zaterdag 17 januari 2009

Weer een wijziging

Er komt weer een kleine wijziging in het schema. Het knoppenpaneeltje (dashboardkastje) van Velomobiel.nl biedt voor mij te weinig ruimte. Maar los daarvan, er zijn nog wat meer problemen waar ik tegenaan loop.

De accu's onder de neusbuis plaatsen zou wel eens een probleem kunnen worden. Ik heb de Quest van Paulus als referentiekader genomen. Die is mogelijk niet actueel genoeg meer, ik zag onder de buis een busje omlaag steken waarvan het nut mij volledig onduidelijk is. Het doet mij denken aan een nokje wat mogelijk dienst zou kunnen doen als houder voor een kettingspanner die op de 20" Quest gebruikt werd. Ik weet dat er sinds de 26" Quest van Paulus en de nieuwere versies, alweer wijzigingen zijn aangebracht. Dus wellicht zit dat nokje er niet meer waardoor de accu's er wel fatsoenlijk passen.

Maar de accu-indicatoren en bijbehorende schakelaar zitten voor het stuur ook niet geheel ideaal. De framebuis is slechts 4cm breed. Nu is de elektronica voor de accu-indicator echt niet groot maar ik kon geen geschikte behuizing vinden die op de buis kan zonder dat ik er last van zou hebben en waar alle elektronica in kon. Dus toch maar een andere plek. Ook is deze plek minder goed bereikbaar dan het dashboard zelf.
Omdat ook de hoofdschakelaar links ook niet ideaal is voor mij, zijn dat nu genoeg redenen voor mij om de boel wat om te gooien.

Ik heb een 2e dashboardkastje bij VM.nl besteld. Deze zal ik rechts monteren. Op de kop welliswaar, maar dat mag de pret niet drukken.
De accu's gaan naar de plek voor de rechter wielkast.
De hoofdschakelaar gaat naar het rechter dashboardkastje. Zo ook de accu-indicator, die ga ik daar inbouwen, de bijbehorende schakelaar, de zekeringen en het laadpunt, tevens uitgang voor 12V voor bijvoorbeeld mobieltje. Ook wil ik er nog een USB-aansluiting in maken. Daar heb ik nog niet goed genoeg naar gekeken, maar dat komt nog wel.

Dat betekent dus dat het doosje op de framebuis komt te vervallen. Mogelijk komt daar nog wel weer wat spul voor het alarm, maar daarvoor moet ik eerst wat meer duidelijkheid hebben over het alarm. In ieder geval bereid ik de doos in de neus wel voor zodat ik daar het alarm zo in kan prikken.

Maar wat komt er nou allemaal (zichtbaar) in de 2 dashboardkastjes?

Links:
5 schakelaars voor alarmlicht, achterlicht, InoLED, markeringslichten en fietscomputerlichtje
8 LEDs voor bovenstaande zaken
1 aansluitpunt voor fietscomputerverlichting/looplampje
Mogelijk nog een 12V sigarettenaanstekerpunt
1x 8 polige DIN (functiedraden)
1x 3 polige DIN (voeding en massadraden)

Rechts:
1 sleutelschakelaar
1 wisselschakelaar om te wisselen tussen de accu's
2 schakelaars voor de accuindicator (aan/en dot/bar)
2 zekeringhouders (voor beide accu's 1)
1 12V sigarettenaanstekerpunt
1x 3 polige DIN (voeding en massadraden)
1x 4 polige DIN (accu's)
2x 10 LEDs voor accu-indicatoren
3 LEDs voor boordspanning en accu-indicator

Dat gaat nog flink proppen worden denk ik. Maar ook wel erg netjes. Zo heb ik niet 'losse' doosjes in beeld. Die zitten wat verder weggewerkt in de fiets.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten