vrijdag 29 april 2011

Altijd leuk

Typische situatie weer vanmorgen.

Ik reed vanaf de Oude IJsselbrug omlaag, langs het wokrestaurant verder richting Wezep. Vlak na het wokrestaurant staan nog een paar huizen aan de rechterkant.
Omdat het fietspad weer normaal begaanbaar is en op de rijbaan weer 80 is ingesteld, rijd ik gewoon op het fietspad. Maarja, dan moet er natuurlijk geen busje met aanhangwagen stil gaan staan op het fietspad. Vlak daarvoor was hij ook al aan het klungelen op het fietspad maar was er weer af gegaan om vervolgens het nog bonter te maken door dus echt gewoon compleet op het fietspad te gaan staan.
Maar geen nood want de parkeerstroken naast hem waren vrij en vermoedelijk kon ik nog net voor hem het fietspad weer opzoeken. En inderdaad dat kon...... totdat hij ineens optrok en ik toch maar besloot mij niet voor het busje te werpen en dan toch maar de rijbaan te kiezen.

Op de rijbaan heb ik ondanks m'n conditie getracht de snelheid wat op te voeren, die uitkwam op 45 km/h. Een metertje of 200 verder komt een motorrijder mij luid toeterend voorbij rijden.

Mag ik dan nergens rijden?

Sterker nog.... ik mag op beide plekken rijden maar zijn beide andere partijen in de fout gegaan maar uiteindelijk ben ik het dus die zogenaamd dingen doet die niet mogen?

8 opmerkingen:

  1. Gelukkig, het ligt dus niet aan mij. Werd van de week uitgetoeterd door een motor-rijder die achter een auto moest blijven die achter mij moest blijven op een smal weggetje langs 't Gein. De automobilist was geduldiger en verdraagzamer!

    Nu ja, het zal het weer wel zijn.

    Groetjes, en veel sterkte in het verkeer!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat weinig gemotoriseerde bestuurders vermoeden, laat staan weten, dat velomobilisten ook op de hoofdrijbaan mogen fietsen. Bij de meer primitief ingestelde bestuurders lokt deze situatie vervolgens een primaire reactie uit.

    Zo reed ik onlangs met de Quest Nieuw-Heeten uit over de Zwarteweg (60km) waarlangs een gammel fietspad ligt. Een jonge gast, hardrijdend in een oud Opel Corsaatje, haalt me toeterend in en maakt een wegwerp-handgebaar, om vervolgens bijna driftend de rotonde driekwart te nemen. Ik krijg zo dus niet de kans om zo iemand uit te leggen dat niet ik maar hij fout zit. Best frustrerend soms, maar hier valt weinig tegen te doen lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik reed gister langs Zwolle. Moest zowaar even aan je verhalen denken: hier lees je dat van mij. http://liggendlui.blogspot.com/

    Klaas

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste collega Velonauten, zelfs binnen de bebouwde kom, in Zwaag en Hoorn waar de fietspaden echt te krap zijn voor onze velomobielen zijn er van deze primitieve reacties, het mooiste is dat ik vervolgens bij de(altijd op rood staande verkeerslichten) weer achter, of LI./RE. kan passeren om de kruising over te steken.
    Het ging vorige week zelfs zover, dat een mij tegemoedkomende naderende automobilist die voor hem gezien linksaf moest, mij zowat moedwillig overreed, nadat hij door had dat ik niet van plan was om te remmen stak hij woedend claxonnerend zijn middelvinger omhoog.
    Gelukkig heeft hij reclame op zijn busje (de stakker) en heb ik hem (of zijn baas) alle goeds toegewenst met een uittrekseltje van Artikel 5 van het RVV. §22
    Gr.Willem
    Maar houdt moed.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vermelde taferelen komen helaas niet alleen bij velomobielen voor. Ik heb het de laatste tijd zowel op de m5 als op de bukfiets mee gemaakt dat ik bijna de berm in geforceerd werd door auto of motor.
    Je zou bijna denken dat de (lig)fietser een paria wordt in het verkeer!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou nu dan ook maar een leuk verhaal. Eergisteren in Julianadorp in de bebouwde kom reed ik achter een motorrijder die vrij snel even stopte in een parkeerhaven, mij voorbij liet gaan en me daarna op enige afstand volgde. Ik denk dat ie wilde weten hoe hard ik kon. Ik reed zo ongeveer 50 want ik een had wind tegen en toen ik uiteindelijk weer op het fietspad schoot gaf ie me een grote thumbs up.

    Dat vond ik toch wel leuk.

    René

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Rene: je reed zo ongeveer 50 want je had wind tegen? Hoe hard rijd je normaal dan? Of had je wind méé?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. 'k Heb 3 dagen in Duitsland gefietst, 600km met de Pioneer. Fietspaden vaak slecht/kort/om/lastig, gedrag in het verkeer uitermate hoffelijk.

    Er waren ook heel mooie stukken radweg bij hoor.

    BeantwoordenVerwijderen