maandag 10 januari 2011

Soms zit het mee, soms zit het tegen: Lekken 21 t/m 25

Na afgelopen weekend was ik het plakken wel even zat. Maar helaas is dat voor lekken geen belemmering om alsnog te ontstaan.

Ik had het in de planning om, na afgelopen weekend veel geplakt te hebben, naar de fietsenmaker te gaan voor nieuwe plakkers, nieuwe solutie, nieuwe binnenbanden, nieuwe Elite Racer Sealant en eventueel nieuwe buitenbanden. Toen ik vandaag van het werk wilde vertrekken en in m'n fiets zat, vond ik m'n fiets toch wat vreemd naar rechts hellen. Ik keek even naar m'n rechter voorband en jawel..... plat.

Ik heb de band van m'n velg gewipt en ben met de plakspullen naar binnen gegaan om de binnenband te plakken.

Het lek liet zich vreemdgenoeg niet snel vinden. Een behulpzame collega vroeg of ik een emmer water moest. Ik bedankte vriendelijk. Ik zocht nog even verder. Een andere collega maakte even later een grapje over m'n eigenwijsheid. Maar helaas, ik deed wat meer lucht in de band en een wit vlekje ontstond ergens op het zwarte rubber: lek gevonden want de witte antilekvloeistof kwam naar buiten.

De reden dat het lek niet goed gedicht is, werd ook snel duidelijk want het lek zat aan de kant van de nippels.

Maar goed, ik heb de band geplakt. Ben met de binnen- en buitenband naar buiten gegaan en ehb de set weer om de voorvelg gelegd. Ik begon met oppompen maar zo rond de 6 bar ineens een luid gesis bij het ventiel. Ik vreesde even het ergste en inderdaad, na verwijderen van de band bleek het lek bij het ventiel te zitten: niet te plakken dus. Maar wel jammer van m'n werk van vrijdag en eerder deze dag: 5 plakkers voor jan doedel op de band gelijmd.

Gelukkig heb ik altijd nog een reserveset banden in m'n fiets liggen dus heb ik die tevoorschijn getoverd en gemonteerd om te monteren om m'n rechter velg. Dit ging gelukkig goed. Geen vreemd nieuw lek. Dus ik kon weer rijden.

De rit duurde echter niet lang. Na ongeveer 1,5 kilometer ineens weer een scheve fiets. Toch wel vreemd als het fietspad naar rechts schuin afloopt maar de fiets naar links helt. Lekke band dus. Ik heb eerst getracht de band op te pompen zodat ik de vloeistof naar het lek kon laten stromen. Maar helaas, het lek was dermate groot dat de lucht er even snel uit stroomde als ik het erin pompte. Ik kon 2 dingen doen: plakken of even doorlopen naar de fietsenmaker in Hattemerbroek. Dat was nog een paar honderd meter verder. Ik heb voor het laatste gekozen om daar een nieuwe binnenband te kopen. Ik had immers geen reserve meer en gezien m'n 'pech' zou ik zowiezo daar een bandje kopen.

Helaas had de fietsenmaker geen banden met frans ventiel meer maar nog wel met hollands ventiel. Dat laatste is nog altijd beter dan niets dus heb ik die gekocht.

Terplekke heb ik de band van de velg getrokken om vervolgens de nieuwe binnenband in de buitenband te drukken. Maar die buitenband was afgeschreven. Ik was finaal door de rijlaag heen en zelfs van het canvas was niet veel meer over op een grote plek. Ik moest dus de andere buitenband (met afgeschreven binnenband) uit m'n fiets halen zodat ik die kon monteren.

Ik heb m'n weg vervolgd toen de fiets weer rijklaar was.
Onderweg ben ik alsnog naar m'n gebruikelijke fietsenmaker gegaan en heb flink ingeslagen:

3 pakjes plakkers
2 tubetjes solutie
4 binnenbanden
1 fles Elite Racer Sealant
1 vulflesje

Thuis ben ik maar aan het plakken geslagen.

De linker binnenband heb ik geplakt. Er zat wat weinig vloeistof in dus heb ik de verse vloeistof uit de afgeschreven rechter binnenband gehaald (afgelopen weekend heb ik die band nog nieuwe vloeistof gegeven) en dat in de linker binnenband gespoten. Om de band mooi in de buitenband te krijgen, heb ik er wat meer lucht in gedaan zodat de binnenband meer vorm zou krijgen. Maar ineens een nieuw wit stipje op de binnenband: lek dus. Dus heb ik ook die geplakt. Maar toen dat eenmaal klaar was, zag ik ook nog een 3e lekje. En ook die heeft een plakker gekregen.

Al met al heb ik vandaag dus 5 lekken onder ogen gekregen. 2 daarvan zijn effectief gedicht. Het meest verse lek was te groot en door de te kleine hoeveelheid vloeistof in de band kon die niet gedicht worden. Dan de andere twee lekken, die uit de rechter band, tja.... aan de nippelkant en een lek bij het ventiel. Beiden lastige lekken om uberhaupt te laten dichten door de vloeistof en ook niet de meest gangbare plekken voor een lek.

Samengevat denk ik dus dat ik hier niet denk dat de vloeistof gefaald heeft.


Tot slot de lekstatistieken:

Lek 1: 2358km;
  • Rechtsvoor; Kojak; gewoon lek
Lek 2: 3032km;
  • Rechtsvoor; Kojak; vrij 'groot' stukje metaal.
Lek 3: 4922km;
  • Rechtsvoor; Kojak; groot stuk glas
Lek 4: 6341km;
  • Achter; Kojak; groot stuk glas maar effectief gedicht door SuperSealant; pas opgemerkt bij verwisselen van de band.
Lek 5: 6947km;
  • Rechtsvoor; Kojak; niet duidelijk wat de veroorzaker was, wel veel steentjes/glas aangetroffen.
Lek 6, 7, 8, 9 en 10: 7859km;
  • Achter; Furious Fred; 1 groter lek, 4 kleinere lekken, alle 5 gedicht door SuperSealant en pas opgemerkt bij verwisselen van de band.
Lek 11: 9570km;
  • Rechtsvoor; Kojak; Vermoedelijk velglint
Lek 12: 11219km;
  • Rechtsvoor (meen ik); Lek effectief gedicht door de race sealant
Lek 13 en 14: 12830km (naar schatting)
  • Links- en rechtsvoor; Lek effectief gedicht door de race sealant
Lek 15 t/m 20: 13176km; Elite Race Sealant in de banden
  • 2 rechtsvoor waarvan 1 gedicht bij 5 bar.
  • 4 achter waarvan 1 pas gedicht bij 2 bar.
  • Andere 4 lekken (voor en achter) effectief gedicht.
Lek 21 t/m 25: 13190km; Elite Racer Sealant in de banden hoewel links te weinig
  • 2 rechtsvoor waarvan 1 bij een nippel en daarna bij het ventiel; niet te dichten dus
  • 3 linksvoor waarvan 2 kleintjes die gedicht leken en een nieuwe grote maar te weinig vloeistof in de band waardoor het lek niet gedicht is.

4 opmerkingen:

  1. Hoi Quemo,

    Misschien heb jij net als ik met racer sealant in je banden de neiging om je buitenbanden tot de laatste draad op te rijden? Ik heb nu een paar flink versleten Racers voor zitten maar laten nu werkelijk elk steentje en scherfje door. Met als gevolg vrijwel elke rit een lekke band, meestal gedicht door de sealant. Tijd voor nieuwe voorbanden dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je ringetjes gebruikt onder de nippels is gewone velglint eigenlijk geen lang leven toebeschoren (zelfs Swalbe 'hogedruklint' niet).
    Ik heb daar wel een bruikbaar materiaal voor gevonden, transparant zacht-pvc.
    Mijn probleem met dit materiaal is dat ik het moeilijk strak om de velg heen houd. 't Neigt weg te kruipen en dan heb ik alsnog een lek..

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Simply Red:

    Aan je reactie te lezen heb jij dus in ieder geval de neiging om tot op de draad door te rijden. Tja, dan heb ik dus inderdaad ook zoals je al veronderstelt. Maar zolang ze nog effectief gedicht worden, vind ik het best. Uiteraard vervang ik wel graag nog vóór ik een klapband krijg ;-)

    @Mick:
    Transparant zacht PVC? Is dat toevallig gewoon tafelzeil wat je bij bouwmarkten/onderdelenhuizen kan halen?
    Maar ik houd het toch maar gewoon bij canvas, eventueel ondersteund door een stuk butyl (rubber?) velglint daar weer omheen.
    Tot dusver in ieder geval niet weer een lek gehad op een nippel. (als de nippel tenminste de oorzaak was)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wie werkt er eens een bandenveger uit ? een bukfietser kan met de handschoentjes na een zandweggetje gewoon met de handen zijn banden ontdoen van allerlei steentjes, vooral nuttig bij nat weer als die rommel er blijft aanplakken en dus meer kans krijgt om in de band te dringen.
    misschien een soort van borstelrolletjes die je even tegen de banden kan drukken ?
    groet,
    crash-quest-dummy

    BeantwoordenVerwijderen