donderdag 22 april 2010

Remwerking 2, remwerking goed.

Onlangs heb ik m'n remmen onder handen genomen omdat de remwerking niet meer naar behoren was. Naderhand was de remwerking een tikkeltje te bruut. Maar nu lijken ze weer netjes ingewerkt te zijn.

Wim S. heeft op z'n weblog meer dan eens geschreven over de remwerking van z'n Quest met grotere trommelremmen. Hij schrijft daar vaker over remtesten waarbij een Quest met kleine en zijn Quest met grote trommelremmen hun remweg vergelijken door tegelijkertijd in de ankers te gaan met gelijke beginsnelheid. Telkens wint de Quest van Wim het met soms wel 7 meter kortere remweg.

Omdat ik met de Versatile al meer dan eens met de neus (van de fiets gelukkig) tegen de grond gelegen heb bij een forse remactie en ik toen ook remtesten heb gedaan en op zo'n 5 à 6 meter remweg uitkwam, moest dat wel betekenen dat de 'andere' fietsen in de test van Wim een beduidend grótere remweg moesten hebben dan mijn Versatile destijds had. Want als hij al zo'n 6 à 7 meter winst heeft, kan de andere Quest moelijk een remweg hebben gehad van bijvoorbeeld maximaal 10 meter want dan zou voor Wim wel een erg korte remweg overblijven met erg vervelende gevolgen.

Ik ben vanavond maar eens aan het testen geslagen voor de zekerheid. Op recht asfalt heb ik 4x een remtest gedaan met een beginsnelheid van 36 km/h. In alle gevallen was de remweg tussen de 7 en de 7,5 meter. Daar ga je met goed fatsoen geen 7 meter vanaf snoepen met grotere trommelremmen want dat zou hetzelfde zijn al gewoon bruut met je Quest tegen een muur rijden, tenminste, voor de berijder zou dat dezelfde gevolgen hebben. Geen goed idee dus.

De grotere trommelremmen zullen ongetwijfeld een betere remwerking hebben maar dan met name bij langere remacties (ik denk aan heuvel-af) waarbij de remmen minder warm zullen worden. Wellicht dat de docering ook beter zal zijn en mogelijk zelfs ook krachtiger. Maar zodra de wielen blokkeren heb je niets meer aan een grotere remkracht.

Mijn grote hoop is dat de grotere trommelremmen na een maand of wat zonder onderhoud nog steeds goed zullen remmen. Want dat is waar de kleine trommelremmen in ieder geval tekort schieten. Doordat de asjes en heveltjes niet meer goed gesmeerd zijn gaat de remwerking fors achteruit.

6 opmerkingen:

  1. Ik denk aan het idee van Jan Geel om langere remhevels te maken maar dan instelbare: Door het in- of uitdraaien van 'n m6 boutje.
    Ik kan momenteel de voorwielen vd FAW n.l. niet blokkeren met de (kleine) trommelremmen en m'n remweg is na 't ontkoppelen vd achterrem eigenlijk onacceptabel geworden vind ik...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als het zo bedroevend slecht is, zou jij ook kunnen overwegen om je remmen onder handen te nemen. Dat wil echt een wereld van verschil zijn.

    Je bent er wel even zoet mee maar in mijn geval is de moeite absoluut beloond. En bij een Alleweder gaat het heel wat eenvoudiger dan bij een Quest.

    In jouw geval betekent het:
    - Asbout losdraaien en wiel van de as halen
    - Remkabel van het remheveltje loswippen
    - Boutje van het remarmpje aan de achterkant van de ankerplaat losdraaien
    - Het grote borgringetje loswippen (koop op voorhand wel even 2 nieuwe exemplaren want het is lastig om ze netjes van het asje te krijgen)
    - Trek de remblokken van de ankerplaat af, daarmee gaat het asje van het remarmpje ook mee
    Let wel even op de volgorde van de moertjes/ringetjes/etc.

    Nu kan je de asjes mooi reinigen en invetten, de remblokken opschuren en eventueel ontvetten (ik heb er gewoon remreiniger van Motip op gespoten), het remwigje (tussen de remschoenen) invetten, de trommel goed ontvetten. Let bij het invetten van het spul trouwens wel op dat je niet teveel doet want alles wat teveel is kan in de trommel komen en dat is nou niet echt bevorderlijk voor de remwerking.

    Daarna het zwikkie in omgekeerde volgorde weer monteren.
    Bij een Alleweder moet dat (als je er wat handigheid in hebt) ruim binnen een uur te doen zijn.

    Een keer per jaar grondig onderhoud aan de remmen kan denk ik echt totaal geen kwaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Quemo,

    Naar aanleiding van Wim's remvergelijking heb ik ook maar eens gekeken hoe snel ik stil sta met mijn "gewone" remmen. Mijn remmen zijn ook nog nieuw en staan zeer scherp afgesteld ( wielen volledig geblokkeerd in parkeerstand bijvoorbeeld). 2 maal reed ik met 30 per uur op het fietspad en remmen bij een paaltje. De remweg was gelijk aan de lengte van de strada. Paaltje thv de koplamp - vol in de remmen - paaltje thv de staart. De rem is dus prima.
    Voor mij geen remwissel.

    Groet,

    Paul.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Op die remweg valt met goed fatsoen geen winst meer te behalen zonder jezelf of je fiets te beschadigen gok ik.

    Maar ik ben bang dat jij, net als veel meer velomobielrijders, in de toekomst nog wel last krijgt van verminderde werking van je remmen. Mocht dat zover zijn, dan weet je in ieder geval waar je moet zoeken.

    Ik heb de remmen in de parkeerstand nog niet zo strak dat de fiets volledig op z'n plek blijft staan met in- en uitstappen. Dus bij mij kan het ook nog strakker.

    Trouwens:
    Zodra de remwerking minder wordt, zal je mogelijk je remmen weer strakker afstellen zodat je fiets stil blijft staan met in- en uitstappen. Maar dan krijg je de kans dat ze gaan slepen zodra je niet remt. Dat is dus een mooi moment om de remmen onder handen te nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het allemaal toch wat vreemd : de trommelremmen in mijn Alleweder gaven nooit problemen en onderhoud was kwasi 0,0. Daar kon ik zelfs na méér dan 40.000km beide voorwielen zonder veel moeit blokkeren. Dat moet ik met mijn Strada niet proberen, die blokkeert in de verste verte niet. Trommelremmen van zowel de Alleweder als de Strada zijn van hetzelfde type, ik begrijp dus absoluut niet waarom ze nu na amper 4000km al zo slecht remmen ....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt vd beschrijving, ik heb dat onderhoud al te lang uitgesteld idd.
    Maar schoonmaken, ontvetten met asceton, weer invettin, 'n andere buitenkabel, niets lijkt veel uit te maken. Hoewel veel vuil vd remsegmenten komt.
    Opschuren helpt wel wat maar ik kan 't linkerwiel nog steeds door de rem trekken...Terwijl er toch nog voldoende remvoering opzit.
    Ik zal tzt die verstelbare remarmpjes proberen te maken en daarover bloggen.

    BeantwoordenVerwijderen