vrijdag 9 april 2010

Gevalletje ichtyfobie?

Vanmorgen, toen ik naar het werk reed, kwam er vanuit de tunnel bij het Ecodrome een racefietser voor me rijden. Ik had tot dusver in een rustig toertempo gefietst en kwa met net iets meer dan 30 km/h aanrijden. De racefietser reed net wat langzamer dan ik waardoor ik hem langzaam naderde.
Hij keek eens achterom en nog eens.

In de tunnel onder de IJsselallee door ging hij wat versnellen. Eenmaal weer boven ging hij op de pedalen staan om zo'n 33 km/h te gaan rijden. Op enige afstand bleef ik achter hem rijden. Hij keek achterom en later nog eens.

Bochtje naar links, de Ruiterlaan op. Het heerschap op de racefiets had mogelijk wat last van kramp in z'n nek of mogelijk een aanval van ichtyfobie (angst voor vissen). Bij de volgende twee bochten keek hij wederom achterom en dat was niet om te checken of hij mogelijk iemand zou snijden in de genoemde bochten.

Op de Spoolderbergweg had ik verwacht dat hij weer flink op de pedalen zou gaan staan en mij zo, heuvelop, eruit te rijden. Maar nee. Ineens zwiept hij z'n fiets naar links en vervolgens in een grote bocht naar rechts om al vroegtijdig rechtsaf te slaan naar het fietspad aan de andere kant van de grote weg.
Ik ga dat soort capriolen niet uithalen en rijd gewoon door naar de verkeerslichten.

Bij de verkeerslichten meende ik even mazzel te hebben. De verkeerslichten voor de auto's waren op rood gegaan. Maar het fietslicht stond ook nog op rood dus ben ik gestopt. En tot m'n stomme verbazing kregen de auto's weer groen. Dus ik mocht een 'ronde' wachten.

De racefietser was inmiddels al voor me langsgereden aan de andere kant van de weg.
Toen ik eenmaal groen licht kreeg, was de racefietser al bovenop de IJsselbrug.

Met enigszins rustig tempo van 25 km/h ben ik tegen de brug opgereden. Hard er tegenop kost nogal wat energie. Mocht de racefietser ook richting Hattemerbroekgaan, dan kan ik beter daar m'n energie gebruiken.

Zodra ik bovenop de IJsselbrug reed, was de racefietser al de verkeerslichten door en ging inderdaad richting Hattemerbroek. Maar dat is leuk! Een racefietser met ichtyfobie die een forse voorsprong heeft. Ik zet aan en hoop op groen licht bij de verkeerslichten. Maar helaas, het fietslicht sprong op rood. Het licht voor auto's rechtsaf ging op groen. Maar ook de de lichten voor rechtdoor waren op groen. Geen autoverkeer wat voor mij langs zou willen rijden dus zou ik niet te maken moeten krijgen met auto's. Dus ben ik (oh foei) door rood gereden.

Ik versnelde naar 50 km/h.
Eenmaal voor het Wok-restaurant zie ik de racefietser in de verte achterom kijken.
Ik tracht mijn snelheid zo goed mogelijk vast te houden. Dat valt tegen omdat het fietspad niet breed is, tenminste, niet breed genoeg om lekker voluit te rijden als je weer eens tegenliggers hebt omdat het fietspad aan de andere kant van de weg weer eens is afgezet.

Maar nog voor de Hanzelijn hang ik alweer in z'n wiel. Zijn verhoogde snelheid van 36 km/h was toch echt niet genoeg om mij achter zich te laten.
Bij de Hanzelijn inhalen vind ik niet verstandig in verband met de bochten, het slechte wegdek en de tegenliggers. Dus na de Oostersedijk ga ik hem pas voorbij. Het kan m'n verbeelding zijn maar even lijkt de man toch wat aan te zetten. Niet veel, maar toch. Veel nut heeft het ook niet want het snelheidsverschil was toch duidelijk.

In Hattemerbroek stuif ik de rijbaan op. Dat smerige fietspad met dat split remt nog altijd fors af en kost me toch echt zichtbaar een paar km/h van m'n snelheid.
Veel puf heb ik niet dus houd ik het bij een 38 tot 40 km/h. De racefietser zie ik kleiner worden in m'n achteruitkijkspiegel.

Op de rijbaan komt een busje van Delta Wonen achter me rijden.... dicht achter mij. Hij zet z'n richtingaanwijzer aan naar rechts (toch handig, die achteruitkijkspiegels). Maar de man lijkt niet te weten wat hij wil want afslaan doet hij niet. Misschien groet hij mij? Moet wel want hij zit zo dicht achter me, hij wil zeker graag dat ik het zie. Ik groet terug met een keer links en een keer rechts knipperen en blijf mijn weg met 40 km/h vervolgen via het asfalt van de rijbaan.

Enige tijd later heeft hij gelegenheid om mij in te halen. Dit gebeurt tot m'n verbazing zonder een claxongeluid, zonder brullend motorgeluid en zonder snijden.

De volgende auto die achter me komt rijden is een auto die ik ken. Het is de Lancia van m'n collega. Ook hij ziet op een gegeven moment gelegenheid om mij in te halen.

Op het werk heb ik nog even gevraagd hoeveel hij op z'n autoteller had staan. 45 was z'n antwoord. Dat is dan heel mooi want dat is een brommersnelheid waarmee die dingen op de rijbaan mogen. Dan sla ik dus ook volgens de wet geen vreemd figuur daar op de rijbaan..... hoewel, een bobslee op wielen die uitgedost is als een clownvis.....

Wat zullen de belevenissen van vanmiddag worden?

1 opmerking:

  1. "Ik ga dat soort capriolen niet uithalen en rijd gewoon door naar de verkeerslichten" - Een racefietser die mij in de Alleweder op soortgelijke nerveuze wijze probeerde voor te blijven ging vervolgens onderuit in de erg krappe bocht onderaan de brug (raakte vh fietspad in de modder).
    Ik heb toch maar even geïnformeerd "Of alles goed met hem was?"...

    BeantwoordenVerwijderen