zondag 11 januari 2009

De knutselaar slaat weer aan het knutselen

Deze keer sla ik niet aan het knutselen voor m'n Versatile. Die is voorzien van alles wat ik er graag in wil hebben. Het is voor m'n nieuwe fiets die dezelfde elektronica gaat krijgen. Goed, wel kleine wijzigingen maar veel naam mag het niet hebben.

- 4 LEDs voor richtingaanwijzers in plaats van 6

- Extra schakelaar op het dashboard voor alarmlicht

- Markeringslichten in de neus zullen nu 1W witte Luxeons worden in plaats van 5mm LEDs. Deze worden dimbaar. Enig verschil is nu dat niet de hoofdverlichting dimbaar is maar juist de markeringslichten. De functie is dus verplaatst. De reden hiervoor is simpel. De hoofdverlichting zal een InoLED Extreme worden. Die heeft alle elektronica al aan boord en is niet meer dimbaar van buitenaf.

- LEDjes op het dashboard om aan te geven wat in/uitgeschakeld is.

- Achterlicht krijgt 4 Luxeons in plaats van 2. Reden is dat ik de verlichting binnen de stroomlijn wil houden. Bij de Versatile zitten er 2 onder een hoek van 45 graden met de fiets waardoor ze zowel naar achteren als opzij schijnen. Bij de Quest zullen er 2 naar achteren wijzen en 2 naar opzij.

- Wel een wezenlijk verschil is dat ik voor de richtingaanwijzerLuxeons voor de gein eens geen LM317's ga gebruiken maar step-down-LED-drivers van de Conrad. Ik had dit eerst niet in de planning want dit is een véél duurdere oplossing dan met een paar LM317's die ook uitstekend hun werk doen. Maar ik zit met het aantal aders in een draad wat hier de beperkende factor is. Ik zou nog meer draden nodig hebben als ik met de LM317 zou willen werken en ook zo energiezuinig mogelijk met de LM317's zou willen omspringen.

Wat betreft de waardes van 'dimbaarheid' van 'koplamp' en achterlicht met dim, rem, mist en normaalfunctie, die zijn praktisch gelijk.

Een bestellijstje van 143 onderdelen met een bedrag van 233,73 euro is het resultaat.
Daar komen nog wat kosten bij voor:
- Behuizingen
- Misschien 3 schakelaars
- Metertje of wat bedrading

Dat is wel even slikken. Bestel alleen een gemonteerd setje richtingaanwijzers bij Velomobiel.nl en je bent 'maar' 150 euro kwijt. Ik ga daar wel een fors eind overheen. Maar daar hebben de LED-drivers een flink aandeel in met 70 euro. Deze LED-Drivers zijn als het goed is energiezuiniger dan de (overigens goed functionerende) manier van Velomobiel.nl
Verder heb ik met het eerder genoemde bedrag wel extra:

- Achterlicht met niet 2 maar 4 functies

- Markeringslicht met niet één maar 3 functies (markeringslicht, wat meer licht en seinlicht)

- 2 Accu-indicatoren

- 3W Richtingaanwijzers i.p.v. 1W

Nu de bestelling afwachten. En dan maar eens zien of ik al een start kan gaan maken met de bouw. Ik moet nog wel een dashboardkastje ophalen zodat ik deze kan bewerken en om te zien hoeveel ruimte ik erin heb. Lang niet alles zal erin gaan wat ik erin wil hebben. Ik zal dus met een extra doos voor de elektronica moeten werken. Waar ik deze ga plaatsen weet ik nog niet. Vermoedelijk ergens op of voor de linker wielkast.

Ook weet ik nog niet hoe ik het aan ga pakken met de accu-indicatoren. Tja, het soldeerwerk weet ik wel maar de plaatsing ervan nog niet. Ik zit ook hier nog wat met de ruimte te klooien. Ik zie wel. Het zal vast goed komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten