Vandaag heb ik de rechter dashboarddoos uit de fiets gehaald om het laadpunt te vervangen door een nieuwe. De stekker die in de doos gemonteerd zat, maakte vanbninen slecht contact. Nu ik de nieuwe erin heb zitten, maakt het laadsnoer weer goed contact. Dat is 1 probleem opgelost.
Ten tweede heb ik de schakelaar om te wisselen tussen 'dot' en 'bar' van de accu-indicatoren vervangen. Die maakte vanbinnen ook niet goed contact meer. Niet problematisch op zich omdat ik die schakelaar toch nagenoeg nooit gebruik, maar het hoort niet zo dus ook dat opgelost. In het proces van testen heb ik wel een keer de polariteit omgewisseld met als gevolg 2 kapotte IC's van de accu-indicator. Gelukkig had ik de oude doos nog liggen met daarin twee werkende IC's. Die heb ik daarom maar getransplanteerd. Vanmiddag maar weer twee stuks ophalen om ook de oude reservedoos weer werkend te maken.
Ook heb ik, zoals in eerdere berichten gezegd, wat diodes aangebracht. Dit wilde ik op 4 plekken doen, 2 in de neusdoos (1 voor links en 1 voor rechts) en 2 ergens voor de achterknipperlichten.
Het meest elegant zou zijn om het in de staartdoos te doen. Alleen moet ik daarvoor de top eraf halen en daar heb ik geen trek in. Daarom heb ik ze geplaatst in de centraaldoos voor op de linker wielkast. Dat was tevens de doos waar de oorzaak leek te zitten van de knipperlichtproblemen.
Toen ik de doos opendraaide, zag ik dat bij één van de verdachte stekkers een contact met bruine draad en een contact met paarse draad wel héél dicht bij elkaar zaten. Zodanig dicht dat trillingen van de fiets mogelijk sluiting zouden kunnen maken. Het betreft hier een contact van de éne voedingskant van de knipperlichten en de voeding van de markeringslichten. Ik heb tijdens het maken van de installatie alle stekkers voorzien van smeltlijm tussen de contacten zodat kortsluiting niet mogelijk zou zijn maar op die plek zat geen lijm.
Of dat de oorzaak is geweest van het probleem, dat weet ik niet maar ik sluit het niet uit.
De diodes heb ik geplaatst in de laatstgenoemde centraaldoos. Na aanbrengen heb ik de installatie nog een keer getest. Dat werkte goed. Na lostrekken van de voedingsstekker naar de staart, viel de spanning in de staart netjes weg. De massa kan nu dus niet meer gemaakt worden via de richtingaanwijzers.
Misschien moet ik in de neusdoos ook nog die diodes plaatsen maar dat laat ik even achterwege. Eerst maar eens zien of ik met de huidige handelingen de problemen heb opgelost.
Quemo heeft we veel perikelen he, hopelijk blijft het nu goed!
BeantwoordenVerwijderengroet marcel