donderdag 15 januari 2009

Weinig fietsen, veel puzzelen

Vandaag heb ik weinig gefietst. Het is vandaag 'pappadag' dus ben ik thuis. Veel van fietsen komt dan niet. Ik heb vandaag welgeteld één kilometer gefietst, even snel op en neer naar de visboer.

Verder ben ik vandaag ijverig bezig geweest met puzzelen aan het schema. Deze keer heb ik alle schema's samengevoegd tot één groot schema.
Of het nou ligt aan Crocodile Physics, of dat ik een fout heb gemaakt, dat weet ik niet maar één onderdeel van het schema doet wat vreemd. Op de één of andere manier heb ik in het remlichtgedeelte een spanning staan waarvan ik niet weet waar die vandaan komt. Het meest bizarre is nog wel dat het een draad is die tussen een open schakelaar en een diode zit waarbij de diode aan de kathode wel spanning heeft maar wonderbaarlijk genoeg ook aan de anodekant. Tussen de anode en de eerder genoemde schakelaar zit verder níets. Geen enkel 'zijspoor' naar een ander stukje schema. Ik denk dus echt dat de fout zit in het programma.

Wel heb ik mezelf op een andere fout betrapt. In het hele proces is ergens een telfoutje/denkfoutje ontstaan in het aantal te gebruiken aders van een 8-aderige kabel. Tussen het dashboardkastje en het kastje met de knoppen, dacht ik 8 aders nodig te hebben, zeer mooi gezien het aantal aders van 8 wat ik tot m'n beschikking heb. Maar toen ik het hele schema in elkaar had zitten, bleek dat ik er 9 nodig had. Dus ben ik weer wat aan het wijzigen geweest. 1 Weerstand en 1 LM317 hebben een ander plekkie gekregen om een ader uit te sparen en zo toch op 9 uit te komen.



Verder heb ik vandaag het zwikkie spul van Conrad ontvangen. Blijkbaar heb ik één witte schakelaar besteld per ongeluk. Dat gaat toch een zwarte worden want wit vind ik niet zo mooi tussen al die zwarte knoppies.

Ook ben ik maar eens aan het tellen gegaan hoeveel stekkers en chassisdelen ik nodig heb. Dat wordt ook fors. Alleen al van de 8-polige variant heb ik er 12 van elk nodig. Verder heb ik ook nog een zwikkie 3-polige stekkers nodig.

Dat zal bij elkaar ook niet goedkoop worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten