maandag 12 januari 2009

Schema's

Ik hoop dat de boel nu klopt maar na uren denken, puzzelen en tekenen ben ik uitgekomen op de verschillende schema's voor de elektronica in de fiets. Er ontbreken nog wel een paar kleine dingen zoals een fietscomputerverlichting maar de hoofdmoot aan verlichting zit erin.

Onderstaande schema's zijn voorzien met onderdelenlijstjes. Of die nog kloppen, weet ik zo niet, die heb ik niet helemaal bijgehouden.
Verder is het handig om te weten dat alle getekende weerstanden (op de clignoteur en de 4 weerstanden bij de richtingaanwijzer Luxeons na) gekoppeld zijn aan een LM317. Die laatste kan ik niet tekenen met het programma dus heb ik het beperkt gehouden.
Verder zijn er 2 weerstanden in serie getekend bij het dashboardkastje voor de markeringslichten in de neus. Die 2 samen hebben één LM317.

Verder heb ik 3x een MOSFET opgenomen in het bovenste schema. Die komen wellicht toch nog te vervallen. Mijn kennis is niet genoeg voor die dingen en in de simulatie loop ik telkens tegen problemen aan. Ik wil ze gebruiken als ompoolbeveiliging maar het probleem ontstaat zodra ik bijvoorbeeld de acculader verkeerd eraan prik.

Volgens mij kan ik maar beter gewoon verd*md goed opletten hoe ik de boel aansluit en verder die MOSFETs achterwege laten.
Hieronder staan wat schema's. Ga ze aub niet proberen na te maken zoals ze getekend staan. Dat gaat vermoedelijk flink wat gefrituurde LEDs opleveren. Het gebruikte programma kan helaas geen LM317's tekenen. Die staan niet in de schema's maar zitten wel in de schema's in m'n hoofd verwerkt.

Schema voor de accu-indicatoren en de wisselschakelaar voor de 2 accu's


Richtingaanwijzers en alarmlicht


Voorverlichting [edit]dit is een gewijzigd schema[/edit]


Achterlicht

Geen opmerkingen:

Een reactie posten