Quemo is nu m'n 3e velomobiel. Ik lijk er maar niet aan te ontkomen: spaakbreuk. Met de Alleweder was het vaak raak, met de Versatile ook en nu weer met de Quest.
Bij de Versatile zat het telkens in het linker voorwiel. Nu met de Quest heb ik m'n eerste spaakbreuk te pakken bij het rechter wiel.
Ik had toch al een ritje naar Dronten in de planning in verband met m'n achtervering waar ik wat twijfels bij heb maar dan maak ik direct gebruik van de gelegenheid om m'n wiel van een nieuwe spaak te laten voorzien. Wel zal ik dan een paar ringetjes meenemen die ze achter het kopje van de spaak kunnen steken zodat de kans op spaakbreuk bij die spaak in ieder geval kleiner wordt.
Ik heb zelfs een klapband gekregen volgens mij puur veroorzaakt door spaakbreuk afgelopen week.
BeantwoordenVerwijderenDe linkerband verleet ineens met 'n abnormaal tempo en de binnenband kwam door het ontstane gat in het loopvlak.
Vlak vd plof leek m'n linkerwiel ook te eieren maar waarschijnlijker -aan de ernstige verlijtingen te oordelen- aan het slingeren...
Tijdens het uitrichten vd sporing onlangs nog heb ik de 2 gebroken spaken aan de binnenkant niet opgemerkt omdat ik dat deed door laminaatplanken tegen de naaf te schroeven (dus onafhankelijk vd velg).
Mvg Mick
Een minder stevig wiel door gebroken spaken voelt een stuk dweileriger dan een mooi strak gespannen wiel met alle spaken nog heel. Het zal de levensduur van een band vast geen goed doen.
BeantwoordenVerwijderenOf het bij mij ook de oorzaak is geweest van de vlotte slijtage, dat weet ik niet. Wel weet ik dat ik in 5000 kilometer twee banden heb versleten op m'n rechter voorwiel.
Maar uitrichten door planken aan de naaf te schroeven? Waarom dat? Volgens mij is het aan de velg een stuk nauwkeuriger, ondanks een eventuele kleine slag in een wiel (goed, en bij een Quest is het niet eens mogelijk om het aan de naaf te doen :D )
Niet alleen omdat ik nu laminaatplanken over had (in de verkeerde kleur).Zelfs niet omdat ik weer n's iets anders wou proberen (waar je wel vaak 't meest van leert).
BeantwoordenVerwijderenMaar zo kon ik de fiets in 'beladen toestand' checken versus onbeladen door enkelvoudig uit te stappen: Omdat de faw wielgaten heeft kon ik met de m6 wielbevestigingsboutjes de planken nl. vertikaal omhoog schroeven tegen de naaf en zo in de fiets zittend controleren op parallelliteit t.o.v. elkaar.
If I make myself clear...Variatie op 'n thema.
Ik denk dat ik dat met de Quest niet hoef te proberen ;-)
BeantwoordenVerwijderen