zaterdag 3 april 2010

Ook de linker rem onder handen genomen

Vandaag heb ik ook de linker veerpoot uitgebouwd om zo de rem helemaal onder handen te nemen.
Dit houdt in:

1) Trommel van de as halen
2) Klemringetje van de rem loshalen
3) Boutje bij het remarmpje losdraaien
4) Remblokken van de ankerplaat schuiven
5) Ankerplaat volledig schoonmaken en ontvetten
6) Remblokken ontvetten en licht opschuren en het geheel nog eens goed reinigen
7) Moertjes/boutjes/asjes/remheveltje schoonmaken en ontvetten
8) Remtrommel vanbinnen ontvetten
9) Alle asjes en bewegende delen voorzien van een beetje consistentievet (hopen dat dit een geschikt vet is)
10) Alles weer monteren maar nieuwe klemringetjes monteren

Verder heb ik ook de linker binnenband vervangen door een dikkere binnenband met Joe's Elite Racers Sealant en dat geldt ook voor de binnenband in het achterwiel.

Maar wat betreft de remmen. Ik overweeg om de grotere trommelremmen te monteren. Ik heb een mailtje naar VM.nl gestuurd met de vraag naar de kosten.

4 opmerkingen:

  1. Hoi Wilfred, consistentievet moet zijn consistentvet. Die 100 mm SA drumbrakes zijn uitstekende remmen! Zet er wel Jagwire kabels aan, dan komen ze beter tot hun recht.

    Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Wijnandt,

    Die Jagwire kabels zullen vast geweldig goed werken maar het grootste probleem zit echt in de remmen zelf. Zoveel is me inmiddels wel duidelijk. De remkabels zijn maar een fracite van de weerstand in de meeste gevallen als de remmen niet goed werken. Nog beter hoeven de remmen niet tot hun recht te komen want als de wielen kunnen blokkeren dan heeft meer remwerking totaal geen nut.

    Dat neemt niet weg dat ik wel benieuwd ben naar de grotere trommels, wellicht dat die wat minder storingsgevoelig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wilfred, laat eens weten wat ze kosten, want ik overweeg ook om grotere remtrommels aan te schaffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Laat het je wel weten.
    Maar in wezen is er weinig mis met de remwerking van de kleine trommels. Goed, in heuvelachtig gebied is het minder gunstig maar verder.....
    Het probleem zit hem met name in de wrijving die ontstaat in alle onderdelen in de rem en dan heb ik het niet over de wrijving tussen trommel en remblokken.

    BeantwoordenVerwijderen