zondag 18 oktober 2009

Richtingaanwijzerperikelen, vreemde zaken

Waar moet ik zoeken voor de problemen met de richtingaanwijzers? In een reactie op mijn vorige bericht staat vocht genoemd als mogelijke oorzaak van m'n probleem. Zou best kunnen. Alleen moet het dan om condensvocht gaan. Condens zelf is niet geleidend. Dus moet er dan ook nog genoeg vuiligheid in de vorm van zouten aan te pas komen om voldoende geleiding te krijgen zodat alle 4 knipperlichten tegelijk op volle sterkte oplichten. Hoewel ik het niet uitsluit, denk ik niet dat vocht mijn probleem is.

Ik zet even een paar dingen op een rij. Het probleem lijkt zich voor te doen in stekkerverbindingen. Zojuist heb ik nog wat geprutst aan 4 stekkers waarvan 1 afgelopen zomer de oorzaak leek te zijn. Toen was het droog weer en kan ik vocht dus eigenlijk uitsluiten als oorzaak destijds. En omdat ik toen niets gewijzigd heb en 'op goed geluk' verder ben gereden zonder zeker te zijn van de oorzaak, denk ik dat hetzelfde probleem ook nu nog speelt.

Bij het prutsen aan de stekkers kon ik een deel van het probleem reproduceren door een bepaalde stekker los te trekken. Daarbij gingen beide voorknippers oplichten op de maat van de clignoteur. Deze stekker is een voedingsstekker. Deze stekker is 3 aderig en heeft de volgende 3 functies: 1) constante voeding vanaf de accu 2) geschakelde voeding vanaf de accu met het contactslot en 3) massa.

Als ik de voedingsstekker naar de staart eruit trek, dan blijft achter normaal knipperen. Dat is qua voeding niet vreemd omdat de 'knippervoeding' via twee aders van het andere soort stekker (met 8 polen voor voeding van remlicht, achterlicht, mistlicht en richtingaanwijzers). Maar het is dus apart dat achter blijft werken want de massa is weg (tenzij ik anders gesoldeerd heb dan in m'n schema staat, maar dat heb ik volgens mij niet gedaan). Er lopen bij lostrekken van de ene stekker nog maar 4 draden naar de staart:
1) linker knippervoeding
2) rechter knippervoeding
3) achterlichtvoeding1
4) achterlichtvoeding2

En méér niet bij mijn weten. Op de één of andere manier gaat er dus tòch een stroom lopen terwijl er niet eens een massa is.

De voorrichtingaanwijzers gaan bij lostrekken van die voedingsstekker (met ook massa) naar het achterlicht wel vreemd doen. Beiden lichten tegelijk op met normale helderheid maar zodra ze uit horen te gaan, krijgen ze toch nog een beetje voeding en blijven ze dus oplichten.

Ik krijg sterk de indruk dat het een massaprobleem is maar waar, weet ik niet.

Hoe kan het dat m'n achterlicht en richtingaanwijzers achter blijven werken als er geen massa is?
Hoe kan het dat het ontbreken van massa naar de staart, er een probleem ontstaat bij de richtingaanwijzers in de neus terwijl die wel gewoon massa hebben?

[edit]

Goed, ik denk wat verder te zijn en misbruik m'n weblog even om m'n gedachten op papier te zetten.
Eerst dacht ik dat het niet mogelijk was dat de massa via de ongebruikte richtingaanwijzer kan gaan omdat het een Luxeon is, en dat is gewoon een lichtgevende diode. De diode laat maar in één richting stroom door en kan zodoende dus niet als massa gaan fungeren omdat stroom niet in die richting wil. Maar ik heb de Luxeons van de richtingaanwijzers niet rechtstreeks in de stroomkring opgenomen met een LM317 maar met behulp van een efficiënt geval. Hoe die elektronica er vanbinnen uit ziet, weet ik niet maar ik meen dat die elektronica niet kieskeurig is qua + en - en kan dus mogelijk wel stroom doorlaten in de omgekeerde richting waarbij de massa daar dus langs kan plaatsvinden.
Dan nog kan ik het niet goed volgen want die draad zal toch ergens uit moeten komen en dat is op twéé plekken: bij de alarmlichtschakelaar en bij de richtingaanwijzerschakelaar. En als het alarmlicht niet aan staat, komt de draad daar dus op niets uit en datzelfde geldt voor de richtingaanwijzerschakelaar.
Maar in de neus van de fiets zit natuurlijk óók een Luxeon die dezelfde voedingsdraad heeft (die dus speelt voor massa). Die Luxeon heeft echter wèl een massadraad.

Dit verklaart nog altijd niet waarom soms alle 4 knipperlichten aangaan als het euvel optreedt maar bovenstaand verhaal zou mogelijk wel een zetje in de juiste richting kunnen zijn bij het vinden van de oorzaak.

Ik denk dat het verstandig is dat ik de richtingaanwijzers allemaal een diode ga geven zodat:
1) de massa zeker niet via een voedingsdraad kan plaatsvinden
2) ik daarmee mogelijk gemakkelijker de oorzaak kan vinden omdat dan éérder bepaale lichtgen niet zullen oplichten waaruit bepaalde conclusies getrokken kunnen worden.

5 opmerkingen:

  1. Capacitief, was mijn eerste gedachte, en wel in de stekerverbinding (de contacten raken elkaar - net - niet) welke bij eerdere problemen schijnbaar zonder enige reden weer normaal ging werken. Dan toch nog een vochtprobleem, jouw vocht ;).

    Als je diodes gaat plaatsen verlies je weer 0,6 Volt voor de verlichting. Wat me tot het volgende brengt: werkten de achterste knipperlichten niet iets zwakker? (de diodeovergang van de Luxeon...). Dus toch een massaprobleem (aardings-).

    Het zijn allemaal gedachtensprongen., maar misschien heb je er wat aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ergens een slecht contact lijkt in eerste instantie inderdaad het probleem te zijn. En of het nou om een soldeerverbinding gaat of om een stekkerverbinding, ik weet het niet. Maar dat ga ik zeker proberen uit te vinden. Vocht sluit ik nog steeds niet uit maar ik blijf in eerste instantie gokken op een massaprobleem.

    Die diodes vreten inderdaad wat spanning weg en dat is best jammer. Maar ik denk dat de combinatie van de efficiënte stroomregeling die ik heb gekocht in combinatie met een diode toch energiezuiniger is dan een LM317. Bovendien staan richtingaanwijzers niet constant aan dus zo bruut veel gaat het vermoedelijk niet uitmaken. Hoe dan ook zal in eerste instantie de uitwerking van de diodes op het schema me hopelijk verder helpen met het lokaliseren van de exacte positie van het probleem.

    Wat betreft die gedachtensprongen: ze zijn absoluut welkom. Wie weet heb ik er wat aan, wie weet niet. Punt is wel dat ik op dit moment in meerdere richtingen zit te zoeken in plaats van dat ik eigenlijk wel precies weet waar het aan ligt. Zolang ik nog onzeker ben van de oorzaak, is alle input welkom ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vraag bij Fakkert even naar zware Shottky diodes, die hebben wat minder spanningsval.
    Je zal er verbaasd over zijn waar overal nog weer stroom langs kan lekken. Zelfs LED's zouden in sper nog wat door kunnen laten.
    Capacitief is niet aan de orde lijkt me, dan praat je namelijk over wisselspanningen.
    Met een geschakelde voeding kan je ook heel mooi een stroombron maken:
    Tussen kathode-led en massa zet je een weerstandje van bijv. 0.1 ohm, de spanning die je hierover meet versterk je met een opamp (bijv LM324A) naar de referentiespanning van de regelaar. Zelf gebruik ik als regelaar een LM2576ADJ van national, werkt al een jaar probleemloos.
    Hans Fix

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hans zei: 'Capacitief is niet aan de orde lijkt me, dan praat je namelijk over wisselspanningen'.
    Ja, dat is goed opgemerkt!
    Maar als de 'condensator' 'vol loopt' met (gelijk-)spanning, blokkeert deze alles, dus de spanning van dezelfde polariteit (behalve wisselspanning/stroom, plus en min, en die hebben we hier niet).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Capacitatief of niet.... gaan we wel ontdekken. Eerdaags ga ik in ieder geval 4 Schottky diodes in m'n fiets plaatsen zodat de elektriciteit geen (of in ieder geval minder) mogelijkheid meer heeft om een eigen route voor massa te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen