donderdag 24 september 2009

Fietsers van rechts en adrenaline

Hebben ze nou voorrang of niet? Goed, bij kruisingen waar de voorrang met tekens geregeld is, daar hoeft een fietser van rechts natuurlijk geen voorrang te hebben. Ook een fietser van rechts die uit een uitrit of een weg met uitritconstructie komt of van een onverharde weg, heeft geen voorrang.

Vanmorgen een buschauffeur die van links kwam op een gelijkwaardige kruising binnen een 30-km-zone (er staan dus géén verkeersborden en/of tekens die de voorrang regelen). Hij had niet veel trek om mij voorrang te verlenen. Dat gebeurt bij heel wat meer bussen die overigens ook vrij vaak de maximum snelheid van 30 ruimschoots overtreden. Maar vanmorgen heb ik toch even wat meer doorgedrukt. Beiden kwamen we tot stilstand. De bus inmiddels wel met de neus aan de overkant van de kruising, maar goed, ik ben er voorlangs gegaan. Eenmaal 20 meter verderop moest meneer nog even z'n ongenoegen uiten met de claxon.

Adrenaline in m'n bast begon aardig te werken. Ik kon stevig doorrijden terwijl ik 's morgens echt minder goed vooruit te krijgen ben. Van de IJsselbrug af kwam een brommer mij inhalen. Hij had pech bij de verkeerslichten waardoor ik dichterbij kon komen. Ik ben vervolgens aangehaakt om met snelheden variërend van 42 tot 47 km/h naar Wezep te rijden.

Bij de rotonde in Wezep remde hij flink af voor een auto die de rotonde verliet. Jammer, m'n snelheid kwijt. Na de rotonde had ik niet genoeg puf om net zo snel als hij op te trekken en ben ik met 38 km/h verder gereden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten