donderdag 14 april 2011

Wat ze zeggen bij verkeerslichten

Het zal niet de eerste keer zijn dat ik bij verkeerslichten wordt aangesproken over m'n fiets. Vandaag was weer zo'n moment.

Stilstaande bij verkeerslichten komt een man naast me staan. Ik had hem even daarvoor met fors snelheidsverschil ingehaald terwijl hij ook niet de langzaamste fietser is. Snel ook niet maar gewoon lekker sportief vlot zeg maar.
Hij buigt zich in mijn richting en vraagt me of er ook een aanjager in zit. Ik wijs naar mezelf en zeg 'jazeker, ikke'. Maar dat bedoelde hij uiteraard niet en gaf in wat woorden aan dat er iets mechanisch/technisch/elektronisch o.i.d. in zou kunnen zitten. Ik gaf aan (kijkend naar zijn fiets) dat er niet meer in zit dan op zijn fiets, ook bij hem verondersteld dat hij geen elektrische ondersteuning heeft want dat kan je tegenwoordig nog maar verdraaid slecht zien. Maar nee, hij had geen ondersteuning zei hij. Hij dacht dat er iets van een vliegwiel in m'n fiets zou zitten. Ik heb dus aangegeven dat ik deze 40 kg zelf op gang moest brengen. Het licht ging op groen en ik spoot er vandoor.

Bij de volgende verkeerslichten had ik pech; rood licht. De man komt weer naast me staan dus kon ons gesprek verder gaan. Mijn fiets ging wel mooi snel. Dus toch zoveel voordeel met zo'n velomobiel!. Ja inderdaad, alleen optrekken gaat dus langzamer en heuvelop is het helemaal duidelijk minder. Maar hij had wel door 'maar als hij eenmaal op gang is', ja, inderdaad, dan wil hij wel blijven gaan. Ik groet nog even met m'n hand en spuit weg omdat het licht op groen gesprongen was.

3 opmerkingen:

  1. Deze man was duidelijk positief en zat niet te zeuren over zichtbaarheid en gevaar op de weg , misschien is er wel een nieuwe velomobielrijder geboren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad, geen onvertogen woord of negatief ondertoontje gehoord, alleen positief geluid. Die zijn er gelukkig ook meer dan zat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat zijn inderdaad leuke reacties. Zo gister bij de stadsbrug in Kampen de vragen "How do you call that"? en "can i take a picture"?...... uiteraard.

    groet

    BeantwoordenVerwijderen