dinsdag 2 februari 2010

Lek 5 en haperend achterlicht

Vanmiddag reed ik bij het werk vandaan. Even daarvoor zag ik dat het rechter LEDje van de twee die recht naar achteren schijnen, geen licht meer gaf. Zaakje om thuis te bestuderen.

In de tweede bocht stuurde m'n fiets niet lekker naar links. Lekke band dus. Ik ben doorgereden naar een plek waar ik m'n fiets in het gras kon leggen om de band te vervangen.
Helaas had ik m'n fiets aardig vol zitten dus was het aardig graven naar de pomp en de reserveband.

Het verwisselen van de band ging vrij vlot. De Kojaks laten zich makkelijk met de hand van de velg halen en ook weer leggen. Alleen wil de hieldraad niet altijd even goed in de velg schieten. Vandaag had ik 2 pogingen nodig. waarbij de tweede poging effectief was bij 8 bar. De druk heb ik daarna weer laten zakken naar 6 bar.

Thuis heb ik eerst de band geplakt. Het lek was groot en daardoor snel gevonden. De veroorzaker heb ik niet met zekerheid kunnen vaststellen. Ik heb steentjes en scherfjes genoeg verwijderd uit de buitenband maar aan de binnenkant heb ik verder niets scherps gevonden.

Het achterlicht heb ik ook nog even bekeken. Niet uitgebreid want daarvoor moet de top eraf en dat is niet een kwestie van 'even' meer. Toen ik m'n fiets in de garage zette, zag ik dat het LEDje weer licht gaf maar na een paar seconden weer uit ging. Een stroom loopt er nog wel door want hij staat in serie met een ander LEDje en die gaf nog wel gewoon licht.

Toen ik de rem inkneep, begon het weigerende LEDje ineens weer wel licht te geven maar een paar seconden na loslaten van de rem ging hij weer uit. Na langer ingeknepen houden van de rem ging het LEDje niet meer binnen een paar seconden. Omdat het in m'n garage niet echt warm is, heb ik verder ook niet meer gewacht tot hij uit ging maar heb m'n fiets aan de lading gehangen en ben naar binnen gegaan. Dit is een ding om later naar te kijken.

Maar ik heb nu dus in ieder geval twee klusjes liggen. Het indicatieLEDje van de InoLED op m'n dashboard en het rechter achterlichtLEDje die dienst weigeren.
Verder mogen de remasje ook wel weer wat vettigheid gebruiken want de remwerking gaat weer wat achteruit. Maar ook heb ik de indruk dat vocht (o.i.d.) een medeplichtige is omdat in ieder geval één rem flink wat herrie maakt.

De statistieken:
Lek 1: 2358km; Rechtsvoor; Kojak; gewoon lek
Lek 2: 3032km; Rechtsvoor; Kojak; vrij 'groot' stukje metaal.
Lek 3: 4922km; Rechtsvoor; Kojak; groot stuk glas
Lek 4: 6341km; Achter; Kojak; groot stuk glas maar effectief gedicht door SuperSealant
Lek 5: 6947km; Rechtsvoor; Kojak; niet duidelijk wat de veroorzaker was, wel veel steentjes/glas aangetroffen.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Quemo,

    Dan deed super sealant zijn werk niet of zat het niet in deze band ?

    Groet,

    Paul Dijs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er zat supersealant in maar het lek was tamelijk groot; zo'n 2,5mm. Die zou trouwens wel gedicht moeten worden. Maar goed, de druk zal nog altijd wel het grootste probleem zijn.
    Zodra m'n huidige fles met 'normale' supersealant leeg is, ga ik die 'race'-variant halen.

    BeantwoordenVerwijderen