vrijdag 4 februari 2011

Ventilatie

Afgelopen week heb ik een simpel projectje uitgevoerd om ventilatie in m'n Quest te krijgen terwijl ik het dekje gemonteerd heb.

Ten tijde van de Alleweder he ik nogal eens het middelste bevestigingspunt van het zeiltje losgemaakt en daar het zeiltje omhoog gedrukt zodat er een kier tussen zeiltje en body ontstond waardoor lucht van buiten naar binnen kon stromen.
Later met de Alleweder Versatile kon ik meer ventilatie creëren door de zijflappen van de openslaande klep naar buiten te drukken als ik dde klep dicht deed. Met de Quest wil dat allemaal niet. Maar ik heb in het verleden al eens gedacht dat een luciferdoosje al uitkomst zou bieden door die gewoon tussen de body en het dekje in te klemmen midden bovenop zodat er een kier ontstaat. Soms, op warmere momenten heb ik ook wel eens met een vinger op die plek gereden om even wat koelte naarbinnen te krijgen.

Maar ik heb nu met m'n magneetdekje toch maar eens wat simpels gefabriceerd. Van een stuk PVC buis heb ik twee stukjes gezaagd van zo'n 1,5cm lengte. In deze buisjes heb ik met Bison Polycarbonaat 2 magneetjes met 2 kunststof tussenringetjes gekit/gelijmd en de uiteindes voorzien van een laagje rubber.
De tussenringetjes zijn trouwens gewoon de ringetjes die standaard tussen de magneetjes zitten als je ze bestelt; maar voor  de gewenste afstand heb ik dus 2 ringetjes tussen de magneten gedaan.

Deze PVC-buisjes-met-magneetjes kan ik nu op gewenste momenten gewoon tussen dekje en body drukken. Ze zoeken zelf hun plek op omdat zowel dekje als body ook al magneten bevatten.
de extra magneetjes houden nu dus het dekje op 1,5cm hoogte boven de body maar houden tegelijk het dekje wel mooi op z'n plek.

Als ik de ventilatiekier niet wil kan ik de magneetjes er dus ook zo tussenuit trekken en aan de onderkant van het instapgat gewoon tegen 1 van de vele magneetjes kleven om ze op te bergen.

5 opmerkingen:

  1. Je moet het toch maar en keer in het echt laten zien. Die ritsen in het dekje van de Alleweder waren ideaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ideaal? Wat mij betreft tot dusver nog altijd ongeëvenaard! Hoe simpel (en mogelijk 'primitief' de Alleweder ook is/was, het is nog altijd op sommige vlakken een geniaal apparaat als je het mij vraagt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Wilfred,

    "Later met de Alleweder" moet waarschijnlijk zijn "Later met de Versatile" ?

    Maar helemaal mee eens over de Alleweder: Ik heb (nog)totaal geen uitzicht met m'n Limit, de 'carbon-Alleweder'...
    Gedachte speelde zelfs om waar jij je buisjes hebt voor mij 'n kijkopening te plannen!
    Ik denk dat ik 't (trouwens lekker zittende) stoeltje veel meer rechtop zal moeten gaan hobbyen!

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inderdaad, bedank, foutje en bij deze aangepast.

    Wat betreft jouw probleem: inderdaad zitting meer rechtop plaatsen en eventueel wat hoger zetten met het zitvlak. Alleen hoe dat bij de C-Alleweder/Limit zit, weet ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat doet bij de limit sterk denken aan de bevestiging zoals bij de Sunrider.
    Voor schuift 't over de centrale 'balk' waar de ketting doorheen loopt. Daarop zit de stoel met klittenband vast.
    Die carbonkast is tevens 't hoofdframe. Achter schuift de stoel over de wielkast voor de afstelling, eveneens met klittenband bevestigd.

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen