zaterdag 28 november 2009

Volgende spaak LV4 en wielmagneetje

In verband met het schuim van gisteren heb ik vandaag m'n ketting en aandrijving maar eens bekeken. Er was geen water zichtbaar op de ketting. Toch heb ik de ketting maar even 2x door een schone droge doek gehaald.

Omdat ik m'n fiets toch aan het inspecteren was, heb ik ook de spaken maar even gecontroleerd. En het was weer bingo bij het linker voorwiel. De 4e spaak was nu gebroken. De vorige 3 waren op een rij, de nieuwe gebroken spaak zat tegenover de eerder gebroken spaken. Wel betreft het weer een spaak van 'dezelfde soort'.

Na plaatsen van de spaak heb ik het wiel weer gericht met behulp van een wascokrijtje die op de velg aangeeft waar een breedteslag in het wiel zit. Dat werkt enorm vlot en handig; dat is een blijvertje.

Ook bedacht ik me dat de fietscomputer soms geen snelheid aangeeft in strakke bochten naar rechts. Het wiel vervormt dan (mogelijk door de gebroken spaak?) net teveel waardoor de fietscomputersensor de magneet niet meer registreert; die komt dan blijkbaar net te ver van sensor af. Gelukkig had ik de magneet op een spaak geplaatst die niet het dichtst bij de sensor zit en was er nog wat ruimte tussen sensor en magneet. De magneet heb ik nu een spaak verplaatst zodat hij een spaakdikte dichter bij de sensor komt. Hopelijk blijft m'n teller nu netjes werken, ook in forse bochten naar rechts.

De statistieken van de vervangen spaken (met ringetjes):

Rechter voorwiel:
1 spaak met 2 messing ringetjes

Linker voorwiel:
1 spaak met 4 messing ringetjes
3 spaken met 3 messing ringetjes

Kilometerstand: 5966

4 opmerkingen:

  1. je mag marcel wel eens gaan uitleggen hoe je het tog voor elkaar krijgt steeds je spaken te breken wilfred, jaag je de fiets met 40 door de bocht op 2 wielen ofzo? of wat?

    groet marcel beekmans,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik rijd bochten vaak wel tegen de grens en ook wel regelmatig op de grens. Daarbij maak ik bochten naar rechts (waarbij het linker wiel dus meer belast wordt) vaker op de grens terwijl ik dat in bochten naar links meestal tegen de grens zit.

    Hoe dan ook, het moet aan mij liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Wilfred,
    Vervelend, die spaak ellende. Zitten al je spaken wel strak? In principe moeten de spaken nog een keer nagespannen worden na een paar honderd kilometer. Als de spaken te los zitten, kun je in de bochten ook tikkende geluiden horen.

    Dat verhaal van de sensor komt me namelijk bekend voor, waarschijnlijk vervorming. Nadat ik de spaken straker had gezet, was dit probleem bij mij verholpen. Alhoewel, de inbusbout is bij mij ook eens losgelopen, maar dat zou je wel zijn opgevallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het valt allemaal mee met die 'ellende'. Spaakje verwisselen? Ik draai er inmiddels m'n hand niet meer voor om. Mag ook wel na een wiel zelf gespaakt te hebben en inmiddels al bij 3 velomobielen telkens spaken te moeten vervangen.

    Maar los zitten de spaken niet. En dat was zeker bij de Versatile en Alleweder niet het geval want ik had ze altijd snoeihard gespannen. Bij de Quest zijn ze ook mooi op spanning. Wel wat minder dan bij m'n vorige fietsen maar toch echt strak zat; ze geven een mooi hoge 'ting' als je er tegenaan tikt. En tikkende geluiden in de bochten heb ik niet.

    Van die spaakmagneet, inderdaad gewoon vervorming van het wiel. Een fietswiel is nou eenmaal niet echt berekend op forse zijdelingse krachten.

    BeantwoordenVerwijderen