donderdag 4 februari 2010

Spaakbreuk LV6

De remwerking van m'n fiets was niet daverend meer. De vorige keer hielp het smeren van de bewegende delen van de trommelremmen. Vandaar dat ik m'n fiets vandaag op het werk maar even onder handen genomen heb.

M'n eerste probleem was dat ik de asboutjes niet los kon krijgen met m'n standaard imbusbitje omdat de ruimte te klein is om m'n sleuteltje tussen te krijgen. Gelukkig had ik op het werk snel een exemplaar gevonden. Voor mezelf moet ik toch maar zo'n haaks imbussleuteltje kopen. Die maak ik dan denk ik direct nog een stuk korter zodat hij helemaal mooi in de wielkast te bedienen is.

Toen ik met m'n linker voorwiel bezig was, zag ik dat ik ook weer een gebroken spaak had. Weer een nieuwe, deze keer degene met de magneet voor de fietscomputer. Dus die spaak heb ik ook direct vervangen en natuurlijk weer ringetjes achter de kop geplaatst.

Op de terugweg naar huis was de remwerking nog steeds bedroevend slecht. Maar omdat de remblokken wat nat waren, dacht ik dat vocht een mogelijke oorzaak was. Daarom ben ik licht remmend van de IJsselbrug afgereden om de remblokken op te warmen. Dat leek te helpen want de remwerking werd heel snel meer en is nu weer op een acceptabel niveau.

De statistieken van de vervangen spaken (met ringetjes):

Rechter voorwiel:
1 spaak met 2 messing ringetjes

Linker voorwiel:
1 spaak met 4 messing ringetjes
6 spaken met 3 messing ringetjes

Kilometerstand: 6980

6 opmerkingen:

  1. Hoi
    Je kunt een keer een gebroken spaak krijgen maar sorry....dit vind ik niet normaal meer. Ik tel er al 8 binnen 7000 km. Wordt het niet tijd voor minstens één compleet nieuw gespaakt wiel van velomobiel.nl. Dacht het wel.

    Groet,

    Paul Dijs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is nu m'n derde velomobiel. Inmiddels heb ik zeker 47000 velomobielkilometers gereden. Als de spaakbreuk bij de Quest voor het eerst opgetreden zou zijn dan zou ik de schuld in eerste instantie bij de fiets/het wiel verwachten. Maar het probleem heb ik ook met de Alleweder gehad en ook bij de Versatile. En elke keer is het dezelfde type spaak, tenminste, op dezelfde manier gemonteerd (in een kruisgespaakt wiel zitten de spaken op 4 manieren gemonteerd). Bij de Alleweder heb ik die soort spaak vervangen door dikke zinken brommerspaken. Bij de Versatile ben ik begonnen met ringetjes en daarna nooit meer problemen gehad. Dat verwacht ik nu dus ook bij de Quest.
    Maar zoals ik al zei: mijn schuld denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Quemo,

    Bedoel je dat je met een (ingekorte) inbussleutel de inbusbout van de as eruit kunt draaiewn, en ook nog het wiel eraf kan nemen? Dat zou mooi zijn! Ik dacht altijd dat de ruimte te klein was voor deze truc.....
    Groet van Quesjer

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het wiel eraf nemen blijft helaas niet mogelijk. Maar ik zat telkens te hannesen met de imbussleutel die tegen de wielkast aanschuurde tijdens het ronddraaien. Dat heb ik nu dus niet meer.

    Maar een wiel wat je uit de wielkast kan halen zonder de veerpoot te demonteren zou best handig zijn. Maar helaas....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi quemo,

    Wat is het nut/effect van het plaatsen van ringetes?

    Heb een roodrunnerbakfiets met nieuwe bionix motor deze is een
    Aantal maanden geleden ingespaskt door een expert. Toch
    Knappen de spaken regelmatig!

    Heb je een advies?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb nu bij 2 fietsen veel spaakbreuk gehad totdat ik de spaakringetjes ging toepassen bij de probleemspaken (bij mij zat er gelukkig wel een 'patroon' in de spaakbreuk). Sindsdien met beide fietsen geen enkele gebroken spaak meer gehad.
    Spaakringetjes kunnen dus uitstekend helpen.

    In jouw geval: ik weet niet welke spaken breken, hoe de wielen gespaakt zijn, of het het aangedreven wiel betreft of juist een ander wiel, of het een 2 of 3-wieler betreft etc. Dat zijn allemaal factoren die mee kunnen spelen.
    Maar bij elke gebroken spaak kan je natuurlijk ringetjes gaan toepassen. Niet noemenswaardig extra werk of kosten. Niet geschoten is altijd mis.

    BeantwoordenVerwijderen