donderdag 21 april 2011

GPS gegevens in een filmbestand plaatsen

Er is mij nu 2x gevraagd hoe ik de snelheid en track in mijn videobestanden heb gekregen. Er is fraaie betaalde software voor zoals Dashware. Daar betaal je 50 dollar voor. Maar er is ook een gratis mogelijkheid. Na lang zoeken kwam ik uit op een simpel programma dat gebruík maakt van CSV-bestanden maar ik heb het niet voor elkaar gekregen om de juiste CSV-bestanden aan te maken en dus kan dat programma mijn bestanden niet uitlezen: Race Video & GPS Data Merger. Een standaard CSV-bestand zal vast om te zetten zijn naar een geschikt CSV-bestand maar hoe, dat weet ik (nog) niet.

Maar er is nog een gratis mogelijkheid. RaceChrono is gratis maar de maker stelt een donatie wel op prijs. Dit programma is bedoeld voor races (rondjes rijden) maar is ook te gebruiken voor gewone tracks (wat in wezen één rondje is). Eenmaal een track opgenomen kan die geëxporteerd worden naar een CSV-bestand met bepaalde opmaak. Dat bestand kan vervolgens ingelezen worden met RaceChrono2Avi. Daarmee worden de gegevens omgezet in een video. Dit stukje video bevat alléén het 'dashboard' met GPS-gegevens. Dat dashboard valt trouwens naar eigen wensen aan te passen:
Het gele hoekje links bovenin valt qua formaat aan te passen. De verschillende meters e.d. kan je erin plaatsen (of niet uiteraard). Ook valt er te knutselen met kleuren, achtergronden.

Eenmaal de video van het dashboard gemaakt, kan deze met bijvoorbeeld Adobe Premiere samengevoegd worden met de opgenomen video met de camera. Een lastig puntje is dan wel het synchroon laten lopen van GPS-video met de gewone video maar dat is een kwestie van de 2 filmbestanden wat verschuiven ten opzichte van elkaar.

Op zich werkt die Race Video & GPS Data Merger wat simpeler omdat je daar alleen het CSV-bestand en het videobestand hoeft in te voegen (en wel synchroon laten lopen); het is dus wat minder handelingen maaaarrrrr dan moet je dus wel de juiste opmaak van het CSV-bestand hebben.

2 opmerkingen: