vrijdag 10 juli 2009

Lek en alarm

Het is vakantie en dus heb ik tijd genoeg om wat achterstallige klusjes uit te voeren.

Bij het motoralarm van m'n fiets heb ik een extra handzender besteld. De originele handzenders hebben een feedbackfunctie. Dat houdt in dat het alarm begint te piepen en trillen op het moment dat het alarm van m'n fiets af gaat. Alleen zijn deze handzenders wat groter van formaat en zijn ook sneller leeg (werken op één AAA batterij). De bijbestelde handzender werkt op een grote knoopcelbatterij en heeft geen feedbackfunctie. Dat scheelt dus heel wat energie. Daarbij is hij ook nog eens een stuk kleiner en lichter.

Mijn vermoeden was op een gegeven moment dat ik een draad niet aangesloten had die nodig was om de extra handzender te koppelen met het alarm. Dus wilde ik daar vandaag mee aan de slag.

Toen ik in de garage kwam, zag ik dat m'n rechter voorband plat stond. Dat was een band die ik al eens geplakt had en onlangs van Super Sealant had voorzien.
Eerst heb ik de band opgepompt. Maar direct vloog de lucht via het ventielgat in de velg naar buiten. Kortom: een groot gat.

De band heb ik daarom verwijderd. Het lek liet zich gemakkelijk vinden. Het is een snee in de lengterichting. De snee heeft een lengte van zo'n 3 tot 4 cm. Die zie je dus echt niet over het hoofd.
De oorzaak is me niet geheel duidelijk. Misschien dat ik de band niet goed gelegd heb. Het ging nogal prolematisch. Ik heb er heel wat pogingen over gedaan inclusief hard oppompen en afwasmiddel toepassen. Pas bij de 7e keer ofzo kreeg ik hem mooi om de velg. Maar mogelijk heeft de binnenband geplooid gezeten. Maar ook een mogelijkheid is dat de velglinten hier de oorzaak zijn. Ik heb velglinten van Schwalbe gemonteerd. Alleen is de breedte misschien wat teveel met 22 millimeter. De velg is geloof ik 19 millimeter.

Hoe dan ook: een binnenband die afgeschreven is. Ik zie wel of ik meer van dat soort ellende krijg. Zo ja, dan denk ik toch dat het de velglinten zijn die mogelijk wat te breed zijn. Wel vreemd want met de Versatile heb ik geen problemen gehad.

Maar terug naar het alarm. Ik heb de alarmdoos verwijderd (lang leve de toepassing van de stekkers want dit was alleen lostrekken en de doos kon uit m'n fiets).
In huis ben ik aan het prutsen gegaan om de extra handzender aan de praat te krijgen. Maar na veel pogingen met de 3 losse draden die ik nog over had (en die niet nodig waren want die zijn voor de bobine en de functie van automatisch starten.... dat heb je met een ligfiets zonder motor niet nodig), kreeg ik het niet voor elkaar. Ik heb daarom gebeld met de leverancier. Een mogelijk probleem was het kristalletje op het printplaatje van de handzender. Na openschroeven vna de boel, bleek inderdaad het kristal een andere frequentie te zijn dan die van de originele handzenders.
Verder was er geen extra draad nodig maar zit er een speciale knop verborgen op het alarm waarmee ik extra handzenders kan toevoegen..... als die tenminste op dezelfde frequentie werken.

Dit was een hele dag klussen zonder echt veel rendement helaas.
De handzender heb ik opgestuurd en de verborgen knop maar ik wat beter toegankelijk.
Het lek reken ik trouwens niet mee in de statistieken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten