woensdag 22 juli 2009

Retourtje Zwolle-Apeldoorn en knipperperikelen

Vandaag heb ik een retourtje Zwolle-Apeldoorn gereden om aan m'n kilometers te komen.
De route heb ik laten lopen langs het Apeldoorns kanaal. Op de heenweg heb ik zowel de ene kant als de andere kant van het kanaal gebruikt. Maar toen ik van de oostelijke naar de westelijke kant van het kanaal ging, had ik daar vrij vlot spijt van. Het fietspad is daar smaller en bochtiger. Niet echt geschikt als je lekker door wil rijden met een velomobiel. Dus ben ik vrij vlot weer naar de andere kant.

Onderweg heb ik twee maal te maken gehad met oudere heren achter het stuur die voorrang verlenen toch wat anders leken te interpreteren dan de wet ze heeft bedoeld.
Eerst bij Hattem. Daar kwam een man bij de rotonde uit Hattem maar vond het niet nodig mij voorrang te verlenen terwijl hij toch echt haaietanden voor z'n neus had.
Een eind verderop, langs het Apeldoorns kanaal kwam van links een auto met stopstreep voor z'n neus. Van rechts kwamen twee fietsers die in mijn richting wilden. De auto liet de afslaande fietsers voorgaan en trok vervolgens doodleuk op zonder naar rechts te kijken, waar ik dus aan kwam.
Verder niet echt vreemde situaties gehad in het verkeer.

De heenrit had ik wat wind tegen. De rijsnelheid lag zo'n beetje tussen de 32 en 35 km/h. Het gemiddelde lag echter een stuk lager omdat ik onderweg gestopt ben. De richtingaanwijzers deden weer vreemd. De zoemer maakte geen geluid en de lampen van links en rechts gingen tegelijkertijd aan met het knipperen. Als ik de richtingaanwijzers niet ingeschakeld had, bleven de voorste richtingaanwijzers (links en rechts) ook nog lichtelijk branden. Bij inschakelen van bijvoorbeeld het mistachterlicht gingen in ieder geval de voorste richtingaanwijzers ook feller branden. Kortom: raar allemaal.
Ik ben gestopt en heb de linker doos nog maar eens open getrokken met het doel om de bedrading van het alarmlicht door te knippen zodat ik alleen de richtingaanwijzers over had. Maar toen ik erachter kwam dat het vermoedelijk toch niet daar aan lag (mede omdat de achterste richtingaanwijzerlampjes niet bleven branden), heb ik het doosje dicht geschroefd en heb ik de fiets op z'n kant gerold. Er moest wat anders aan de hand zijn. Alle stekkers van de neusdoos heb ik aangedrukt maar dat hielp niet. Toen bedacht ik me dat ik ook nog de centraaldoos voor op de linker wielkast heb zitten. Daar zitten 6 stekkers in die ik ook maar heb aangedrukt. Sinds die actie heb ik de hele rit (60 kilometer ofzo) geen problemen meer gehad.

De terugweg is vrij vlot gegaan. Met een gemiddelde van 36 km/h ben ik langs het kanaal gereden tussen Apeldoorn en Hattem. Dat is dus een mooi gemiddelde op een wat langere afstand.

Totaalgemiddelde van de terugweg, inclusief wandelen in Apeldoorn en stadsverkeer in Apeldoorn en Zwolle ben ik uitgekomen op 30 km/h volgens m'n GPS die ook stil staan meerekent. Het is dus echt het echte totaalgemiddelde van start tot finish. Ook niet gek.

Nog even wat getalletjes (minder dan normaal):
Gereden afstand: 84,86 kilometer
Tijd gereden (en gelopen) 2:53:27
Gemiddelde kadans: 84
Totaalstand Quemo: 3395 kilometer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten