Komende maandagmiddag ga ik naar Dronten om daar Wim S. te ontmoeten. Niet om kennis te maken want we kennen elkaar al. Nee, ik ga naar Dronten om daar eens de remmen van onze fietsen te vergelijken.
Ik heb er al vaker over de remwerking geschreven. Hier op deze weblog over de Quest maar ook m'n oude weblog over de Versatile bevat genoeg leesvoer over remperikelen. Ook de Alleweder heeft al flink wat remgeknutsel van mij moeten ondergaan.
Maar maandag gaan we dus onze fietsen eens vergelijken op remcapaciteiten.
Het punt is dat Wim met z'n nieuwe fiets met grotere trommelremmen dus veel eerder stil staat dan mede-Questers van hem met kleinere trommelremmen in hun Quests.
Omdat ik er inmiddels achter ben dat de kleine trommelremmen goed KUNNEN remmen, als ze tenminste goed onderhouden zijn, ben ik bang dat de gedane tests mogelijk niet helemaal eerlijk zijn. Een fiets met nieuwe, goed gesmeerde remmen zal ongetwijfeld beter remmen dan mijn Quest 2 maanden geleden.
Maar omdat mijn remmen nu onder handen genomen zijn en dus weer (vrij) goed remmen, is dat een mooie gelegenheid om eens de nieuwe grotere trommelremmen te vergelijken met de kleinere trommelremmen in mijn Quest. Vandaar dus maandag een ritje naar Dronten.
Ik hoop dat de Quest van Wim het gaat winnen en dat denk ik ook wel. Maar ik ben benieuwd met hoeveel verschil dat zal zijn in vergelijking met mijn Quest. Het zal geen 5 meter verschil zijn, dat weet ik wel zeker. Maar al zou het 2 meter verschil zijn, dat zou al geweldig zijn want van mij mag het allemaal nog wel harder remmen.
Wim heeft nog wel een mogelijke reden voor het (vermoedelijk) kleine verschil in remweg tussen zijn Quest met de vermoedelijk betere en grotere trommelremmen en mijn Quest. Hij draagt massa aan. Hij is in de veronderstelling dat ik een licht mannetje ben. Dat was ik dan ook wel in het verleden maar die tijd is voorbij. Ik mag het tegenwoordig doen met ongeveer 80 tot 82 kg. Met kleding aan zo'n 84 kg.
Wim is toch wel zwaarder met 88 kg. Dat betekent dus 6 kg meer (op dit moment). En meer massa betekent langere remweg. Bij identieke Quests (ook gelijke remmen) zou Wim daarom ongeveer 5% langere remweg moeten hebben (120 kg voor mij inclusief fiets, 126 kg voor hem). Dat betekent ongeveer 35cm meer remweg bij gelijke fietsen, uitgaande van mijn remweg van 7 meter.
Maar als Wim met grotere massa gelijk (of eerder) stil staat dan ik (uitgaande van die 120 en 126 kg) dan is de remwerking van zijn fiets dus toch beter. Zelfs al zou hij 10 cm langere remweg hebben gehad, dan nog zou zijn fiets een betere remwerking hebben.
Maar niet alleen de berijder is van belang. Ook de fiets heeft een massa. En tja, knutselziek figuur als ik ben en persoon die graag alles bij zich heeft, heb ik nou niet echt de zwaarste Quest. Vandaar dat ik maar eens aan het wegen ben geslagen. Dus met een personenweegschaal ben ik naar de garage gegaan om de Quest er maar eens op te zetten.
Wim zegt dat hij ook niet de lichtste Quest heeft. Goed, zijn remmen zijn zwaarder maar hij heeft wel lichtere pedalen. Extra glasmatjes ter versteviging heeft hij in z'n Quest zitten maar dat heb ik ook. Vandaar: meten = weten.
De personenweegschaal is te laag om de Quest in z'n geheel op te zetten. Vandaar dat ik de boel wat opgehoogd heb met 2 stenen en twee blokken hout.
Dit laat de wijzer uiteraard direct al naar een hogere massa uitslaan dus heb ik hem wel even op 0 gezet.
Vervolgens kon de Quest erop gezet worden. Dit is wel even zoeken waar hij moet staan zodat hij netjes op de weegschaal balanceert en alle 3 wielen vrij van de grond heeft:
Dan het aflezen. Dat is lastig want m'n hoofd past niet tussen weegschaal en Quest. Maar m'n mobieltje past er zonder problemen tussen. Het is wel even lastig de wijzerplaat netjes op de foto te zetten maar goed, het is afleesbaar:
En dat is even schrikken....... 57 kg?
Het lijkt erop dat ik mijn Quest met standaard bagage en de extra elektronica bijna 20 kg zwaarder heb gemaakt! Ik vraag me af of de 6 kg van Wim extra opwegen tegen het extra gewicht van mijn Quest.
Interessant!! Dat kunnen we wel in een artikeltje hebben. In een van de verenigings media bedoel ik dan natuurlijk he!
BeantwoordenVerwijderenIk neem aan dat ligfiets& staat te popelen, in ieder geval ligfiets.net
Hoi,
BeantwoordenVerwijderenIk heb al eerder remmen test met Wim gedaan.
Wetende dat Wim 88 kg is en ik 76kg zou ik toch eerder moeten stil staan.
Helaas was dit niet het geval.
We zien elkaar maandag in Dronten :-)
gr
Rob
Maar eigenlijk is de proef dan nog steeds niet echt waterdicht.
BeantwoordenVerwijderenIk heb een kleine(re)collega ("Jan") die als ik hem in de maling neem altijd lachend zijn hand toesteekt; Wat er gebeurt als ik daar op in ga laat zich raden. Hij knijpt die van mij aan gort tot de tranen in m'n ogen staan!Zo klein als hij is...
Eigenlijk zouden jullie dus nog een keer van fiets moeten wisselen om uit te sluiten dat krachtsverschillen in de handen de uitslag beinvloeden.
Leuk, zie ik jou ook een keer (of heb ik je al eens gezien op bijvoorbeeld de OBT?)
BeantwoordenVerwijderenMaar ik ben razend benieuwd. Van mij mag Wim absoluut winnen. Betere remmen zijn zowiezo welkom. Maar het verschil van 7 meter gaat hij bij mijn Quest niet halen ondanks mijn vermoedelijk hogere massacombinatie van rijder en fiets en inhoud.
Is er al een velomobiel die met de nieuwe remmen de winter heeft meegemaakt? Enig idee van? Zo niet, dan maandag maar eens aan de heren van VM.nl vragen.
En ineens zie ik ook een bericht van Mick staan.
BeantwoordenVerwijderenAls beide rijders genoeg kracht in de handen hebben om de boel zodanig sterk in te knijpen dat de wielen blokkeren, dan maakt het verschil in kracht in de handen niet meer uit. Als ik m'n remmen even maximaal strak afstel, kan ik ze aan het blokkeren krijgen en dat kan Wim volgens mij ook. Daarvoor van fiets wisselen is dus niet nodig. Maar wel goed dat je het even opmerkt want inderdaad, het zou een rol kunnen spelen.
Ah, maar sorry dat ik weer een bedenking heb...
BeantwoordenVerwijderenAls jullie allebij de wielen kunnen blokkeren (wat ik helaas niet kan met de Alleweder) dan vergelijk je toch niet langer de remmen maar de stroefheid vd banden?
In dat geval zou je dus precies dezelfde banden moeten monteren met exact dezelfde verslijtingsgraad...
Inderdaad, bij blokkeren van de wielen en slippen van de banden is de band weer van belang. Maar omdat dynamische weerstand minder is dan statische weerstand, ga ik er toch voor om zónder slippen tot stilstand te komen maar net tegen het randje te zitten waarbij als het even kan het achterwiel nog net contact met het wegdek houdt.
BeantwoordenVerwijderenTot stilstand komen met slippende wielen betekent langere remweg en natuurlijk ook nieuwe bandjes kopen. En beiden wil ik niet.
Maar verwisselen van fietsen is eenvoudiger gezegd dan gedaan. Goed, erin plaatsnemen is niet zo'n probleem maar je moet de trappers wel rond kunnen krijgen. Iemand met lange benen zal in mijn fiets nog vóór de 36 km/h mogelijk al forse pijn in de bovenbenen hebben (en vast ook blauwe knieën).
Hoi Quemo,
BeantwoordenVerwijderenNog een factor ben ik bang: reactiesnelheid.
Diegene die aftelt zal altijd eerder knijpen.
Handknijpkracht vind ik ook een goeie van mick. Kan je meten, met een hand-dynameter.
Deze 2 factoren kan je uitluiten door....plaats te nemen in elkaars Quest! Wissel dus.
Groet,
Not so simply red.
Reactiesnelheid is een goede. Met een snelheid van 36 km/h levert zelfs 0,5 seconden reactietijd al een extra afstand van 5 meter op. Maar dat valt op te lossen door meerdere metingen te doen en beide rijders een gelijk aantal keren te laten aftellen. Met het aftellen (indien constant tempo) heb je ook al een flink deel aan reactiesnelheid weggefilterd.
BeantwoordenVerwijderenMaar gezien mijn 4 metingen vrij gelijke remafstanden hebben opgeleverd denk ik dat met hardop aftellen je toch nauwkeurig genoeg meet, zeker met meerdere metingen en door beiden laten tellen.
Wisselen heeft trouwens ook niet alle nut omdat daarvoor de rijders weer even zwaar moeten zijn. Maar de knijpkracht is bij Wim en mij denk ik echt geen probleem.
Hi Quemo,
BeantwoordenVerwijderenBij mijn remproeven van de afgelopen periode is het aftellen steeds door de ander gedaan. Ik had dus niet het voordeel van de reactietijd.
We kunnen maandag het aftelprobleem voorkomen door dit door bijv. Kees van Hattem te laten doen. Wij rijden samen naar een streep op het wegdek en Kees roept 'stop' als wij die streep passeren. Dan kunnen we ook de effectieve remafstanden opnemen.
Groeten,
Wim
PS. Ik denk niet dat mijn Quest zo zwaar is als de jouwe. Wat heb je er allemaal in gehobbied?
We kunnen een paar dingen proberen qua aftellen. De reactietijd wordt groter naarmate het onverwachter is. Met in een constant tempo aftellen denk ik dat het wel meevalt met de invloed van de reactietijd omdat je dan zelf mee kan tellen en dus op het juiste moment de rem in kan knijpen. Maar we kunnen beiden aftellen in afzondelijke metingen èn natuurlijk óók jouw voorstel toepassen. Direct weer een leuke indicatie hoe groot het verschil daarbij is. Maar met jouw methode is het niet zo heel onverwachts omdat we de streep en/of Kees kunnen zien. Ook een goed idee dus denk ik.
BeantwoordenVerwijderenWat betreft m'n Quest. 'Ledig' heb ik hem niet gewogen dus of de knutselarij of de de inhoud de oorzaak is, ik weet het niet. Wel weet ik dat ik een kleurtje op m'n fiets heb. Goed voor een kg voor zover ik begrepen heb. Maar ik meen dat ik twéé lagen lak erop heb omdat de eerste laag niet mooi dekkend was en een 'wolk-effect' gaf. Dus dat maakt 2 kg. Dan nog de bestickering uiteraard. Maar ook nog de elektronica erin waaronder het alarm.
Maar ik moet m'n Quest ook maar eens 'ledig' meten. (hoewel dat niet zo interessant is omdat ik altijd bepaalde bagage bij me heb zoals reserve binnen- en buitenband in 20" en in 26", wat gereedschap (lees: veel), fietspomp, jasje en vast nog wel heel wat meer. Maar met al die meuk erin is hoe ik rijd en dat is dus ook de remweg die voor mij interessant is.
De reactietijd kun je ook controleren door van achter te filmen. Je ziet dan of de remlichten een beetje gelijk oplichten.
BeantwoordenVerwijderenMaar iets anders: Quemo, je bent natuurkundeleraar als ik het goed onthouden heb. Jij beweert nu dat een zwaarder voertuig een langere remweg heeft. Nou heb ik altijd gehoord dat dat zwaarde voertuig ook evenredig meer grip op het wegdek en daarmee meer remkracht kan uitoefenen, waardoor de netto remweg toch even lang zal zijn. Vergelijk het met een vrachtwagen die niet zo heel veel langere remweg heeft dan een personenauto en de motorfiets die zelfs vaak een langere remweg heeft ondanks zijn lagere gewicht.
Ben ik nou verkeerd voorgelicht?
Ik ben duidelijk aan vakantie toe want m'n bovenkamer begint aardig op halve snelheid te werken zo te zien. Want inderdaad, ik sluit me graag aan bij je verhaal.
BeantwoordenVerwijderenZolang er geen slip optreed maar je wel voldoende remkracht hebt om tegen de slip aan te zitten, is massa geloof ik inderdaad niet van belang. Gezien slippen (zoals eerder gezegd) alleen een langere remweg op zal leveren, laat ik dat liever buiten beschouwing.
Ik zit trouwens direct even wat verder te denken aan de grotere trommelremmen. Ik heb zo'n beetje het idee (het is laat en helder ben ik niet helemaal meer) dat de kracht waarmee de remblokken tegen de trommel gedrukt worden niet anders is bij grote of kleine trommels. De arm (hefboom) van scharnierpunt van de remblokken tot het remwigje is bijvoorbeeld 20% groter geworden maar álle afstanden binnen de trommel zijn met 20% toegenomen. Qua hefboomwerking dus op dat punt géén winst met grotere trommels. Maar wellicht zijn er meer dingen veranderd dan alleen het formaat van de trommel.
Maar ik ga daar nu niet meer over nadenken want dat draait toch op niets uit. Tijd om het bed op te zoeken.
Ik denk dat gewicht niet direct een langere remweg tot gevolg heeft. Een vrachtwagen staat ook in no-time stil ondanks dat deze vele tonnen weegt. Je moet niet vergeten dat je ook meer gewicht op je banden hebt en dus minder snel gaat slippen.
BeantwoordenVerwijderenBen wel benieuwd wie het gaat winnen.
Hi Quemo,
BeantwoordenVerwijderenMijn stelling is dat door de grotere trommels, het feitelijke remmend vermogen meer naar buiten ligt dan bij de kleine trommel. Ondanks dat de remhevel op beide trommels even lang zijn, zal de grotere trommel beter remmen.
Maandag zullen we het allemaal zien.
Groeten,
Wim
Had ik gelezen ja maar was ik gisteravond strááál vergeten. Inderdaad, je opmerking over het wiel bij de as stoppen of bij de velg. Duidelijk voorbeeld van momentwerking waarbij dezelfde kracht meer naar buiten een groter effect heeft.
BeantwoordenVerwijderenDe grotere trommelrem heeft een iets meer dan 21% grotere diameter. De effectiviteit van de remkracht zal bij de grotere trommels ook 21% meer zijn verwacht ik.
Goed, zodra slippen van de banden optreedt, heeft het geen nut meer. Maar van slippende banden was een maand of 2 geleden bij mijn Quest geen sprake meer (omdat de remmen onder handen genomen moesten worden). In zo'n geval kan die 21% extra toch wel prettig zijn.