donderdag 29 april 2010

Spaakbreuk LV8

Eergisteren heb ik de oude remkabels vervangen door Jagwire kabels. Hierbij moest ik de opnemer van de fietscomputer verplaatsen in verband met de iets andere loop van de remkabel. Helaas zat de sensor nu blijkbaar net te ver bij het wiel vandaan waardoor ik in bochten naar rechts geen snelheid meer zag op m'n fietscomputer. De sensor moest dus iets verder van de veerpoot af komen te zitten.

Daarom heb ik m'n fiets zojuist even op z'n kant gelegd en ben aan de slag gegaan met de sensor. Direct heb ik weer even de spaken gecontroleerd en zag weer een gebroken spaak. Die heb ik direct vervangen door een nieuw exemplaar met 3 ringetjes achter de kop. Ik heb in dit wil nu 8 van de 9 spaken vervangen. Die laatste in het linker voorwiel zal vast niet lang op zich laten wachten. Als die vervangen is ben ik benieuwd hoe vaak ik nog breuk zal hebben aan het linker wiel. In het rechter voorwiel kan ik nog wel heel wat spaakbreuk verwachten gezien daar nog maar 2 stuks vervangen zijn.

Verder heb ik het idee dat ik een fout heb in m'n statistieken. Ik heb telkens op de velg en op de naaf geschreven bij de spaken die vervangen zijn hoeveel ringetjes ik achter de kop heb gedaan. Dit heb ik gedaan om te kunnen zien of ik mogelijk ook een keer spaakbreuk heb gehad bij een reeds vervangen spaak met ringetjes.

Ik heb bij mijn rechter voorwiel twéé spaken met een aantekening, de ene met een 2, de ander met een 3.
Het linker voorwiel is voorzien van 8 spaken met een aantekening waarvain 7 met een 3 en 1 met een 4 erbij. Maar als ik in de statistieken kijk, zou ik nu 9 spaken moeten hebben vervangen.
Waar de fout zit, weet ik niet maar wel weet ik dat ik nog één spaak in het linker voorwiel nog niet voorzien heb van ringetjes en dat mijn som van 7+1 spaken niet klopt want dat zijn de gegevens van vorige spaakbreuk, nu zou ik uitkomen op 8+1 = 9 spaken, het aantal van de spaken die op die manier in het wiel gemonteerd zijn.
Ik kan me niet herinneren dat ik in het verleden al eens een spaak heb vervangen op een plek waar al een aantekening op de velg staat.

Bij deze laat ik de eerder genoemde 7+1 staan. Mogelijk dat ik nog een keer de fout vind en daarna de berichten herstel. Handig als je gebruik maakt van labels, je hebt je berichten dan zo terug gevonden.

De statistieken van de vervangen spaken (met ringetjes):

Rechter voorwiel:
1 spaak met 2 messing ringetjes
1 spaak met 3 messing ringetjes

Linker voorwiel:
1 spaak met 4 messing ringetjes
7 spaken met 3 messing ringetjes

Kilometerstand: 8672

2 opmerkingen:

  1. Het zou me niet verbazen als je verbeterde remwerking door de JW kabels zorgt voor een extra belasting vd spaken. Ook bij mij trok ik de spaken door de velg nadat ik alleen nog op de voorwielen remde.
    Aangezien het bij jou steeds de kop (aan de naaf) is die breekt ben je waarschijnlijk beter af met een naaf met grotere remtrommel. Want hoe verder vd as/ dichter bij de velg hoe kleiner de hefboomwerking vd remkracht...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat denk ik ook wel.
    Maar de ringetjes zijn denk ik afdoende.

    BeantwoordenVerwijderen