zaterdag 6 februari 2010

Nog 7 dagen

Nog 7 dagen en dan is Quemo jarig. 13 februari 2009 heb ik hem opgehaald bij Velomobiel.nl

Tegen die tijd heb ik de fiets dus een jaar in m'n bezig, meer dan 7000 kilometer gereden en denk ik wel voldoende ervaring met deze fiets om eens een goed vergelijk te maken met de Versatile.

Ruim 6 jaar geleden heb ik de twee fietsen met elkaar vergeleken om zo proberen helder te krijgen welke fiets voor mij de beste zou zijn. Het was destijds een nek-aan-nek-race. De genoemde punten waren allemaal op basis van een kort testritje met beide fietsen, het lezen van de specificaties en wat nattevingergevoel.

In hoeverre zou mijn mening bijgesteld zijn?

Punten die aan de orde zullen komen zijn vermoedelijk:
Snelheid
Rendement
Zitting
Stuuruitslag
Stabiliteit
Wind
Regen
Sneeuw
Heuvels
Instapgemak
Bagage
Ketting
Schakelgemak
Hoogte
Kwetsbaarheid body
Opening in de bodem
Bereikbaarheid banden (banden wisselen/knutselen)
Cyclonekoppeling
Standaard elektronica
Tilbeugel achterkant
Uiterlijk
Parkeerrem
Comfort dakje/dekje/klep bij instappen
Temperatuur
Steun voor schouders/armen in bochten
Lopen met de fiets
Onderhoud ketting etc.
Rijplezier
Vervoer kinderen in en naast de fiets

Mocht iemand nog benieuwd zijn naar andere punten, dan hoor ik dat graag.

8 opmerkingen:

  1. Juist! "Freude am Fahren" is niet voor niets de slogan van BMW.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik neem aan dat het daar wel goed mee zit.
    Ik heb overigens ook erg veel plezier met de V021. Binnenkort ga ik ook maar weer eens de weg op voor een ritje de fysieke problemen en het ijs zijn weer vertrokken.

    Ik ben bnieuwd naar je verglijking.
    Grtz, Mark

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Rijplezier toegevoegd.

    Wat betreft dat vergelijk. Het is natuurlijk zo objectief als wat maar dat boeit niet. Wel weet ik dat mijn verhaal daarom op sommige punten flink zal afwijken van de mening van anderen. Maar meer daarover volgende week.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Precies, subjectief. Zo griezel ik -nauwelijks over een overbelaste rechtervoet heen- claustrofobisch van de gedachte aan een fiets waar je (door de eenzijdige wielophanging)nooit vanuit stilstand zult kunnen terugschakelen...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Laat ik je dan maar een beetje van je angst afhelpen. De Versatile is ook achter enkelzijdig opgehangen EN kan in stilstand schakelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou ja ik zou een oude 20' Quest kunnen overnemen en de tussenas kunnen vervangen door 'n SA-versnellingsnaaf. Maar heb geen plannen in die richting trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tja, of een Rohloffnaaf natuurlijk. Er is in ieder geval 1 Quest mee uitgerust.

    BeantwoordenVerwijderen