vrijdag 2 oktober 2009

Blij dat ik velomobiel rij

Vanmorgen was nou niet echt geweldig. Thuis ging voor het gevoel zo'n beetje alles mis wat mis kon gaan: zo'n dag dus dat je beter in je nest had kunnen blijven liggen.

Eenmaal in m'n fiets was het niet veel beter. Ik wilde MP3 luisteren maar m'n mobieltje stond om de één of andere reden uit. Dus aangezet. Ik zag het startscherm en poef.... uit. Nog twee vruchteloze pogingen en ik was bang dat er iets defect was. De accu heb ik eruit gehaald en weer erin. Maar het euvel was niet opgelost. Volgende poging was m'n mobieltje aan de voeding van m'n fiets hangen. Maar ook daarbij twee vruchteloze pogingen m'n mobieltje aan te krijgen.
Na een tijdje m'n mobieltje van externe prik te hebben voorzien wilde hij eindelijk aan. De accu was dus blijkbaar volledig leeg. Toch vreemd omdat hij gisteren nog op 70% zat.

Hoe dan ook, ik kon weer fietsen met muziek.

In Hattemerbroek haalde ik een brommer in die even daarvoor stil had gestaan. Ik heb het gered om hem voor te blijven tot de plek waar ik af moest slaan richting m'n werk. In ieder geval toch nog een eerste pluspuntje deze dag: brommers voorblijven is leuk.

Zoals ik de laatste tijd elke dag doe, ga ik in Wezep en Hattemerbroek op de rijbaan, zowel heengaande als teruggaande. Dat irritante fietspad met dat losse split rijdt voor geen meter. De rijbaan gaat een stuk vlotter.
Met 45 km/h ga ik over het asfalt als ik in Hattemerbroek een motorrijder tegenkom die blijkbaar bij een woning aan de linker kant moet zijn. Terwijl hij afremt en z'n draai inzet, kijkt hij naar mij en schudt flauw met z'n hoofd heen en weer. Het deed me wat denken aan een afkeurend hoofdschudden. Tja, zomaar het fietspad opgaan doe ik toch maar niet meer. Ik heb sinds ik op de rijbaan zit, heel wat auto's dwars op het fietspad gezien waar ik anders last van had gehad. Met 40 tot 50 km/h op de rijbaan begint toch echt een stuk veiliger te lijken dan met 30 km/h op het fietspad. Auto's zien me nu aan komen rijden in tegenstelling tot wanneer ik op het fietspad rijd met een lagere snelheid notabene. Qua snijdende inhaalacties en toeteren valt het ook mee. Kortom: ik blijf lekker op de rijbaan.

Hoewel....
Richting het einde van Hattemerbroek staat een file. Of het de typische vrijdagmiddagspits is of een gevolg van de aanrijding op de A28 eerder deze middag, ik weet het niet maar het verkeer rijdt bar langzaam, bumper aan bumper.
Ben ik even blij dat ik velomobiel ben. Ik mag kiezen tussen rijbaan en fietspad. Hoewel de rijbaan m'n voorkeur heeft, waardoor ik dus geen last heb van auto's uit zijwegen, ben ik nu toch het laatste stuk het fietspad opgegaan. Dat gaat heel wat vlotter dan aansluiten in de stroom auto's die misschien 10 km/h rijden.

Over het fietspad gesproken. Grotendeels ligt er split maar bij zijwegen hebben ze een gladde rode slijtlaag aangebracht. Hadden ze dat maar over het héle fietspad gedaan. Dat spul rijdt veel beter dan het split. Maarja, dat zal wel weer te duur zijn geweest. En zwarte fietspaden vinden ze niet duidelijk genoeg.

Als ik in Zwolle onder de IJsselallee doorkom, zie ik rechts van de weg, bij een garage van de Brandweer, heel wat mensen in gele hesjes staan: politie. Een stuk of 14 man sterk stond auto's te controleren. Gezien er geen doorgaand verkeer is bij die brandweergarage, moeten er nog meer agenten betrokken bij zijn geweest dan het dozijn dat bij de garage stond. De auto's moeten toch ook op de één of andere manier van de Veerallee naar de garage geloodst worden. Of het een geplande actie was of dat ze van de gelegenheid (file) gebruik hebben gemaakt, weet ik niet. Mij lieten ze met m'n fietsie gewoon doorrijden.

Verder zijn ze tussen de Twistvlietbrug en het Twistvlietpad aan het werk. De weg vanaf de brug wordt rechtdoor getrokken richting het Twistvlietpad. Ik hoop dat ze dan ook van de gelegenheid gebruik maken om deze belangrijke fietsroute in de voorrang te stellen. We zullen zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten