Vanmorgen ben ik naar Dronten gereden om wat dingen te laten doen aan m'n fiets.
De gebroken spaak is vervangen. Nu kan ik zelf ook wel een spaak vervangen maar omdat het bij de Quest toch heel wat lastiger is omdat het wiel niet even van de as gehaald kan worden door simpelweg de asbout los te draaien. Dat is heerlijk simpel knutselen aan het wiel. Maar bij de Quest moet je heel wat werk verrichten om het wiel eruit te krijgen.
Maar wat blijkt: de gebroken spaak kon gewoon geplaatst worden zonder het wiel te demonteren. Mooi om te weten voor een eventueel volgende keer (die vast gaat komen). Dit heeft me énorm veel werk gescheeld want ik had het hele wiel gedemonteerd. Bij een volgende spaakbreuk weet ik dus hoe te handelen. De spaak heb ik trouwens wel laten voorzien van 2 vulringetjes achter de kop.
Ik had het in de planning een nieuw stel spaken mee te nemen omdat ik meende dat de Quest andere spaken heeft dan de Versatile. Van de Versatile heb ik namelijk nog wat reservespaken liggen. Maar beide fietsen hebben dezelfde naaf, dezelfde velg en ook dezelfde spaken. Een nieuwe setje spaken meenemen was dus niet nodig. Wel heb ik een nieuwe remschakelaar gekocht voor reserve.
Verder heb ik de achtervering aan laten passen. Blijkbaar kan je de vering verder omlaag schroeven. Dat wist ik dus niet. Weer wat geleerd. Maar de lengte is niet versteld. Wel hebben ze de achterveer wat zwaarder gemaakt. Ik heb een korter blauw deel en meer van het stuggere rood. Ik ben benieuwd hoe dat gaat bevallen.
Dat vind ik een opmerkelijke verrichting 'n spaak vervangen zonder het wiel eruit te halen bij je Quest.
BeantwoordenVerwijderenBij m'n faw kon ik weliswaar 't wiel gemakkelijk afnemen maar omdat de spaken kruis over drie gespaakt zijn moest ik toch behoorlijk wringen en buigen om de (2) spaken bij 't laatste kruis te vlechten.
Heeft de naaf soms ovale gaten zodat je de koppen er in kunt trekken? Mijn enkelzijdige SA-trommelnaven i.e.g. niet!
Het is een standaard SA-trommelnaaf zoals ik ook op de Versatile en op de Alleweder had.
BeantwoordenVerwijderenIk had ook niet verwacht dat het zonder demonteren kon gebeuren. Wel moet ik erbij zeggen dat het dus mazzel is dat het de spaak betreft die aan de 'binnenste' flens zit en van de buitenkant naar de binnenkant van de naaf gestoken moet worden.
De spaak wordt eerst in de tunnel gedrukt waar ook de middelste stuurstang in loopt. Vervolgens wordt hij in de flens gestoken. Dan is het wel de spaak wat rond buigen omdat hij niet zondermeer rechtdoor gestoken kan worden want dan komt hij tegen de dichte wielkast aan. Maar gebogen moet hij toch worden in verband met het vlechten.
Alleen is het wiel bij de Quest volgens mij niet over 3 maar over twee gekruist (en gevlochten). De eerste kruis is direct bij de flens, daarna halverwege de spaak.
Als jij over 3 gekruist hebt, heb je volgens mij fors langere spaken.
De spaken zijn zeker erg lang: 175mm.Ze zaten aanvankelijk ook nog niet gevlochten (mogelijk door de bouwer Camiel Zwart te lastig gevonden)maar dat heb ik zelf nog gedaan.
BeantwoordenVerwijderenEen heel verschil met de Thys voorwielen met maar 28 spaken en radiaal geregen!Dus zonder kruizing.
Maar zo'n tweewieler wordt zijdelings dan ook minder belast natuurlijk...
Als ik zelf weer aan 't rijgen sla dan 3X liever alleen met dunnere (voorwiel) spaken!