vrijdag 5 februari 2010

Ouderen, gereedschap en wielrenner

Wat hebben die 3 met elkaar te maken? In dit geval helemaal niets.

Het gereedschap is een imbus 5mm sleutel. Standaard heb ik altijd een haaks bitleuteltje met bitjes bij me om te kunnen sleutelen. Wat torx, wat imbus en nog een kruiskop. Helaas is mijn bitsleuteltje met imbus 5mm te lang om te gebruiken voor de bout die de wielen aan de assen houden. Gisteren greep ik dan ook 'mis' ondanks dat ik gereedschap op zak heb. Ik heb daarom een imbussleuteltje gekocht bij de ijzerhandel. Maar ook de standaard imbussleuteltjes vind ik nog wat aan aan de lange kant bij het kortste stuk. Daarom heb ik er de dremel in gezet om nog 2 centimeter eraf te halen. Nu heb ik een sleuteltje wat veel meer ruimte heeft als ik in de wielkasten de asboutjes los wil draaien. Nieuw sleuteltje dus voor onderhoud.

De wielrenner is een persoon die ik op de terugweg van werk naar huis in m'n achteruitkijkspiegel zag toen hij boven op de IJsselbrug was en ik op weg naar beneden. Hij leek flink de vaart erin te hebben maar eenmaal op het fietsstraat zag ik hem toch kleiner worden.

Even na het Ecodrome zit een fietspad naar rechts die naar een tunnel gaat. Van voren kwam een ouder stel. De man reed voorop, de vrouw erachter. De man zwalkte wat heen en weer, leek richting de tunnel te willen maar doordat hij flink om zich heen keek en ook naar z'n vrouw achter hem, was hij niet echt koersvast. Ik gaf tijdig een geluidsignaaltje ten teken dat er ook verkeer van voren kwam zodat hij niet zonder kijken af zou slaan en een aanrijding met mij zou krijgen. De man kon nog fatsoenlijk voor mij afslaan maar z'n vrouw die een paar meter achter hem reed kon dat niet. Ze gebaarde me alleen dat ik langzamer moest rijden. Waarom? Geen idee. Ik had 32 km/h op de teller. Volgens mij gelden voor fietsers weinig concrete snelheidsbeperkingen. Bovendien mogen brommers op die plek 45 rijden en auto's zelfs 50. Dus waar mevrouw nou een probleem mee had? Ze mompelde ook nog iets bozigs. Veel hoorde ik er niet van omdat ik heerlijk aan het luisteren was naar m'n MP3. Mevrouw bleef in mijn richting kijken en wat gebaren. Ik heb maar even vriendelijk de sirene ingeramd.

Vlak voor het spoor moest ik afremmen omdat voor mij een stel reed met daarvoor een jong meisje. Omdat je vlak voor het spoor langs een optisch smal stuk moet, vond ik inhalen daar niet zo verstandig meer dus ben ik er gewoon achter gaan rijden om pas een eindje verderop in te kunnen halen.
Bij de verkeerslichten naar de Westerlaan moest ik een tijd wachten. Daar kwam op een gegeven moment de racefietser naast me staan.

Eenmaal groen trok de racefietser vlot op. Tja, met zo'n lichte fiets lukt dat wel. Bij de verkeerslichten bij Emmawijk bleef hij na groen even achter me om vervolgens toch voor me uit te rijden. Bij de rotonde reed ik hem weer voorbij omdat hij het fietspad volgde maar ik de rijbaan nam en daardoor bijna rechtdoor kon oversteken zonder al teveel te hoeven afremmen. Maar helemaal op gang was ik nog niet. De racefietser zag z'n kans en ging me voorbij en ging in ieder geval over de 40 km/h heen.

De rotonde bij de TCZ wist ik weer legaal af te snijden door de rijbaan te nemen. Daarna ging hij achter me rijden. Eenmaal bij de tunnel naar Holtenbroek kwam hij me weer voorbij. Optrekken gaat met zo'n racefiets een stuk vlotter dus liep hij lichtelijk uit. Maar bij de bocht naar de Klooienberglaan moest hij rustig aan doen vanwege de gladde natte klinkers. Daarna ben ik hem weer voorbij gegaan waarna hij aanhaakte.

Bij de Twistvlietbrug konden we naast elkaar de bussluis passeren, hij over het fietspad, ik onder de slagboom door. Toen we bij de tuidraden waren van de brug kwam hij me voorbij rijden. 30 km/h wist ik eruit te persen op dat moment maar meer ook niet.

Van de brug omlaag leek hij wat rustiger aan te doen. Vlak na hem reed ik het Twistvlietpad op. Daar heb ik de snelheid weer boven de 40 km/h gezet. De racefietser had geen behoefte meer om te volgen want hij verdween snel in m'n achteruitkijkspiegels.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten