dinsdag 27 april 2010

Geen geduld

Zoals altijd.... ik heb geen geduld. Heb ik een klusje liggen wat gedaan moet worden, dan moet het eigenlijk liever gisteren dan vandaag. Maar goed, in dit geval is het gisteren niet gebeurd maar wel vandaag.

Ik heb m'n fiets maar even de nieuwe Jagwire kabels gegeven.

Situatie voorheen:
De remmen toch vrij strak afgesteld. Op de parkeerrem wilde de fiets toch wel vooruit en achteruit bewegen tijdens in/uitstappen. Blokkeren deden de remmen nog net niet. Ik zou het denk ik wel voor elkaar krijgen maar dan was de grens tussen slepende rem bij niet inknijpen van de rem en blokkeren bij maximaal inkijpen wel heel erg klein.

Situatie nu met de Jagwire kabels:
De remmen heb ik nu zo afgesteld dat de fiets niet meer beweegt met in/uitstappen als hij op de parkeerrem staat. Als ik hem van de rem haal, kunnen de wielen gewoon vrij bewegen; geen gesleep dus. Maar om hem op de parkeerrem te krijgen, moet ik stevig knijpen want door de minimale speling van de Jagwire kabels is het verschil tussen vrij bewegen en blokkeren véél kleiner geworden. Het zou me niets verbazen als de Jagwires misschien wel 3 tot 4x zo weinig speling hebben.

En het remmen? Probleemloos kan ik de remmen laten blokkeren. Dat betekent dus dat ik de maximale remkracht uít m'n fiets kan halen.

Wel een klein nadeeltje: ik moet weer leren doseren met het remmen want de remmen vol inknijpen betekent gegarandeerd een streep rubber op het wegdek ;-)
Een remtest zoals ik onlangs in m'n eentje heb gedaan waarbij ik telkens een remweg van 7 tot 7,5 meter heb gemeten, zal ik eerdaags nog een keer uitvoeren. Ik ben razend benieuwd.
Wel weet ik zeker dat de meter verschil die Wim S. en ik hadden, nu weg is. Het verschil in remweg tussen zijn en mijn fiets zal op dit moment puur zitten in het 1) goed doseren zodat de remmen niet blokkeren en 2) de banden.

Blijft wel staan dat:
1) de kleine trommelremmen mogelijk onderhoudsgevoeliger zijn dan de grote trommelremmen. Mocht dat zo blijken, dan denk ik dat ik ooit nog wel de grote trommels ga monteren
2) de grote trommels vrijwel ongetwijfeld beter zijn voor mensen die veel in heuvelachtig/bergachtig gebied rijden.

Maar goed, dit is veel plezier voor weinig geld. De 2 binnenkabels en de 2 buitenkabels waren bij elkaar 12 euro.

Verder heb ik om de stuurverstellers nog een extra moertje gedraaid. Ik had telkens last van lostrillende moertjes waardoor de remafstelling steeds veranderde. Dat is bloedirritant. Vandaar dat ik nu aan elke afsteller een extra moertje heb zitten waarmee ik de ander vast kan zetten. Het betreft trouwens gewoon van die schroefringetjes waarvan ik er heel wat heb liggen als 'afval' van binnenbanden met Frans ventiel. Ik had die ringetjes (om bij de velg te draaien) nog liggen en die blijken mooi te passen. Dus die gebruikt.

1 opmerking:

  1. Bedankt voor de concrete informatie over de prijs ook (ik had het haast niet durven vragen...).
    Dan ga ik het proberen bij dezelfde zaak als waar ze 'n 451 (BS) band voor me op voorraad hadden!

    BeantwoordenVerwijderen