maandag 12 april 2010

Sporing gecontroleerd en de fietscomputersensor opnieuw vast gezet

Onlangs heb ik de remmen onder handen genomen en daarvoor de veerpoten uit de fiets gehaald. Daarbij moet je noodgedwongen ook de stuurstangen loshalen.

Omdat de afstelling van de stuurstangen nogal nauwkeurig gebeuren moet, bestaat de kans dat bij zo'n uitvoerig remonderhoud, de sporing niet meer goed is. En daar heb ik dus niet aan gedacht na het onderhoud.

Vandaag heb ik m'n fiets maar eens gecheckt op de sporing. Die bleek niet meer te zijn wat het was. Voorheen had ik een licht toespoor van nog geen millimeter, nu had ik een uitspoor van enkele millimeters. Het was dus nodig om dat aan te pakken en dat heb ik gedaan.

Morgen wil ik voor de zekerheid nog een keer controleren of het goed is.

Op de heenweg naar het werk had ik trouwens wat problemen met m'n fietscomputer. In bochten naar rechts gaf hij de snelheid niet aan. De sensor zat dus net te ver van de magneet in het wiel vandaan. Dus ook dat heb ik vandaag maar even aangepakt.

Het probleem is dat de sensor een redelijk eindje van de veerpoot af gemonteerd moet worden. Hiertoe had ik een reststukje handvat gebruikt. Alleen was dat stuk handvat korter dan de sensor. Helemaal stabiel zat het niet; de sensor kon enigszins wiebelen.
Onderweg had ik eerst al wat geprusts aan de sensor en magneet om het goed te krijgen. Maar 's middags thuis aangekomen hoorde ik de magneet aanlopen tegen de sensor.

Gelukkig heb ik afgelopen week een stel nieuwe handvatten besteld, speciaal om het reststukje te vervangen. Één van de twee handvatten heb ik direct een flinke gleuf gegeven van de ene kant tot de andere kant. Het uiteinde wat afgedicht is, heb ik eruit gesneden om zo een mooi lang stuk dik rubberen cilinder met gleuf te krijgen (man, wat een zin). Deze heb ik om de veerpoot gedrukt en vervolgens opnieuw de sensor met tiewraps vastgezet. Na wat mikken naar de juiste plek van sensor en magneet lijkt de boel weer te werken. Wel even afwachten hoe het morgen gaat in bochten naar rechts maar ik denk dat het nu wel goed zit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten