woensdag 4 maart 2009

Accu-indicator afstellen

Afgelopen week heb ik de rechter accu-indicator wat bijgesteld, tenminste, de bovengrens. De accu's waren na een paar dagen gebruik nog steeds 'vol'. Na bijstellen van de rechter accu-indicator zag ik de LEDjes van die accu-indicator wel zakken. Alleen gebeurde dat sneller dan normaal is. Dus de ondergrens moet ook bijgesteld worden.

Vannacht heb ik de linker accu volledig opgeladen. Vanmorgen heb ik de instelling bijgesteld. De bovengrens heb ik nu aangepast aan de accu-spanning als die vol is. De ondergrens heb ik gesteld op 9,5 Volt. Bij 9,5V werkt alles nog maar gaan de LEDs van de standlichten en het achterlicht meeknipperen op het ritme van de richtingaanwijzers.

Momenteel hangt de rechter accu aan de lading. Zodra die vol is, kan ik de boven- en ondergrens daarvan ook nog een keer goed afstellen. Ik ben benieuwd of dat goed gaat of dat die accu-indicator toch rare dingen gaat doen. Die heeft namelijk een hogere waarde potmeter voor de ondergrens. Mogelijk moet ik die nog vervangen door 1 van de juiste waarde. Maar dat zie ik wel.
Het afstellen wordt trouwens nog wel lastig want ik heb onlangs die potmeter geplaatst omdat de originele het begeven had. Alleen heb ik de 'nieuwe' potmeter in de smeltlijm gegoten en tegen de wand van het dashboardkastje geplaatst. Dus moet ik die potmeter eerst weer 'lossmelten' voordat ik hem kan afstellen.

Ik haal voor de zekerheid wel een nieuwe potmeter. Maar ik haal verder nog 2x de componenten voor de accu-indicatoren zodat ik desnoods de hele boel kan vervangen mocht het allemaal niet helemaal naar m'n zin zijn.

[update]
Ook de rechter accu-indicator heb ik opnieuw afgesteld.

Dit soort metingen laat direct zien waarom je accu's niet zomaar parallel mag schakelen. De ene accu heeft in volle situatie een accuspanning van 14,11 volt (de rechter), de ander zit op iets van 13,7 volt als ik me niet vergis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten