woensdag 4 maart 2009

Stroomverbruik

Tjonge, de lol kan vandaag niet op. M'n 5e bericht al.

Ik was wel eens benieuwd naar het stroomverbruik van m'n fiets. Daarom heb ik de fiets maar eens aan een voeding gehangen met een (vrij) stabiele 12V. Ik heb de volgende waardes gemeten:



Ik heb de fiets gezekerd met 3,5 A. Dat is dus ruim voldoende.

De accu's die erin zitten zijn elk 3700 mAh. Als ik met de InoLED aan zou rijden en natuurlijk de basisverlichting, dan zou ik een stroom trekken van 533 mA, dan zou ik alleen daarmee bijna 7 uur kunnen rijden. Trek daar wat vanaf voor richtinaanwijzers en rem, dan zit je nog denk ik aan 6,5 uur per accu. Dat lijkt me ruim voldoende.

Met alleen basisverlichting aan (voldoende om gezien te worden), dan zou ik 47 uur op elke accu kunnen rijden. Dat is wel heel erg fors en niet nodig. Maar het lijkt me dus dat ik voldoende capaciteit aan boord heb.

Verder ben ik vanavond naar de stoffenbeurs gegaan in de IJsselhallen in de hoop er 5cm breed zelfklevend klittenband te kunnen kopen voor wat lagere prijzen dan standaard (7 euro per meter per set). Maar helaas. Ik zag op een gegeven moment wel een rol van iets meer dan 4 cm breed. Alleen bleek dat om 2 cm breed te gaan en dan de harde en zachte variant naast elkaar. Tja, dat schiet ook niet op.

Op de heenweg heb ik even geld gepind. Bij de automaat zag ik een ID-kaart op de grond liggen. Ik heb maar even met de politie gebeld met de vraag wat ik ermee moest doen, daar laten in de hoop dat de eigenaar hem nog op zou halen of dat ik hem op het bureau langs moest brengen. Gezien de kaart buiten lag en niet in een bedrijfspand met pinautomaat, hadden ze liever dat ik hem langs zou brengen. Dus heb ik de kaart meegenomen en was ik op weg naar het hoofdkantoor.

Onderweg zag ik op de Twistvlietbrug een witte auto buiten het lantaarnlicht staan op een plek waar auto's niet mogen komen. Dus mijn vermoeden was dat het politie was. En inderdaad, aan de rechterkant stonden 2 agenten fietsers te controleren op verlichting (mij kunnen ze niet aanhouden op het niet voeren van verlichting omdat ik de installatie zo gemaakt heb dat ik rijdend àltijd licht heb). Ik ben bij de agenten gestopt en heb aangegeven dat ik op weg was naar het hoofdkantoor. Ik heb ze ook gevraagd of ik de kaart bij hun af kon geven. Dat was het geval, dus heb ik dat gedaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten