woensdag 17 februari 2010

Wie wat bewaart.....

Vandaag heb ik de magneetjes ontvangen uit Duitsland. Ik kan dus aan de slag gaan met het monteren van de magneetjes aan m'n dekje.

De magneetjes die ik heb zijn 5mm dik en daarmee eigenlijk te dik om gewoon tegen de onderkant van het dekje te plakken omdat het dekje dan wel een heel eind los van de body komt. Dat wil ik niet. Daarom wil ik in het dekje wat ronde kuiltjes maken met een diepte van 5mm (het dekje is een millimeter of 8 dik dus dat kan wel).

Maar zomaar experimenteren aan het dekje doe ik liever niet tenzij het echt niet anders kan. Maar zoals ik al zei: wie wat bewaart.... Dat kan je op verschillende manieren aanvullen. Want wie wat bewaart heeft meer troep maar wie wat bewaart hééft ook wat. En dat gezegde blijkt nu wel weer.

Een jaar of wat geleden heb ik de Versatile voorzien van een Quest-dekje. Alleen is het hoofdgat van de Versatile beduidend kleiner dan die van de Quest dus moest er heel wat van het dekje worden afgeknipt. En dat 'afvalmateriaal' heb ik bewaard. Erg handig want daar kan ik dus naar hartelust op experimenteren.

Ik heb getwijfeld tussen kuiltjes smelten of kuiltjes frezen (met de Dremel). Ik ben eerst voor het laatste gegaan. Met een mal heb ik een cirkel van 15mm afgetekend op het materiaal van het Questdekje en vervolgens heb ik de Dremel erin gezet. Eerst heb ik geprobeerd of het met een freesje uberhaupt zou lukken. Dat blijkt het geval. Dus kon ik nu het gat groter maken totdat het de diameter van het magneetje had. Alleen het stoflaagje aan het oppervlak van het dekje werkt niet goed mee en laat zich niet goed wegfrezen als ik de frees zijdelings door het materiaal beweesg.

Daarom heb ik bij een volgende poging eerst de frees rondom langs de rand van het gat in het dekje geduwd en daarna naar het midden van het gat gewerkt. Dat gaat vrij goed.

Nu eerst maar eens netjes aftekenen waar ik de magneetjes ga plaatsen.

Mijn plan is eerst op de fiets bepalen waar de magneetjes het beste kunnen zitten en monteren. Vervolgens het dekje op de fiets leggen, andere magneetjes vanaf de bovenkant op het dekje leggen daar waar de magneetjes aan de onderkant van het instapgat zitten zodat het dekje op z'n plek gehouden wordt.
Daarna kan ik de magneetjes tijdelijk met tape op de bovenkant fixeren. Het dekje kan dan van de fiets af waarna ik aan de onderkant weer magneetjes tegen het dekje kleef. Alle magneetjes gebruiken om aan de onderkant af te tekenen en dremelen maar.

Als alle kuilen erin zitten, kan ik de magneten erin lijmen. Dat wil ik doen met Bison Polymax kit.

Hieronder even een fotootje van een magneet óp het dekje en een magneet ín het dekje:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten