maandag 26 april 2010

Remtest en Jagwire

Vandaag heb ik afgesproken met Wim S. om elkaar in Dronten te ontmoeten. Dus ben ik vanuit het werk doorgereden naar Dronten.

De heenweg had ik aardig wat wind van voren. Desondanks kon ik toch nog snelheden van zo'n 33 tot 35 km/h rijden.

In Dronten aangekomen zag ik een aardige drukte bij Velomobiel.nl. Er waren wat mensen uit (ik denk( het oostblok. Mogelijk de bouwers van de Strada bodies?
Verder was uiteraard Wim S. er samen met Kees v. H. en Rob K.

Er werd aan de fiets van Wim geknutseld en ook aan de fiets van Rob. Bij de fiets van Rob was het hard nodig. Dat was overigens ook indirect de aanleiding om elkaar in Dronten te treffen.

Wim rijdt met de nieuwe, grotere trommelremmen en met Jagwire kabels. Dat remt zeer mooi. Het leek bijna te mooi om waar te zijn want zijn remweg was 7 meter korter dan die van Rob. Maar goed, omdat mijn remweg bij 36 km/h 7 meter is en ik dezelfde remmen als Rob heb, kan er moeilijk 7 metef van mijn remweg afgesnoept worden. Mijn vermoeden was dus dat er iets grandioos mis was met de remmen van Rob. En dat bleek vandaag wel want de ene remblok van een wiel deed nagenoeg niets terwijl die normaal gesproken maarliefst 80% van de remwekring op zich moet nemen.

Maar goed, er was voor de bekenheid van het euvel al opgemerkt dat de fiets van Wim beduidend beter remde dan de fiets van Rob met de kleinere remtrommels. De eerste gedachte was dat het lag aan de kabels en de remmen maar daar had ik m'n twijfels bij. Grotendeels dacht ik dat het lag aan eventueel gebrek aan smering in de remmen van Rob maar dat bleek achteraf dus niet te kloppen. Wel dat de remmen van Rob niet in orde waren.

Uiteraard heb ik lekker wat gekeuveld met de mensen. In eerste instantie wilde ik grote trommels meenemen om thuis te monteren. Dat kan wel maar de remblokken moeten nog in vorm geschuurd worden voordat ik ze kan gebruiken en dat schuren moet in Dronten gebeuren.
Gezien de Jagwire kabels mogelijk toch ook een fors deel van de kracht uitmaken, heb ik in eerste instantie alleen die meegenomen.
De reden waarom ze beter remmen is me nu ook wel duidelijk. Het werd me even gedemonstreerd. Mijn remmen kan je inknijpen en vanaf het moment dat de remblokken de trommels raken, toch nog een fors eind verder inknijpen. Dit is een direct gevolg van vervorming van de buitenkabel.

De Jagwire kabels lijken wat meer op versnellinskabels waarbij de metaaldraden in de lengterichting zitten en minder spiraalvormig om de binnenkabel heen zitten. Ik heb met de Alleweder ooit eens geëxperimenteerd met versnellingskabels als remkabels. En dat remde als een tierelier maar veilig was het niet. Bij een te grote kracht kan de binnenkabel zich door de buitenkabel trekken waarbij de buitenkabel gaat plooien. Van remwerking is dan totaal geen sprake meer. Buitengewoon onveilig dus.
De Jagwire kabels zijn rondom nog verstevigd met (ik meen) Kevlar zodat de draden van de buitenmantel zich niet naar buiten kunnen werken en opstropen.
Daarbij wil ik dus wel geloven dat de remwerking beduidend beter is. Die ervaring heb ik met de Alleweder al opgedaan.
De Jagwirekabels zijn wel een stuk stugger dan standaard remkabels. De 'route' van de kabels zal ik dan ook lichtelijk moeten wijzigen.

Wat ik nog weet wat Theo me vertelde:
Vanaf het stuur omlaag, dan de rubber doorvoerringetjes even van wat siliconenspay voorzien. Daar de kabels door drukken. Die onder de stuurstang doorvoeren.
In de wielkast aan de voorkant in de hoek op ongeveer 10cm vanaf de bodem een 3mm gaatje boren om de kabel met een tiewrapje aan vast te zetten.
De kabel gaat dan tussen wiel en veerpoot door (en dus niet meer achter de veerpoot langs). Verder het tonnetje bij het remheveltje vastzetten met een tiewrapje om te voorkomen dat het tonnetje scheef gaat zitten, wat de remwerking tegenwerkt (moet ik nog even bekijken hoe/wat/waarom). Het genoemde gaatje zit dus aan de voorste helft van de wielkast maar waar precies weet ik zo niet meer.

Verder heb ik het met Jan en Allert nog gehad over remmen, blokkerende remmen en omhoog komend achterwiel. De heren van VM.nl merkten terecht op dat er wel een verschil is tussen enerzijds de Quest en anderzijds de Versatile/Alleweder. Bij de laatste twee zit je wat verder naar voren en wat hoger in de fiets waarbij de kans op loswippend achterwiel groter is.
Ook merkten ze terecht op dat een omhoog wippend achterwiel niet veilig is. En dat heb ik ook al eens aan den lijve ondervonden met de Alleweder. De remen van de voorwielen zijn nooit precies gelijk afgesteld. Dat was met de Alleweder toen duidelijk het geval. Toen ik een keer flink in de ankers ging met een remtest, kwam ook m'n achterwiel omhoog. Maar omdat de voorremmen niet gelijk waren afgesteld, zwiepte de kont bij en kwam ik achterstevoren tot stilstand op het wegdek.

Om een lang verhaal kort te maken: hard remmen is leuk maar de wielen moeten wel contact houden met het wegdek. Daarbij komt trouwens dat te hard remmen (slippen) ook geen nut heeft, beter is het om tegen het slippen aan te zitten.

Wellicht dat ik in de toekomst toch nog een keer de grotere trommels neem. Maar daarvoor wacht ik eerst wat meer ervaringen af. Mijn grootste probleem is dat de kleine trommels toch wel onderhoudsgevoelig zijn (vind ik). Na een jaar rijden is de remwerking sterk afgenomen en is grondig schoonmaken en smeren hard nodig. Dat zou met de grotere trommelremmen mogelijk niet hoeven. Als dat het geval is, heb je daar een belangrijk stuk winst.
Verder zijn ze 20% groter wat ook weer remkrachtwinst betekent. Dat kan in de loop van de tijd natuurlijk wel nuttig zijn als de remwerking wel wat minder wordt, dan is 20% extra toch wel erg welkom.

Verder kon Wim zich slecht voorstellen dat mijn fiets zo zwaar is. Dus hij liep naar m'n fiets en pakte de staart beet en wilde hem optillen. Zijn zelfverzekerde blik verschoot nog om naar verbazing nog voor het achterwiel van de grond kwam. 'Dat ding kan toch niet zo......... oh, toch wel' was het ongeveer.
Voor de zekerheid kantelde hij m'n fiets even door één voorwiel van de grond te wippen. Maar toch inderdaad, m'n fiets is daadwerkelijk zo'n zwaar bakbeest.

Hij had een digitale weegschaal bij zich die tot op de 10g nauwkeurig meet. Dat zal een stuk nauwkeuriger zijn. We hebben mijn fiets afzondelijk met de 3 wielen erop gezet. We kwamen daarbij uit op een totaalgewicht wat wel onder mijn gemeten 57 kg lag maar alsnog een stevige vangst: 51 kg als ik me niet vergis.
We hebben ook even een van de Quest van de andere 3 heren gemeten. Die een fors aantal kg lichter uit.

Maar goed, vandaag hebben Wim en ik een remtest gedaan. Wim markeerde een streep met tape op het wegdek. Terwijl hij dat deed, kwam een zwoegende bukker tegen de wind in ploeteren en mopperde iets van 'en dat kan allemaal zomaar'. Misschien moet hij daar in de polder ook maar eens een snellere fiets overwegen.
Maar goed, terug naar de streep. Wim en ik reden een flink eind bij de streep vandaan en gingen vervolgens naast elkaar met gelijke snelheid richting de streep. Zodra onze neuzen de streep passeerden gaf Kees een brul ten teken dat we in de ankers moesten.

Bij de eerste meting was de beginsnelheid ongeveer 31,5 km/h. De remweg hebben we niet gemeten. Wel was duidelijk dat Wim eerder stil stond dan ik maar dat was nog geen meter. Ik schat iets van 50 a 60 cm. Helaas reed Wim weer vooruit waardoor het van meten ook niet meer kwam.
Maar de meting is snel uitgevoerd dus gingen we nog een keer. Deze keer voerden we de snelheid wat meer op. Streefsnelheid was 36 km/h. Die hebben we net niet gehaald geloof ik maar veel mankeerde er niet aan. Misschien dat Wim nog de snelheid van de 2e meting weet.

Deze keer was het verschil in remweg iets groter. Eigenlijk moet ik spreken over stopafstand omdat ook de reactieafstand erbij zit. Nu zal deze niet dramatisch groot zijn omdat we wel nagenoeg wisten wanneer we het stopsein konden verwachten, maar toch, het telt wel een tikkie mee.

MBij deze 2e meting kwam Wim relatief iets eerder tot stilstand dan ik. Dat kan komen door betere remmen, mogelijk iets sneller reageren, de iets hogere beginsnelheid en vast nog wel wat redenen. Maar duidelijk was dat Wim wel eerder stil stond (en alle beetjes kunnen helpen) maar niet met het onwaarschijnlijke verschil wat hij met de meting met Rob had vastgesteld.

Wim stond stil op iets tusssen 8,45 en 8,50 meter. Ik stond stil op 9,40 tot 9,45 meter als ik me niet vergis. Wim heeft het gelukkig opgeschreven. Maar die zal nog even moeten wachten met z'n blog want hij is op dit moment nog onderweg.
Maar het verschil was net geen meter.

Na de meting hebben we elkaar een goede reis terug toegewenst. Bij mij ging dat heel vlot want ik had nu de wind in de rug. Snelheden van 40 tot 45 km/h waren geen probleem.
De terugweg kwam ik uiteindelijk uit op een snelheid van iets meer dan 35 km/h gemiddeld. Totaalgemiddelde van vandaag iets boven de 30 km/h

[edit]
Linkje naar de weblog van Rob

12 opmerkingen:

  1. Ik ben benieuwd naar je ervaringen met deze 'Jagwire' kabels: Keep posting!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ga ik zeker doen. Ik denk dat ik de kabels volgende week maar even ga vervangen.
    Gezien m'n goede ervaringen met versnellingskabels die dienst doen als remkabels, heb ik zeker hoop op een verbetering in remwerking. Blijft nog wel staan dat ik de grootste oorzaak van slechtere remwerking blijf zoeken bij de smering van de bewegende delen van de rem.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi,

    Er zit een "klein" foutje in je blog.
    Het is mijn fiets die beroerd remde en niet de van Kees.
    Kees heeft n.l. grotere trommels :-)
    Ook is er niets aan Kees zijn fiets gedaan maar dus wel aan mijn fiets,

    Gr
    Rob

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb her en der wat Keesjes in Robjes veranderd. Ik denk dat ik het zo goed heb.
    Dank.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik gebruik het remgreepje dat ook op de Sunrider gebruikt wordt vd verdeling vd remkracht. Het zou me niet verbazen (als rek in de kabels zo'n greote rol speelt) als dit ook de 'rek' nog 'ns verdeelt. Ik dus beter terug kan naar 't oude systeem waarbij de ene kabel de andere niet beinvloedt...ipv het soort schommeltje dat de boel gelijktrekt.
    Bij de Sunrider hangen daar uiteindelijk schijf- en geen trommelremmen aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Quemo

    Toevallig heb ik zaterdag jagwire kabels op mijn Strada gemonteerd. Voor mijn gevoel remt het veel beter en voelt het zekerder aan. Ben benieuwd naar jouw ervaring.

    Groet Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Quemo,

    Op het Blog van Rob staat een leuk filmpje van jullie remproef. Goed te zien dat het verschil bij die test ong 50 cm is. Hebben jullie het gewichtsverschil nog gecompenseerd ? Wim was 6 kg zwaarder, maar jouw quest 12 kilo denk ik.

    Groet,

    Paul Dijs

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb het filmpje gezien. Erg leuk.
    We hebben dus 2 metingen gedaan. De eerste meting had een minder groot verschil maar van meten is het niet gekomen. De tweede keer zat er net geen meter verschil in.
    Wat betreft het gewicht, daar ben ik nog niet helemaal uit.
    Er wordt veelal gezegd dat een vrachtwagen niet persé een langere remweg heeft dan een auto (dus gewicht maakt niet uit).
    Maar een groter gewicht betekent wel een grotere kinetische energie. Bij een gelijke remkracht zou het dan wel een langere remweg betekenen.
    Hierbij is de remwegtoename evenredig met de massatoename.
    Maar daar staat wel tegenover dat een groter gewicht ook meer grip betekent en dus minder snel slippen, wat weer gunstig werkt voor de remweg want slippen betekent langere remweg.
    En laat nou ook hier de boel evenredig zijn met elkaar. Het gewicht maakt dus eigenlijk niets uit zolang de remmen maar sterk genoeg zijn. Bij Wim waren ze zeker sterk genoeg gezien hij z'n banden aan het slippen kreeg. Ik kon de boel nog wat strakker afstellen waarmee ik nog weer wat remkracht had gewonnen. Maar goed, teveel heeft ook geen zin meer. Het mooiste is als je je remkracht weet te doseren tot net tegen het slippen aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tja, ik rijd wel eens met een lege strada en ga wel eens naar de Aldi en kom terug met 6 pakken sap en evenveel melk en nog veel meer voedsel voor 4 hongerige kinderen. Ik kan je garanderen: mijn remweg is tijdens die laatste rit veeeel langer. Overigens denk ik dat er meer velomobilisten zijn die dit fenomeen herkennen.

    Groet,

    paul - 35 kilo schoon aan de haak, jaloers ? - Dijs

    BeantwoordenVerwijderen
  10. :) Ik wel in ieder geval. Ik heb al eens met liters drinken rondgereden. 24 halvelitertjes ofzo. En dan die keer dat de fiets met storm had volgemikt met bakstenen. Ook een leuk effect. Ook met sturen trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Aan de remtrommels zitten toch de spaken vast? Hoe kun je dan zo makkelijk een kleine remtrommel vervangen door een grotere?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Spaken zitten niet aan de remtrommels vast maar gewoon door gaatjes gestoken zoals bij de meeste naven. Het is dus gewoon een kwestie van de juiste spaaklengte te hebben bij de grotere naaf (met trommelrem) en velg.

    BeantwoordenVerwijderen