vrijdag 13 maart 2009

Nachtelijk ritje

Het aantal kilometers deze maand zou wel eens een aangename hoeveelheid kunnen worden. Ik heb nu heel wat langere (langere, geen lange) ritjes gereden.

Gisteren nam een collega afscheid. Na het werk volgde een feestavond in Elburg. Omdat ik er alleen (zonder vrouw) naartoe ging, kon ik lekker met de fiets.
Het ritje Wezep-Elburg was nog met licht.
Toen ik de gemeente Elburg binnenreed, dacht ik er wel bijna te zijn. Dat was toch even anders. Ik werd om Elburg heen geleid om uiteindelijk aan te komen bij Flevoweg 5.

De terugweg begon om 23:30h. Uiteraard was het toen al donker. M'n GPS stuurde me via dezelfde weg terug totdat ik op een bekend punt kwam. Daar werd ik op een rotonde rechtsaf gestuurd, richting 't Harde. Dat kon niet kloppen. De omgeving ken ik daar redelijk. Er zijn binnendoorwegen voor de fiets maar de gemakkelijkste weg was absoluut de Zuiderzeestraatweg afrijden. De afslag die m'n GPS aangaf, heb ik dus niet genomen. Ik vermoedde op de A28 uit te komen. En tja, dat mag met de fiets nog altijd niet. Ook niet met een driewielige (lig)fiets van meer dan 75 cm breed.

Omdat het vrij laat was, was het heerlijk rustig op de weg/het fietspad. Onderweg werd ik wel met enige regelmaat ingehaald door collega's die met de auto waren. Dat ik duidelijk te zien ben bleek wel uit de groetende claxonsignalen die ik kreeg.

Grote stukken reed ik met 35 km/h. Soms minder, met 30 km/h als ondergrent maar soms ook harder met soms 45 km/h op de teller. De Quest rijdt heerlijk vlot, dat is duidelijk.

Thuis aangekomen ben ik vergeten het totaalgemiddelde van de dag te noteren. Ik weet nog wel dat ik tussen Oldebroek en Wezep een gemiddelde van 28,3 km/h had voor de ritjes van de dag. Wel weet ik dat ik 62 km gefietst heb gisteren.
Ook weet ik dat ik gisteravond nog wel weer een keer tegen de beperkte wieluitslag van de Quest aanliep (of eigenlijk de wielen tegen de wielkasten). Ik miste op een gegeven moment een afslag op een rotonde. Toen moest ik toch echt 2x steken om alsnog de afslag te kunnen nemen.

Hoe dan ook, 's avonds rijden blijf ik prettig vinden zolang de weg maar lekker voorspelbaar (rechtuit) is. Gewoon de beentjes lekker rondbewegen en jakkeren maar.

De oorzaak van de enorme route rondom Elburg en de afslag richting 't Harde is me ook duidelijk. M'n GPS stond blijkbaar op 'auto' ingesteld en wilde me inderdaad via de A28 sturen.
Het rondje rondom Elburg vond ik trouwens geen probleem. Het waren langere, rechte stukken. Liever dat dan kriskros door Elburg rijden met om de 30 meter een afslag.

1 opmerking:

  1. lol wilfret op de a28...... hoor je ineens op de verkeersinfo: een gek voertuig gesingaleert op de a28 richting ( waar je heen ging ) haal niet in... blijf rechts rijden en laat hem doorrijden:P lol

    BeantwoordenVerwijderen