden het over mensen die op het kleinste blad optrekken zodat ze zo vlot mogelijk weg komen. Dat laatste probeer ik altijd wel maar doe dat altijd op het middelste blad. Maar goed, ook op het middelste blad heb ik toch wel vaker dat m'n achterwiel even slipt als ik echt even stevig van m'n plaats wil komen en dáár zou wel eens de oorzaak kunnen liggen.

Ik heb de reparatie niet bekeken maar Allert heeft mijn fiets onder handen genomen en de achterbrug verstevigd. Dat zit wel snor dus.

Maar zoals gezegd, ik heb Wim Schermer gesproken en naar een kap gevraagd. Hij had 2 exemplaren bij zich. Omdat ik van Frank toch even m'n fiets moest proberen, heb ik Wim gevraagd of ik een kap kon proberen. Hij had de meest uitgebreide variant bij zich; de variant die voor mij het meest interessant is: de deelbare race/tourkap waarbij het geheel bestaat uit een deksel, vizier en deelbare 'koepel' zodat het geheel ook ín de fiets meegenomen kan worden.
Het plaatsen van de kap was even lastig. Goed, ik weet het, ik ben verwend met m'n magneten want die achterste klittenbandjes blijven een drama vind ik (en dat staat natuurlijk los van de racekap). Ik ben op pad gegaan. Het ding rammelde nogal maar dat (bleek achteraf) kwam doordat deze kap nog niet geheel af was. Er ontbraken nog wat klittenbandjes die wat rammels van vizier op de kap moeten voorkomen.
Omdat er ook nog geen deflector op zat, heb ik met het vizier dicht gereden. Op internet had ik al heel wat gelezen over geluiden uit de fiets die je duidelijker hoort. Die berichten zijn niet overdreven. Maar in mijn geval vermoedelijk geen probleem omdat ik toch altijd met oordopjes met muziek rijd. Wat me nog meer opviel was dat ik de kap zelf eigenlijk helemaal niet zag. Goed, het vizier zat voor m'n neus maar omdat die nog brandnieuw was en volledig krasloos, zag ik ook dat ding eigenlijk niet. Ik zat 'opgesloten' maar heb het totaal niet zo ervaren. Je hebt geweldig veel zicht rondom.
Bij VM.nl lag ook een Sinnerkap. Die heb ik ook even op m'n fiets gehad ter vergelijk. De open gaten aan de zijkanten gaan bij hagel niet gewaardeerd worden ben ik bang. En wat mij ook direct opviel waren die enorme 'A-stijlen' van de kap. Het vizier van de Sinnerkap ligt veel verder naar voren maar daarmee ook het scharnierpunt. En het stuk carbon waar dat aan zit, zit dus links en rechts van je hoofd maar in mijn geval toch op een zodanigeplaats dat dat voor mij een paar onaangename dode hoeken zorgt. Qua zicht is de Schermerkap voor mij de absolute winnaar. Tja, en het demontabele karakter staat mij enorm aan. Alleen die klittenbandjes............ maar dat is snel gefixt. Wat kit en magneten doet wonderen.

Ik heb besloten om toch maar zo'n set te bestellen, tenminste, getracht want Velomobielonderdelen.nl wil mijn bestelling niet voltooien. Ik kom tot halverwege het proces, waarna de boel niet meer verder gaat, zowel in Chrome als in Internet Explorer. Ik heb daarom maar een mailtje gestuurd in de hoop zo op de lijst te komen.

Hoe het met de snelheid zit? Gééééén idee. En dat heb ik ook tegen Wim gezegd. Maar goed, ik was op voorhand ook erg sceptisch over de snelheidswinst van het minivizier. Ik moest het meten om het te weten. Maar echt opvallen kwam pas toen ik m'n gebruikelijke (en daarmee zeer bekende) woon-werk-route reed. Toen pas viel echt op dat het minivizier de fiets inderdaad sneller maakt. En dat zal voor de racekap vast ook gelden. Maar goed, zowel racekap als vizier koop ik niet in eerste instantie voor snelheid maar voor ander comfort: windruis weg bij het minivizier en regen/hagel-werend karakter van de racekap. Eventuele snelheidswinst is mooi meegenomen.

Misschien toch ook nog maar eens na gaan denken over de rubberen wielkappen. Als ik díe zou aanschaffen, dan zou het doel wel puur snelheid zijn. Maar wellicht dat dat toch ook nog wel een keer gaat gebeuren.




2 opmerkingen:

  1. Gebroken achterbrug; Ik heb met mijn Strada hetzelfde fenomeen gehad, aanlopen van het achterwiel dat steeds erger werd. Bij 12300km, 10 maanden. Scheur ten gevolge van metaalmoeheid. De scheur zat in de achterbalk waar hij aansluit aan de kop van de "T".Ik vermoed door mijn hoge gewicht (bijna 100 kg) in combinatie met mijn bochtige forenseroute. Alle bochten worden op maximale snelheid genomen om zo min mogelijk snelheid te verliezen. Netjes gerepareerd door Jan en Allert onder garantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zie overeenkomsten en verschillen in onze situaties.

    Verschil is gewicht hoewel mijn standaard 'bepakking' zal het gewichtsverschil opheffen dus laten we dat maar op een overeenkomst houden.

    Leeftijd is wel duidelijk verschillend want Quemo is de 2,5 jaar (30 maanden) reeds gepasseerd en daarmee dus ouder voordat het euvel optreedt.

    Qua kilometers ook anders: Zo'n 17000 kilometer op de teller en daarmee dus ook een tikkie ouder.

    Dan de route: ik heb rechte stukken maar ik heb uiteraard ook leuke bochten (rotondes bijvoorbeeld ook) die ook bij mij op maximale snelheid genomen worden, waarbij maximale snelheid zodanig is dat hij of tegen het kantelen aan zit of al daadwerkelijk een wieltje optilt. Dat mag wel een overeenkomst genoemd worden denk ik.

    Maar waar hij bij jou gescheurd is, is mij niet helemaal helder. Bij mij zat de breuk volgens mij in de dwarsbalk (van de T), net naast de poot ('vork' die naar achteren steekt)

    Of het bij mij ook garantie zal zijn? Geen idee. Ik zie de mail wel verschijnen.

    BeantwoordenVerwijderen