dinsdag 23 februari 2010

Fietslift en assteunen

De fietslift hangt aan het plafond en heb ik maar eens geprobeerd. De lift gaat uit zichzelf niet netjes recht omhoog. Ik kan telkens een centimeter of 30 omhoog hijsen om daarna even de fiets weer horizontaal te zetten. Gelukkig zit er wel voldoende wrijving in het hele systeem om de fiets daarna ook horizontaal te houden.

Maar stabiel genoeg om eraan te klussen terwijl hij zo hangt, dat is hij niet helaas. Vandaar dat ik komende donderdag maar even bij de Lidl langs ga om 4 assteunen te halen. Die lijken me net hoog genoeg om onder de lift te zetten en dan een comfortabele hoogte te geven om onder de fiets te liggen om dat via de trapgaten de top eraf te schroeven.

5 opmerkingen:

  1. Gaan die wielassteunen wel hoog genoeg dan?
    Die zijn bedoeld om de functie van een krik over te nemen; Da's nog niet echt een royale werkhoogte lijkt me...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is een royale werkhoogte? Het ligt er nogal aan wat je wil doen. Voor eten klaarmaken is 90cm prettig. Zou ik een wieltje staand moeten spaken dan zou 1,5 meter vermoedelijk comfortabel zijn. Maar mijn grootste probleem is het losdraaien van de boutjes in de neus. Dat moet via de voetgaten. Staand op de grond pas je er niet onder. Op stoelen, workmate, etc. is het te hoog en kan je liggend op je rug weer niet bij de rand tussen top en onderbak komen. Ik denk dat daarvoor de hoogte juist goed zal zijn.
    Ook om de schroefjes/boutjes elders in de fiets (voor top/onderbak) los te draaien is het denk ik comfortabel. Op 'bureauhoogte' kan je niet goed in het instapgat komen. Op de grond staand is het weer te laag en onconfortabel voor de rug. Dus ook daar is een hoogte ertussenin gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ideaal zou zijn een soort traploos instelbare driepoot-stempel. Ik geef toe , ik druk me wat ongelukkig uit en kan het waarschijnlijk daarom ook niet vinden maar ik meen wel n's zo iets gezien te hebben met 'n verfpistool/lijmklem achtige lengte-instelling. Die zowel hoger- als lager kon.
    Beetje vaag idd, volgens mij in een bouwkrantje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De Quest lijkt zo allesbehalve onderhouds- c.q. gebruikelijksvriendelijk, als ik Quemo's relaas lees!

    Zou de Milan MK2 in dat opzicht beter zijn? Op een van de foto's, bereikbaar vanaf velomobil.de, is te zien dat een aanmerkelijk deel van de bovenkant kan worden opengeklapt. Niet zo groot als bij de Versatile, maar toch...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Volgens mij wordt dat van èlke velomobiel gezegd die ik in m'n bezit heb. Ik ben nou eenmaal knutselziek. Verder ben ik altijd op zoek naar dingen die mogelijk beter of anders kunnen.
    Misschien ben ik gewoon teveel eisend.

    Wat betreft het openslaan van de bovenkap. Tja, hoe groter de opening, hoe praktischer. Maar het instapgat is verder niet enige punt wat belangrijk is. Ook de afwezigheid van een stuur in het midden is dan van belang.

    Maar in mijn geval moet ik iets in de staart doen, daarvoor moet de top eraf en daarvoor moet ik dus weer in de neus zijn. En hoe dat bij de Milan MK2 gaat, weet ik ook niet.

    BeantwoordenVerwijderen